• 1mamma

vi har köpt ett hus från 1937 som heter svensk trähus. någon som vet något om den hustypen och vart man kan hitta info´om äldre hus.

• Svar på tråden vi har köpt ett hus från 1937 som heter svensk trähus. någon som vet något om den hustypen och vart man kan hitta info´om äldre hus.
  • Pappa DeNiro

Hur svårt att läsa inlägget när du skrivet allt i rubriken

Hur ser huset ut? Har du några bilder? Är det ett trähus?

• 1mamma

det var inte meningen att allt sskulle hamna där men hade hjläp att skriva av min 1 åring.

• Jomeni

Bor i ett hus från svenska trähus byggt 1966. Enplans med källare. Stabil konstruktion med spåntat trä i alla innerväggar. Trevlig konstruktion som inte alls är lika lyhört som de flesta kataloghus från 80-90 talet är. Företaget kursade i slutet på 60-talet eller början på 70-talet om jag har hört rätt.

• Anna Panna

Vi har också precis köpt ett Svenska trähus, byggt 1965. Vi håller just nu på att nästan totalrenovera innan vi flyttar in. Efter att vi nu i ett par veckors tid har röjt i väggar o dyl så har vi upptäckt att det är ett rejält byggt hus. Spikarna i taklisterna är inte att leka med, långa, grova, tjocka och otroligt många. Min sambo och far har flera gånger sagt "spiken måste vart billig på 60-talet....". Då vi innan (och fortfarande i ett par veckors tid till) har bott i en tillbyggd sommarstuga som dock har villastandard efter våra renoveringar och tillbyggen så känner vi nu att vi verkligen har köpt ett hus.
    Lycka till!

• 1mamma

någon av er som vet vart mankan hitta info om det företaget (fast det har konkat) Eller planritningar byggnadssätt osv.

han som bor i vårt hus i dag har inget alls om huset och jag skulle tycka det var roligt att ha historia om vårat hus. vårt hus är ju ändå 75 år.

• Anna Panna

Jag har tyvärr ingen aning, hade också gärna velat ha lite mer info om huset. Vi har planritningar dock som är original men annars vet vi inte så mycket mer.

• musli

Kollat med kommunen? De brukar kunna vara behjälpliga? Bygglovsnämnden eller så?

//heavy metal-mamma...
  • sunny79

sök på google där fanns massa resultat.... Lycka till!!

Mina ögon kan tindra och mina läppar kan le..men...
Svar på tråden vi har köpt ett hus från 1937 som heter svensk trähus. någon som vet något om den hustypen och vart man kan hitta info´om äldre hus.