• Glad i hågen

tips vid magsjuka på småbarn

Vad har ni erfarna föräldrar för tips att dela med sig av när små barn är magsjuka? Vår tjej är 1,5 och kan ju stå själv och så, men hur gör man praktiskt? Ska dom få spy rakt ut eller försöker ni pricka en hink eller toan eller vad?

Vad ger ni att äta och dricka?

Vår tjej har fått i sig lite välling då och då, avslagen julmust, vatten och nestles osockrade festis.

När hon spydde kom det så hastigt så det hamnade där hon var för stunden. En gång hann jag till toa med henne så då kom lite grann i toastolen.

Distriktssköterskan tipsade mig om att om hon bara pinkar så vet man att hon får i sig den vätska hon behöver.

• Svar på tråden tips vid magsjuka på småbarn
  • sturen

INTE JULMUST, inte SOCKER. BARA SNÄLLA SAKER. VATTEN/BRÖSTMJÖLK ÄR BÄST. VÄLLINGEN KAN VARA OK MEN MÅNGA BLIR KÄNNSLIGA MOT KOMJÖLK VID MAGSJUKA. HÅLLBARNET I FAMNEN MED EN SKÅL ELLER LIKANNDE ATT KRÄKAS I. GARDERA MED MÅÅNGA HANDUKAR/BADLAKAN OCH FÖRBERED MED NYA LAKAN/TÄCKEN.

KRYA PÅ ER.

• Nbottning

jag har lärt mig att man ska svälja hela svartpepparkorn,,,fast det var kanske om man börjat misstänka om man skulle bli magsjuk, och troligen inget för små barn och troligen bara skrock

Hoppas flickan snart mår bättre!

• sturen

VITpepparkorn är bra men det är nog inte att rek till en bebis.

• Glad i hågen

I sängen har jag bäddat med ett badlakan under henne, och vikt upp det på kanterna så att man ska kunna "fånga upp" det som kommer innan det rinner ner mellan sängarna...

Vi har haft en hink nedanför sängen, men den har vi inte behövt använda. Däremot hade hon den att samla nappar i

I TV-rummet har vi bäddat med ett täcke på golvet så hon inte ska behöva vara i sofforna.

Från distriktssköterskan fick jag också tipset att ge allt som barnet självt vill ha i mat- och dryckväg, och gärna lite salt mellan varven, som chips. Men det hade vi inte hemma så hon fick lite pulvermos, julskinka och prinskorv i småbitar utan skinn. (Det ville hon själv ha, annars hade det inte gått att få i henne)

• Nbottning

sturen> okej, det kanske var vita! Så det är inte skrock då?

• sturen

-nja, jag vet många som tycker det funkar men det gör ju sockerpiller också så jag vet faktiskt inte. men om någon kan förklara HUR de skulle verka så är det ju enklare att veta.

• Nbottning

sturen> lite lugnare i denna tråd

Ska fråga min ex.svärmor om pepparn. Hon som sagt det till mig.

• sturen

ja, bedrövligt i den andra. jag måste googla lite om vittpepparn...

• Nbottning

jag måste nog läka några och se om det får mig att orka med FL mer ikväll..

• sturen

hahaha, ja det kanske funkar mot det med för fl ÄR ju nästan som en kräksjuka....mycket spya i vissa trådar iallafall

• Jogobella

Det är viktigt att hon får i sig tillräckligt med vätska, salt och socker. Vi fick åka in akut med vår 17 månaders på julaftonsmorgonen pga akut uttorkning. Hon gick in och ut ur koma. Vi hade inte märkt att hon blivit uttorkad, var som vanligt på kvällen innan, lite gnälligare kanske och kräktes en gång vid midnatt, på morgonen var hon helt borta. Vi spenderade hela julhelgen på barnsjukhuset
    Sjuksköterskan på barnavdelningen sa att det bästa man kan ge ett magsjukt barn är isglass. Då får de i sig socker som de behöver så att glukosen inte ska sjunka, de får i sig vätska och alltihop väldigt långsamt så att de inte börjar kräkas igen...

Skaffa vätskeersättning och ge tjejen så att hon balanserar upp det hon förlorar i kroppsvätska.

Svar på tråden tips vid magsjuka på småbarn