• Lantismamman75an

Måste man röra i knäcken hela tiden?

Tror inte att det är så många här nu, mitt på julafton. Men jag ställer frågan ändå och hoppas på något svar Måste man röra i knäcksmeten hela tiden? Eller räcker det att man gör det emellanåt bara? Sååå tacksam för svar! God Jul på er!!!

• Svar på tråden Måste man röra i knäcken hela tiden?
  • Puck76

ja, tyvärr måste man röra... annars kokar den över och bränner fast, mycket otrevligt att diska efteråt!

• Pyff

Nej du behöver inte alls röra hela tiden! Jag kokade knäck igår och rörde typ varannan minut eller nåt - det funkade kanon! Tänk bara på att knäcksmeten växer i grytan så att det kan koka över om du inte har tillräckligt stor gryta.

• Lantismamman75an

Nu är knäcken klar! I början rörde jag en hel del men sen bara ibland. Knäcken blev kanon Tack för era svar!!!

• Trynträ

Koka knäck i mikron så slipper ni alla problem till en bråkdel av tiden. Är ju bara tidsödande att koka knäck i kastrull.

• Pyff

Trynträ: Hmmm, det är många som tror att det tar sååå lång tid att koka knäck i kastrull.........jag fattar inte vad de gör isåfall?? När jag kokar den tar det max 12 minuter, inte speciellt tidsödande tycker jag

• Lantismamman75an

Trynträ: Jag vill ha koll på knäcken,om jag sätter in den i micron så är jag rädd att den skall koka över. Har ingen lust att få knäcksmet över hela micron. Då tar jag hellre en extra stund på spisen och har koll på läget-sån är jag iaf

• Fru Engman
    Lantismamman75an skrev 2006-12-25 08:43:03 följande:
    Trynträ: Jag vill ha koll på knäcken,om jag sätter in den i micron så är jag rädd att den skall koka över. Har ingen lust att få knäcksmet över hela micron. Då tar jag hellre en extra stund på spisen och har koll på läget-sån är jag iaf
    Håller med dig!
    Vår knäck kokade i ca 13 min på soisen, jag rörde bara ibland och den blev helt perfekt!
    ♥Hanna&Lillis♥
  • sunny73

13 min????? min knäck kokade i mer än en timme och blev ändå inte bra.........vad hände?

• Fru Engman
    sunny73 skrev 2006-12-25 08:49:41 följande:
    13 min????? min knäck kokade i mer än en timme och blev ändå inte bra.........vad hände?
    Oj va konstigt?

Du måste ha blandat fel!?!
    Eller vad har du för recept?
    ♥Hanna&Lillis♥
  • Fru Engman

Mitt recept:

2 dl socker
    2 dl ljus sirap
    2 dl grädde

Kokas i ca 12 min i en hög gryta.
    Gör kultestet!
    Om smeten är färdig så rör ner 1 dl skalad, hackad mandel.
    Häll upp i småformar!

♥Hanna&Lillis♥
  • Rigmor Mortis

Receptet ovan är samma som jag brukar göra. Ett tips om man gillar lakrits är att istället för mandeln, blanda i Käck (eller heter det Kick numera tro - såna där lakritskolor) istället, de smälter ut och vips så har man lakritsknäck!

• beebislängtan

Hanna o Lillis:
    Har precis samma recept som dej, det stog att det skulle koka 40 min, jag lät den koka 1 timme o 50 min (!!!!) innan kultestet blev bra !!!!!! Lustigt, hehe. Men god blev den.

• Trynträ

Pyff: Kanske beror det på att man oftast gör större sats på spisen än i mikron. Mikroknäck ska ju bara innehålla 1 dl av vardera ingrediens för att det inte ska koka över.

Lantismamman75an: Har man en form med tillräckligt hög kant så kokar det inte över i mikron. Tar ca 12 minuter att koka en omgång knäck. Lite beroende på vad man har för effekt på mikron.

• Puss och Kram

Ni kan koka er knäck hur länge ni vill, men den kommer inte att bli seg förren ni har fått upp den i en tempratur av 120-130 grader. Det är i princip det som avgör oavsätt vilket recept ni har...

Så ni som småkokar knäcken länge kan få vänta hur länge som helst. Gör ett kulprov när ni nåt tempen 120 sen kan man ta det lite försiktigt...

Jag stormkokar knäcken till önskad temp i en teflonkastrull. Minimalt rörande och det går fort också...

Lycka till nästa år...

Svar på tråden Måste man röra i knäcken hela tiden?