• Lilla Mindy

Hon blandar Alkohol+Stilnoct Jag är så orolig

En nära släkting till mig, har allvarliga alkoholproblem,
    och hon får stilnoct utskrivet av sin husläkare

Jag ska göra allt för att hjälpa henne, men det är svårt när hon har
    varit tablett beroende i 10 år.
    Och hon kan inte se sina problem själv, och tycker inte att hon behöver någon hjälp.

Jag har stulit mängder med tabletter i från henne och ett recept som jag hittade på stilnoct hemma hos henne, det kanske låter konstigt att jag går omkring och rotar hos henne, men vi står varandra väldigt nära, och jag har rotat hos henne ända sedan jag kunde gå.
    Och detta har jag gjort bara för att jag bryr mig om henne, och är jätte orolig över att hon dricker och tar stilnoct, (samtidigt!).
    Det verkade så iallafall i går när jag, min sambo och vår lilla dotter åkte till henne får att fira Julafton, jag blev rädd när jag såg henne
    Nu inser jag att hon behöver verkligen hjälp.
    Jag och hennes sambo (som jag förövrigt tycker behandlar henne dåligt),
    vi gick undan lite, för jag ville veta hur det var med ****** egentligen.

Då fick jag veta hur illa det verkligen var, ambulansen hade varit och hämtat henne 4-5 gånger, och när han kommit hem från jobbet hade han hittat henne aspackad och påverkad någonstans på golvet, hon har också ramlat ett flertal gånger och gjort sig illa rejält, m.m

Oj, det var egentligen inte meningen att skriva allting, det jag undrar är om det är farligt ifall hon blandar Atarax eller Lergigan med alkohol????
    Jag har nämligen det här hemma, och skulle kunna ge henne det, ifall det inte är farligt vill säja, vill ju att hon ska kunna ha något i fall hon behöver hemma, och dom medicinerna är ju inte lika starka och inte häller beroendeframkallande som stilnoct är.

Undrar över Citalopram också, kan man överdosera det?
    Är det farligt att blanda det med alkohol?
    Hittade det också på samma ställe.
    Jag raffsade åt mig alla tabletter som jag hittade, men Citalopramen kanske
    hon kan få tillbaka.

Nu väntar jag bara på att hon ska ringa och fråga vart tabletterna är, varför jag tog dom? Jag sa till hennes sambo att han kan säja till henne att det var jag som tog dom.
    Det känns ju inte bra att stjäla från henne, men det hade känns ändå värre att inte ta dom i från henne.

• Svar på tråden Hon blandar Alkohol+Stilnoct Jag är så orolig
  • CrazyOne

Läs på Fass.se om varje medicin där står mycket info om alkohol och dess verkan..

Hoppas din vän kommer upp på fötter igen.

• Anonym

Men är det inte lite riskabelt att ta ifrån folk medicin de fått utskrivet av läkare? Många mediciner kräver ju kontrollerad nedtrappning, det är inte bara att sluta.

• Anonym

Förstår inte hur du kan kan ta henne mediciner?? Utskrivet av läkare? Nej, det är INTE farligt att blanda stilnoct med alkohol. Ej heller Citalopramen som är antidepprissivt! Däremot så är det ju inte nyttigt/dumt att blanda stilnoct o alkohol - prata med henne istället - motivera henne o få henne att själv söka hjälp! Det som kan hända om man tar stilnoct o alkohol är hallucinationer (vilket man kan få oavsett om man blandat med alkohol el ej, så det beror ej på alkoholen, möjligen förstärker detta ngt) samt minnesluckor (får man också lätt ändå utan alkohol - OM man lyckas hålla sig vaken - för det troligaste är att hon somnar. Men snälla du, rota inte el ta ifrån henne hennes MEDICIN!

• Anonym (dr)

det är visst farligt.
    det kan tom vara jättefarligt.

• Anonym

Om hon har fått medicin av sin läkare så är det ju troligt att hon behöver den, då kan du ju inte TA den ifrån henne. Prata med henne istället och var et stöd istället för att leka läkare. Många läkemedel kräver dessutom långsam nedtrappaning. Det är ju inte medicinen hon blir dålig av utan alkoholen är det något du ska ta är det ju alkholen som hon dricker, förstår inte ditt resonemang, du vill leka läkare och byta hennes medicin hon fått utskriven av en riktig läkare så hon kan dricka utan att det är skadligt? Det är ju för sjutton alkoholen som är farlig tar hon inte medicinen så blir hon ju antagligen mer deprimerad och dricker mer. Prata med henne hjälp henne och följ med henne till en läkare och till beroendecenter där hon kan få hjälp av proffesionella.

