• Ankungen

Trattbröst - Pectus excavatum

Jag undrar om det är någon som har sk. trattbröst eller som har ett barn med detta. Vi har upptäckt att dottern har en djup grop i bröstkorgen och misstänker att det kan vara trattbröst. Nu har jag ju förstås massor av funderingar kring detta - när upptäcks det vanligtvis? orsaker? vilka besvär får man? går det att operera eller rätta till på något sätt? All information jag kan få kring detta tas tacksamt emot!

PS. Vi går regelbundet på barnkliniken pga att Skruttan har fel på hypofysen, och jag kommer naturligtvis att ta upp det där, men jag är ändå intresserad om det finns någon med personliga erfarenheter av detta. DS

• Svar på tråden Trattbröst - Pectus excavatum
  • Solano

hur stor är gropen? är det det som jag haft fast aldrig fått en diagnos kankse!
    beskriv lite närmare så kanske jag kan hjälpa dig!

• Solano

sökte lite nu på google och säg en bild och det är inte det jag har! inte så kraftigt i varje fall!

• Ankungen

Solano: Vet inte riktigt hur jag ska beskriva . Som ett avtryck av en golfboll en bit ner på bröstkorgen kanske? Tror det är vanligt att man har en inbuktning där (iaf har Skruttans storebror det) men det Skruttan har är rätt så djupt om man jämför.

• Ankungen

Solano: Jag har oxå sett bilder och riktigt så mycket inbuktning har inte Skruttan heller. Hur ser det ut på dig? Kanske det finns olika grader? Har det sett likadant ut på dig sen du var liten?

• Solano

man har sett på mitt bröst sen jag var liten att det var innåtbuktande men inte som ett hål utan mer som att det fattades nåt där under!
    under armen så fattas det som en körtel eller nåt med och det syns mkt när jag spänner armarna!
    har varit till många läkare men aldrig fått en riktig diagnos!
    jag opererade mig för ungefäär 4, 5 årsedan!

• Snoffsan

Det kan vara ett tecken på att barnet har astmatiska problem. Mina tjejer har så och gropen blir större om de har jobbigare att andas en period.

Men det kanske inte alls ser likadant ut....

• Ankungen

Snoffsan: Intressant, för Skruttan har faktiskt fått problem med andningen. Andas högt och snarkar nåt fruktansvärt, vaknar av att hon inte får i sig luft och har andningsuppehåll. Vi har fått i uppdrag att anteckna hur ofta hon har besvär för att veta om hon behöver medicin. Har dina tjejer haft gropen sedan födseln, eller när upptäckte ni den?

• Snoffsan

Vi har inte tänkt så mycket på den förens en läkare påpekade det och sa att det där tyder på att de har haft astma en längre tid utan behandling. Och när de är riktigt dåliga, tex har lunginflammation då syns den väldigt mycket mer. Men nu när de har behandling så syns det inte mycket. Men jag skulle nog ha beskrivit det när det är som värst att det är som en golfbollstor inbuktning precis under brösten innan magen börjar lixom.

• Ankungen

Det låter ju rätt likt Skruttans grop så då kanske det är mera sannolikt att den beror på andningsbesvären. Det känns lite bättre än ytterligare en skelettavvikelse (hon har sedan tidigare en höft som inte utvecklas som den ska). Vi får ringa till Skruttans doktor efter helgen och höra om vi ska göra någonting åt saken. Får dina småttingar medicin nu? Har dom mycket besvär?

• Snoffsan

De får 3 olika astmamediciner varje dag jämt. De har blivit diagnosterade med äkta astma och inte bara förkylnings eller barnastma så de tror inte att den kommer växa bort, men kanske bli bättre.
    När de är sjuka blir det dock värre.

Svar på tråden Trattbröst - Pectus excavatum