Du måste logga in för att svara i en tråd.

• KisseNova

lammfiol

Som kassörska så har jag sålt många såna i jul, och även läst att många äter detta till jul. Iår firade min systers nya sambo me oss, och han hade med sig lammfiol.Frågade ju genast ut honom om hur länge han ätit lammfiol och grejer. Han är utbildad kock och lärde sig att hantera det på gymnasiet och sen hade det bara följt med på jultider.

Jag tyckte inte att det var någon större skillnad på lammfiol och på julskinan. Men finns det mer FL-folk som äter det på julen? I år var min första jul med lammfiol men definitvt inte min sista.

• Svar på tråden lammfiol
  • luffilu

varför heter de ....fiol...kan man spela på den? hur låter de isåfall?

• Dino78

Äter alltid lammstek på juldagen/annandagen hos min faster. Eller åt, sen jag fick barn blir det aldrig då det är barnfritt då hos faster.
    Men jag vet inte, är kanske jättestor skillnad på fiol och stek, ingen aning

DIF i själ och hjärta
  • Sara 81

Lammfiol är som en stor klubba, de va väl någon som tyckte de såg ut som en fiol därav namnet (bara en gissning från mig).

Lammfiolen är rökt och man äter den kall.

• Koff

Lammfiol och skinka smakar inte likadant, det är ingen äcklig senap på lammfiolen och den är rökt.

Jag äter lamm- eller fårfiol på julafton, det är min skinka. Gillar inte alls julskinka.

• MajaLarsson

vart kan man köpa lammfiol?? min svägerska undrar för hon ska laga isländsk julmat till nyår!

• KisseNova
    Koff skrev 2006-12-27 18:27:10 följande:
    Lammfiol och skinka smakar inte likadant, det är ingen äcklig senap på lammfiolen och den är rökt. Jag äter lamm- eller fårfiol på julafton, det är min skinka. Gillar inte alls julskinka.
    Jag tyckte att den påminner om skinkan i smaken. Vem har sgat att man måste ha senap på skinkan? urk för senap tycker jag.
  • KisseNova

Seesan85: du kan köpa fårfiol i vilken matvarubutik som helst, vissa affärer vill nog dock att du beställer utifall att det säljs slut. ring en affär och be att få prata med Chark-ansvarig.

Svar på tråden lammfiol