• Anonym

När man anmäler soc ?

Jag ska anmäla socialen. De socialsekreterare jag har haft, för frihetsberövande. Det är en lång historia som jag inte tänker gå in på nu. Men enligt polis jag talat med så borde jag anmäla för jag har all anledning till det. Nu är min fråga. Vad sker då man anmäler soc? Blir det en vanlig rättegång? Måste JAG vara med i rätten isåfall, eller kan åklagaren föra min talan? Har nämligen panikångest & klarar verkligen inte av att sitta mitt bland massa folk och vittna! Någon som vet hur det går till?

• Svar på tråden När man anmäler soc ?
  • OneAndTwins

Om du anmälar socialtjänsten för frihetsberövande så borde det väl vara genom "vanlig" polisanmälan och rättegång. Frågan är väl vem man polisanmäler... man borde inte kunna anmäla socialtjänsten utan jag inbillar mig att det borde vara en person..... kanske ordförande i socialnämnden??? Fast det vet väl polisen och/eller åklagaren. Om du är målsägande så tror jag att du måste vara i rättegångssalen, men med hjälp av åklagaren så kan man säkert ta hänsyn till din panikångest. Kanske att du slipper sitta och tala inför alla. Det borde gå.

Om du inte väljer att polisanmäla så borde du kunna JO-anmäla socialtjänsten om du anser att de gjort fel.

Blir lite nyfiken på vad det rör sig om... men det behöver du inte alls berätta om du inte vill!!!

• Anonym

Frihetsbrövande?? Har de kidnappat dig???

• OneAndTwins

Man blir ju frihetsberövad om socialtjänsten använde sig av LVM eller LVU... fast jag har svårt att se att det skulle vara brottsligt... så det är kanske något annat TS syftar på..... *funderar mest bara högt*

• Tessideluxe

Hej
    Du anmäler förmodligen den personen som du anser frihetsberövade dig och inte hela socialtjänsten. Om det är hela socialtjänsten du anmäler blir det inte ett vanligt brottmål. Du måste naturligtvis inte vara med själv i rätten, utan ibland kan man få vara med på videoband men dina chanser att vinna målet blir ju mycket sämre då.
    Du säger att du har pratat med polisen och då antar jag att du har ett fall, men du vet säkert att det finns stöd i lagen för att frihetsberöva vuxna människor och även om det känns helt fel för dig så är det inget du kan göra åt saken.

LVU, LOB mm är i sig ett frihetsberövande men kan inte anmälas eftersom det är vårdande lagar för den enskildes säkerhet.

/T

• OneAndTwins

"Du anmäler förmodligen den personen som du anser frihetsberövade dig och inte hela socialtjänsten"

Jag hoppas inte att TS tycker att jag stjäl tråden nu... säg till i så fall så ska jag vara tyst!!! Men jag funderade på det där om vem man ska anmäla.... Om felet som begåtts begåtts i tjänsten så är det ju oftast en socialsekreterare som gjort själva handlingen, men socialsekreteraren har sällan delegation själv att fatta beslutet. Beslutet är delegerat från socialnämnden. Även om socialsekreteraren är den som skrivit under beslutet så är det socialnämndens beslut i grunden. Sen kan man väl varken polisanmäla socialtjänsten eller socialnämnden som ett kollektiv. Men det där vet ju säkert polis och åklagare hur man gör och det beror säkert på exakt vad som hänt.

• Anonym

tack. det fanns inget beslut på deras handling, dom sa att det fanns det, och hotade mig med diverse saker. går inte in längre på det, men efter många veckors helvete fick jag veta att det inte fanns något beslut alls för dom hade inte fått igenom det, och att sekreterarna jag hade hade ljugit. tjänstefel alltså, enligt den polis vi talat med är detta allvarligt i vårat fall och det bör anmälas. är dock lite osäker på VART man ska anmäla. ?

• MartinStenskog

Oj! Nu blir det spännande! Varför inte köra hårt med olaga frihetsberövande, kidnappning, eller vad det nu kan heta. Jag tror att själva grejen är att deintehar någon makt alls att besluta, vilket betyder att det är så att säga vem som helst.

Det jag undrar över, är inte polisen skyldig att anmäla och utreda själva? Nån som vet?

