Ni med brådmogna barn...
Hur är det ute i skolorna nu för tiden? Har för mig att det finns nåt som heter åldersintegrerat, men vet inte riktigt var det innebär? Hur gör man med barn som kan lite mer än jämnåriga?
Har en 5-åring som är ganska brådmogen som går sista året på dagis. Dels läser hon redan flytande Astrid Lindgren utan bilder helt självmant. Hon skriver brev till mormor självmant, kan inte skrivreglerna förstås så bra, men då frågar hon mig (nåja lite skrivstil kanske hon kunde träna). Och hon fattar logiken i matte, och plussar och drar av till husbehov upp till 20. Hon kan lyssna och förstår direktiv, och är så där "ordentlig", som kan vara typiskt för storasystrar som vill vara stora. Hon är vetgirig och emotionellt mogen. Vet ju att det är mycket på bredfront som ska till för att vara skolmogen, men jag tror nog hon skulle ha klarat att börja Nollan galant om hon börjat ett år tidigare nu i höstas, och jag börjar nu undra jag gjorde fel som inte såg till att hon började.
Nu började hon inte, utan jag hoppas bara att när hon börjar skolan kan bemötas på den nivå som hon befinner sig på. Tror ni att det är är något att hoppas på? Vad säger pedagogiken på modet idag, är det OK att släppa fram en unge som råkar kunna lite mer? På vilket sätt görs det då?
Vet ju att det kan vara ganska skönt att få leka sig fram i skolan, men det känns lite som att hon har fått tillräckligt med skopor av den sortens självförtroende på dagis de senaste åren, då hon liksom alltid hört till "de stora" pga sin brådmogenhet. Och bokstäverna lärde hon sig av Magnus och Brasse när hon var 2 år så att traggla dom känns lite löjligt faktiskt. Och rätt vad det är behöver hon ju det där försprånget i ex matte eller nåt annat längre fram.
...Tycker det känns svårt att ta upp detta med en eventuell lärare. Ska jag bara låta henne/honom upptäcka det själv? Är kanske rädd för att uppfattas som ytterligare "en sån där förälder" som tror hennes barn är geni, och inte fattar att barnet behöver få ta det lugnt och mår bra av att få en grund som hon faktiskt saknar. Kanske var det därför jag inte tog tag i det inför skolstarten i höstas....Var lite av kvinnornas ok: "man ska inte tro man är nåt" som gjorde sitt tror jag.
/Ann