-
-
Svar på tråden vi har köpt ett hus från 1937 som heter svensk trähus. någon som vet något om den hustypen och vart man kan hitta info´om äldre hus.
-
Hur svårt att läsa inlägget när du skrivet allt i rubriken
Hur ser huset ut? Har du några bilder? Är det ett trähus? -
det var inte meningen att allt sskulle hamna där men hade hjläp att skriva av min 1 åring.
-
Bor i ett hus från svenska trähus byggt 1966. Enplans med källare. Stabil konstruktion med spåntat trä i alla innerväggar. Trevlig konstruktion som inte alls är lika lyhört som de flesta kataloghus från 80-90 talet är. Företaget kursade i slutet på 60-talet eller början på 70-talet om jag har hört rätt.
-
Vi har också precis köpt ett Svenska trähus, byggt 1965. Vi håller just nu på att nästan totalrenovera innan vi flyttar in. Efter att vi nu i ett par veckors tid har röjt i väggar o dyl så har vi upptäckt att det är ett rejält byggt hus. Spikarna i taklisterna är inte att leka med, långa, grova, tjocka och otroligt många. Min sambo och far har flera gånger sagt "spiken måste vart billig på 60-talet....". Då vi innan (och fortfarande i ett par veckors tid till) har bott i en tillbyggd sommarstuga som dock har villastandard efter våra renoveringar och tillbyggen så känner vi nu att vi verkligen har köpt ett hus.
Lycka till! -
någon av er som vet vart mankan hitta info om det företaget (fast det har konkat) Eller planritningar byggnadssätt osv.
han som bor i vårt hus i dag har inget alls om huset och jag skulle tycka det var roligt att ha historia om vårat hus. vårt hus är ju ändå 75 år. -
Jag har tyvärr ingen aning, hade också gärna velat ha lite mer info om huset. Vi har planritningar dock som är original men annars vet vi inte så mycket mer.
-
Kollat med kommunen? De brukar kunna vara behjälpliga? Bygglovsnämnden eller så?
-
sök på google där fanns massa resultat.... Lycka till!!