• thisismylife0

Hur har ni med prematurer gjort med besök och promenader?

Jag har nu varit hemma med Saga 1 och 1/2 vecka. Hon föddes i v 33+3 och vägde 1455 g.
    Det jag undrar är hur ni andra med prematurbarn har gjort med besök och att gå ut och gå?... Saga väger nu strax över 2 kg. Och jag har blivit avrådd från att ta emot mycket besök och gå ut mer nån runda runt huset. Men självklart längtar jag efter att få visa upp henne för släkt och vänner och gärna gå en runda lite då och då.
    Vill gärna höra hur ni andra med för tidigt födda barn har gjort med detta. Vill ju inte utsätta min gullunge för nåt som kan vara skadligt för henne..

• Svar på tråden Hur har ni med prematurer gjort med besök och promenader?
  • Kvicki

Min kille är född i v.29 var väldigt sjuk och vi trodde inte han skulle klara sig. Han vägde 1kg och 35cm lång.

I början har vi inte haft så mycket besök och promenader brukade vi göra en gång i veckan

Vilken megasöt bebisfilt i vilken butik/affär har du köpt den..

• Mor64

Min son föddes i v. 32+6. Vi undvek allt vad affärer och kommunikationsmedel heter i tre månader, två hade räckt enligt bvc men jag ville vara säker. Dessutom slutade det med att vi båda blev förkylda en vecka efter att ha börjat röra oss ute ordentligt, så det kan vara på sin plats att vara försiktig.

Jakob föddes i slutet av juni, och eftersom det var varmt och sommar var vi ute och gick nästan varje dag. Hur man gör nu, när det är råkallt och fuktigt och kallt vet jag faktiskt inte. Hoppas någon annan kan svara dig bättre på det.

Vi tog emot väldigt lite besök de första månaderna, och vi var väldigt noga med att poängtera att folk inte fick vara det minsta sjuka, eller misstänka att de var på g att bli det.

Jakob är 5 månader idag och täppt i näsan för andra gången i sitt korta liv. Känns inget roligt, men han börjar bli en stor pojke, från 1670 gram till nästan sju kilo, så jag är inte orolig den här gången.

Lycka till nu med allt, och njut av att du får ha en liten bebis längre än de flesta, tids nog växer de och blir jättestora!

• Pallas

Vi var också restriktiva. Inga köpcentrum och inga besök hemma. Vi höll oss inne helt de två första veckorna sen var vi ute och äkte lite för jag behövde avkopplingen.

Vi var hem till folk (inga barnfamiljer) men de fick inte hålla eller peta förrän han var två månader (på BF, typ) och då fick de tvätta sig först.

Vi valde att bära Viktor i bärsjal och detta gjorde att han inte var så utsatt som om han skulle legat i en vagn. Dessutom är man skyddad från folk som kommer och sticker näsan i vagnen. Såhär såg det ut: www.barnsidan.se/albums/viewpiclarge.htm

Vi var väldigt restriktiva som sagt och då var Viktor stor och stark när han föddes och inte sjuk, men detta kände vi var viktigt för oss. Han är född i v 32+3. Idag är han sju månader och har aldrig varit sjuk (inte minsta snorkråka en gång) och nu träffar vi folk och rör oss utan tanke på detta.

• Mor64

Amningshjärna...

Min bror och svägerska har också en liten prematurkille, han vägde dock bara 815 gram när han föddes för ganska exakt ett år sedan. Han kom i november och de fick hem honom i januari. Neo på Huddinge sa till dem att de kunde gå ut varje dag, under förutsättning att det inte var för kallt, tror att de satte en undre gräns på +5 grader.

Fast jag tror att du ska kolla just det med neo, eller med hemsjukvården om det är så att du får hjälp av dem, jag kommer inte ihåg exakt.

• Hushi

vår flicka föddes 33+2. Vägde 1760 och fick en hel del allvarliga komplikationer. Hon är nu fem månader. Vi åker inte komunalt. Handlar inte med henne. Vänner och släkt får komma hit om de är friska. Alla måste tvätta händerna innan de tar i henne. Men vi promenerar ute. Fikar till och med om det är ett lugnt fik med väldigt lite folk osv.Vi tänkte fortsätta att vara försiktiga till mars nån gång ungefär.

• Mor64

De brukar tala om på neo, innan man åker hem, ungefär hur lång tid barnen ska vara extra skyddade (om ni förstår vad jag menar?). Till oss sa man ett par månader, till min bror och svägerska sa man ett halvår. Tror att det beror på barnet och omständigheterna. Fast det verkar värre att få barn för tidigt i Stockholmstrakten, det finns tydligen så mycket resistent rs-virus där, vilket inte finns här nere i Malmö (än iallafall, på samma sätt).