• Anonym (dr)

även om hon får tabletterna av läkare så får hon inte SPRITEN av läkare!

hon ska inte blanda!

• Anonym

Självklart ska man inte blanda tabletter och sprit, men det är ju i detta fallet spriten som är mest farlig inte tabletterna. Det viktigaste är ju att hon slutar dricka först och främst och får hjälp av kunniga annars kan det vara ännu mer farligt. Sedan kanske hon behöver sluta med tabletterna också eller få andra men det måste ju en läkare se över som kan sådant här. Att laborera med tabletter annars kan vara direkt livsfarligt också.

• Anonym

Ta SPRITEN istället för tabletterna och lek INTE doktor själv se till att hon kommer till en riktig läkare som hjälper henne istället!

• Anonym

Tack för era synpunkter, det kanske var fel att ta tabletterna,
    men jag gjorde det för att jag är orolig
    Får man medicin utskrivet så brukar det vara för att man också behöver den.
    Men jag vet inte i det här fallet,
    Det är en pensionerad läkare som har kvar sin rätt att skriva ut medicin,
    som har gett henne recepten, och den läkaren tycker jag och hennes sambo har förstört hennes liv, han har polisanmält henne, och det ska jag också göra.
    Hon har tagit 100 tabletter på mindre en än månad såg jag på receptet och vad som var kvar i burkarna, 10 mg stilnoct, och att hon har druckit alkohol, det är ju livsfarligt,
    Jag vill inte att hon ska dö, även om hon inte dör av tabletterna (kanske?)
    så kan det hända en allvarlig olycka om hon ramlar, eller kör bil.
    Hon har ramlat så att halva ansiktet var uppsvullet, för inte så länge sen.

Tycker ni att jag ska ge tillbaka tabletterna?

• Lilla Mindy

Det var jag Ts som skrev ovan, blev fel med anonym funktionen.

• Lilla Mindy

Jag ska ge tillbaka tabletterna idag, hoppas nu inget hemskt händer i fall  hon ska dricka när hon tar dom, som hon gjort tidigare.
    Jag har pratat med henne om det också (det är inte första gången vi pratat om det)
    men hon vill inte sluta ta dom,  hon vägrar allt jag föreslår, och förnekar , och inser inte hur oroliga vi är.
    Jag har försökt förklara att ifall hon inte ändrar sig så kommer socialen förmodligen tvångs ta henne till ett hem, för så som det ser ut i hennes hus och alla katter, missbruket det kommer inte fungera länge till.
    Jag sa till henne att jag ska ringa och prata med läkaren som skriver ut pillrerna till henne,
    då blev hon arg och sa att då går jag till **** vårdcentral för där känner dom inte till mig.

Hon kommer fortsätta leta rätt på läkare tills hon hittar någon som skriver ut till henne,
    och det är ju inte det som jag vill

Hon vägrar att prova någon annan medicin istället, för hon tycker hon mår så bra av denna, hon verkar liksom inte komma ihåg riktigt hur hon har blivit av pillrerna, hon tror att hon verkat lite småfull bara.

OBS! Vill tillägga att det här handlar om en gammal pensionerad kvinna, någon står mig väldigt nära, och jag har inte så många närstående släktingar, så är det så konstigt att jag är orolig och vill hjälpa henne.

• Anonym (been there)

Det är alltid svårt att veta hur man ska göra i sådana här komplicerade situationer, för det är vad det är!

Jag fick stilnoct utskrivet när jag för några år sedan hade sömnproblem och det ledde till över ett års kaos. Jag tog den också ihop med alkohol och det hände massa otäcka saker.
    Dem är förrädiska för man blir seg och personligehtsförändrad till viss del och man får minnesluckor.

OCH de är beroendeframkallande. Inte bara för att man får svårare att sova utan den utan i övrigt också.

Bl.a. ramlade jag & skadade knät, sparkade på en bil och blev polisanmäld och mindes knappt något, jag tog en överdos och fick andningsuppehåll.
    Jag ställde till relationer med folk jag älskar, fick skulder och misskötte saker i allmänhet.

Det var en otäck tid och jag tog mig ur det genom nolltolerans till stilnoct och mediciner överhuvudtaget.

Så det kan vara JÄTTEFARLIGT.
    Har bekanta som håller med det fortfarande och jag har en präktighetsstämpel av dem medan de tar överdoser, försker kapa sina ben med rakblad och ramlar ner för trappor.
    samt bråkar med folk de älskar i ruset.

& dem är svåra att hjälpa.. svåra som fan.
    folk var på mig och jag är så glad för deras stöd såhär i efterhand, men det handlade mest om att jag var tvungen själv att inse hur illa det var och bestämma mig.

Svar på tråden Hon blandar Alkohol+Stilnoct Jag är så orolig