• Villhabääbis

Hjälp! Vad gör ni när era hundar är livrädda för raketer??

Nu så här på julaftons kväll så började nån smälla några smällare ute o min hund på dryga 9 mån vart HELT LIVRÄDD OCH TOTALT UPPSTRESSAD , för ETT PAR raketer/smällare, hur kommer han inte då reagera på nyårsafton??

snälla hjälp mig, ni som har hundar som är rädda för raketer o smällare vad gör ni?

• Svar på tråden Hjälp! Vad gör ni när era hundar är livrädda för raketer??
  • Carroob

du har inget rum som d låter lite i??.. toan kanske?? hehe... våran förra hund var oxå livrädd men hon gick bara å la sig under täcket så var allt bra sen... å nu har man ju två som inte är rädda, d e skönt:)

• Villhabääbis

nej toan e såå liten  ,,men jag vet inte..han gick bara runt jätte jätte stressat o hoppa upp i soffan kolla ut genom fönstret o ner igen o upp igen o skällde jätte konstigt ,tog ett bra tag för honom att lugna ner sig

• bomman

Vår ena hund är livrädd. Vi funderar på att köpa en spray som veterinären rekomenderade. DAP eller nått hette det. Annars finns det ju lugnande tabletter eller band som är inspelade med raket ljud som man vänjer vovven vid men det är nog lite sent nu.

Jättejobbigt för vovvarna. Vår vill inte gå ut på flera dagar efter nyår. Vi är alltid hemma med våra hundar på nyaår ska jag tillägga.

• Meeri K

Jag gick till veterinären och fick lugnande, inget annat hjälpte nämligen... Så nu är han lugn och drogad

Meeri *stolt mamma till Mattis född 13/9 -06 och Fredriks fru*
  • Meeri K

DAP fungerade inte på våran lille vovve iaf...

• piixelslyna

Åhh, jag vet vilket elände det där är.

Jag kommer ihåg när det blev år 2000, jag fick sitta nere i källaren med mina dåvarande hundar. Både hade fått lugnande innan, men de låg och skakade och var helt totalt oroliga hela kvällen/natten.

Din hund är ännu såpass liten, jag skulle försöka inte göra någon stor grej av det hela. Sitter man och är puttinutti med hunden medans något pågår som den blir rädd för, så märker hunden att det är "okej" att vara rädd.

Var som vanligt, och visa att du inte är rädd. Funkar inte det alls så får man hitta någon annan lösning.

• Villhabääbis

finns det nån av dom medicinerna som är receptfria??eller måste man gå till veterinären för att få vilken som helst av dom?

• Meeri K

Ingen är receptfri, och sen är det viktigt att hunden får rätt mängd för hans/hennes vikt.... Jag var till veterinären den 27e dec ifjol, men hon ville först att man skulle testa om det var rätt sort och till den ena hunden funkade ena, men till den andra fick vi testa ut en annan medicin och den funkade till sista april...

• Millani

Hundar kan också bli ännu mera stressade av att känna att dom är drogade och inte kan komma undan. Vad du än gör så gulla absolut inte med hunden då förstärker du rädslan. Det finns cd skivor med smällare och åska att köpa så att du kan vänja honom vid det. Bete dig som vanligt sätt på radion på lite hög volym, ignorera honom, du kan aldrig trösta honom. I värsta fall får du ta honom i bilen och åka dit det är lugnt tills du har vänjt honom. Det är ett satyg det där med smällare och skit

Njut av livet, det går inte i repris.
  • LovleyBaby

Man behöver inte mediciner alltid.
    Jag har tv:n jättehögt och stänger in mej och dom i tv-rummet.
    Dom märker ingenting :)

Svar på tråden Hjälp! Vad gör ni när era hundar är livrädda för raketer??