• Drömbakelsen

Ovesterin, olika bud. Hjälp!

Var på efterkontroll på mvc i veckan och hon uppmärksammade då att jag hade mycket torra slemhinnor och rekommenderade då att jag skulle ta ovesterin som är en östrogen kräm mot detta. Gick och köpte detta. Läste bipacksedel efter att jag tagit en vagitor (heter det så?) vilket naturligtvis var fel, men eftersom min barnmorska visste att jag ammade trodde jag inte det var någon fara. Där står det att medecinen övergår i bröstmjölken men att det troligtvis inte var någon fara för barnet. Hjälp känner man då, troligtvis?? Enligt den skulle det var fara om man tog det en längre period vilket jag inte skulle. Kollade dock upp det på fass idag och där stod det att man ej fick ta det medand man ammade. Hur *** kan man få så mycket olika information? Ska inte de på mvc veta vad de rekommenderar. Hur kan det skilja så mycket på bipacksedelnsinfo och fass. Är nu rädd att jag skadat min älskling!!!

• Svar på tråden Ovesterin, olika bud. Hjälp!
  • Mirris

Om du är jätteorolig så tycker jag du ska ringa till BB eller sjukvårdsrådgivningen! Där kan dom ge dig råd.. eller hänvisa till tex giftinformationscentralen (men så illa är det nog inte)

Ring o hör istället för att sitta här o vara orolig

• Drömbakelsen

Men hur kan en sån här sak ens hända. ska inte de som rekommenderar medecin ha koll på hur det funkar för den målgrupp man rör sig med?

• Mammann

Hej!
    Har oxå fått ovesterin ordinerat av läkare på efterkollen. Har tagit det i 2 veckor nu. hm, har inte märkt någon skillnad på mina bebisar iallafall. .. :-/ Nä, jag inser att hade det påverkat negativt så hade de inte plötsligt blivit gröna eller nåt.

Läkaren sade oxå att det övergår i bröstmjölken , men att det inte var någon fara. Och ärligt talat hade jag inte klarat mig utan den där krämen. Mina slemhinnor var inte av denna värd, bara läkaren petade pådom så började de blöda. De var som vått tidningspapper. ...Ser inte fram emot klimakteriet då man visst oxå får såna slemhinnor... Känner mig inte så skrämd. Det är väl som med många läkemedel, inkl ex vanlig hostmedicin. Manvet inte riktigt hur det påverkar bebisar och foster, helt enkelt därför att ingen statisitik har förts, vanligen eftersom det inte funnits någon misstanke om att medicinen skulle påverka negativt. Därmed anser läkaren att vinsten så pass mycket överskrider det negativa, det negantiva som troligen inte ens finns.

• KickStart

Ovesterin är OK att använda trots amning
    Så du kan lugnt fortsätta.
    GOD JUL!!!

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
Svar på tråden Ovesterin, olika bud. Hjälp!