Fortsätt att berätta!

• Anonym

Ja vet någon mera så berätta gärna hur man går tillväga, får väl prata med polisen igen, dom vet ju.
    Var iaf i 2 mån på ett ställe, pga deras sk beslut som inte alls fanns. Stannade med rädsla över att inte våga fara därifrån. Och sedan 2 mån senare tog jag mina saker och for hem. Då kom det fram att dom inget kunde göra, för det hade ju aldrig funnits något beslut på att jag skulle vara där, och dom skulle aldrig kunna ha mig där på tvång... det var 2 mån i helvetet. Det dom gjort mot mig har fått mig att må fruktansvärt dåligt och det kommer alltid finnas ärr av det kvar.

• timberhochmandie

Ja, det blir ju tjänstefel det rör sig om i så fall... (Grovt sådant, skulle jag tro.) Du får väl dra hela historien för polisen, så får de sedan utreda om det är den enskilda socialsekreteraren som är skyldig i det här fallet, eller om det är socialnämnden som har gjort nåt galet. Har du förresten kollat upp så att de inte hade rätt att hålla dig i väntan på rättens dom, och under ev. överklaganden etc. Det kan ju hända att de hade rätt att omhänderta dig under den period du var omhändertagen även om de sedan förlorade i högre instans el. liknande.

• OneAndTwins

Förstår jag rätt att dom sa att det fanns ett LVU/LVM därför stannade du, men att det sen visade sig att socialsekreterarna ljög???

Hmmm.... nu är jag inte helt insatt i juridik men är det verkligen olaga frihetsberövande när du själv väljer att stanna även om det berodde på att dom ljög för dig??? Men helt klart att det borde räknas som tjänstefel.

Jag tycker att du borde ta ett snack med åklagaren och/eller polisen. Det borde ju vara dom som vet hur du ska gå tillväga och jag tror helt klart att de tar hänsyn till din panikångest!!!

Lycka till!!!

• sallyb

Hej!

Rekommenderar dig att börja med att anmäla till Länsstyrelsen (som är tillsynsmyndighet över socialtjänsten). De gör en egen utredning/bedömning och kan sedan hjälpa dig vidare med en ev polisanmälan!

Lycka till!

• lilla tessan

Oftast är det så att man anmäler till länsstyrelse ev. polis och dom lägger ner fallet. Om du känner för det skriv till min inbox eller mail: tessan_lillan@hotmail.com så kan jag hjälpa dej på annat sätt, har mkt erfarenhet av det jag tror du pratar om.

• Häxan Jia

TS du måste kunna anmäla chefen för just det där social kontoret eftersom det är chefen som godkänner alla social sekreterarnas beslut och chefen är den som bär ansvaret i sista änden...

Lycka till..

Jag vet inte vad de gjort dig..... men man kan vinna när man anmäler eller överklagar socialens beslut!

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.....
  • Anonym (soc)

Ja, tjänstefel är det ju hur man än ser på det...
    Men soc ska ha upprättat en arbetsplan kring din tid på stället med hur, varför och konsekvenser på. Typ att "för att uppfylla kraven skall X genomgå"... "om inte detta uppfylls så..." "under förutsättning att" och en massa sådant.
    Finns inte det, så är det ju lätt att visa på vad gäller att de gjort fel..

Som tidigare nämnts här - så har den enskilda socialsekreteraren inte delegation på att placera någon, omhänderta någon etc, utan det är chef (om det är akut)och socialnämnd som ansvarar för det.
    Däremot kan socialsekretaren ställa ultimatum som framstår som tvång "om du inte gör det här så...". Det kan räcka för att det ska bli tvång ju.

Men - man kan anmäla utan att nämna någon specifik. Man kan anmäla händelsen och kommunen / stadsdelen.
    Jag tycker sallyb's tips var bra: vänd dig till Länsstyrelsen som är tillsynsmyndighet så drar de igång det och kan hjälpa till sedan.
    Begär också ut all dokumentation som finns i ditt ärende. Kanske ska börja med det, det ska de lämna ut skyndsamt. Alla kopior i akten och allt på datorn.

Svar på tråden När man anmäler soc ?