• isabell22

Ella är nu 6½ mån vi var inte ute bland köpcentrum mm den första månaden men hon är född i mitten av maj. ute o gick gjorde vi från början tom på neo fick vi låna vagn o gå ut och gå om vi ville. Det är ju annat nu på vintern men en promenad ute måste du väl kunna ta om de inte är för kallt? Fråga neo igen.

Att träffa folk får man ju va försiktig med men den närmsta släkten kan väll komma om de inte tar så mycket i henne o tvättar sig men som sagt det är ju riktiga sjuktiden nu så försiktig måste man ju va man vill ju itne hamna på sjukhus igen. Det är ju mycket besvärligare att få en sån liten nu under vintern än när jag fick ELla

• Viran

Våra tjejer föddes i v.30+3 vi fick hem dom när dom var i v. 36 vi är försiktiga med sjuka människor och köpcentrum men går och handlar med dom och jag har åkt buss en gång. Nu väger dom 3300 och 3100 och har varit lite snoriga. Men ingen värre. Ute och promenera i friska luften har jag varit varje dag sen jag kom hem även när det har varit kallt. Känn efter vad som känns rätt. Men se till att ingen petar på bäbisarna när ni är ute. Nä man kommer hem till oss får man tvätta sig med tvål och sen sprita sig.
    Lycka till!!

• thisismylife0

Tack för alla svar. Det var mest som jag funderade över. Inte så att jag hade tänkt mig ut på stan eller in i några affärer. Men det är skönt att kunna få lite frisk luft.Man blir ju väldigt bunden inomhus själv också.
    Jag har blivit nästintill överbeskyddande och har inte vågat gå utanför dörren med lillan ännu.
    Men man får nog vara lite extra försiktig nu när det är så kallt och det är så många som är sjuka.

• cta

Våran flicka föddes i v32+6 och vägde 2091g.Vi var på neo i 4veckor och då vägde hon runt 2800g när vi kom hem.Det var ingen som sa något till oss om att vara försiktig utan att leva som vanligt.Vi tog hem närmaste släkten ibörjan och dom fick tvätta händerna,men jag var ute och gick nästan varje dag både i affärer och på fik.Har inte märkt att hon farit illa utav det.Men det är väll olika från barn till barn.
    Kram.

• Mindy

Vår son föddes i v. 35+2 och vägde 2320 g. Han var inte utomhus de första 10 dagarna men sedan sov han middag ute i vagnen. Det var okej enligt Barn-IVA, men så var han ju inte så väldigt prematur heller.
    Vi undviker definitivt förkylda människor på nära håll men annars lever vi som vanligt!

• Vigge Viking

Vigor född i vecka 34+5.
    Jag var helnojjig och vågade inte åka någonstans med honom den första månaden eller två. Kommer inte riktigt ihåg. Men detta var ju mitt i sommaren och inga kräksjukor eller höstförkylningar fanns i närheten. Ta det lugnt du med att exponera ditt barn för dessa sjukdomar men gå inte till överdrift.
    Jag var något överdriven, hade planer på att ha en flaska alcogel i hallen. Ingen fick komma in utan att sprita händerna först. Det löste sig ändå för ingen ville komma och hälsa på då.

• trolltjejen

Jag läste detta inlägget igår och blev lite orolig. Jag tycker det låter jättejobbigt om man ska isolera sig i lägenheten och inte vare sig få gå ut och promenera eller träffa folk på ett par månader. Jag frågade därför en sjuksköterska på neo idag om hur det blir när man kommer hem. Hon sa att det är väldigt olika från barn till barn. Det beror på i vilken vecka de var födda samt på om de varit friska eller inte. Det får väl bli ett snack igen när det blir dags att åka hem. Jag tycker ni varit jättestarka ni som orkat med den här isoleringen så länge (vilket säkert är nödvändigt för vissa barn).

• Maria 79

Alltså förlåt mej Pallas... men jag började faktiskt asgarva när jag öppnade länken där din man bär erat barn i bärsjal... Det ser ju ut som han har bröst!
    Ber tusen gånger om uräskt om du tar illa vid dej men det såg faktiskt skitkul ut!

• zandra20

Vår son föddes i vecka 34+6 han var 44,5 cm lång och vägde 2120 gr.
    till oss sa dom inte nått om att gå ut eller besök.
    han låg i kuvös i 12 timmar efter att han föddes och sen fick han vara med oss vi fick åka hem 6 dagar efter hans födelse..

Svar på tråden Hur har ni med prematurer gjort med besök och promenader?