• Tulip

Madrass + bäddmadrass till spjälsängen?

Ska iväg till IKEA och trängas idag! Tänkte köpa spjälsäng och började fundera på vad som behövs mer. En madrass måste vi ju ha, men ska man även köpa en bäddmadrass? Eller det kanske inte ens finns för spjälsängar?

Vad har ni andra köpt för något?

♥♥♥ vecka 32 ♥♥♥
  • Svar på tråden Madrass + bäddmadrass till spjälsängen?
  • Microlys

Jag köpte både madrass och bäddmadrass, det är ju bra om bebisen t ex kissar genom blöjan, då behöver man bara ta bort bäddmadrassen och tvätta. Jag köpte detta set med både madrass och bäddmadrass på Babyproffsen, de var av märket NG Babay tror jag. Kostade runt 600 kr.

• Springsteen

vi köpte med bäddmadrass från ikea.. KOm på den smarta iden att lägga plastfrotté mellan bäddmadrassen och den tjocka madrassen... För bäddmadrassen går ju att tvätta men inte den stora..  O plastad frotte är för varmt att ligga på säger alla erfarna mammor...

Sen tyckte jag att den madrassen vi köpte kändes så tunn (den billigare varianten ,130 ) men sen när jag kollade med vänner och släkt så hade alla den tunna madrassen och barnen sover jättegott Så man behöver inte den tjockare... Den är ju ganska hög oxå så man behöver sänka botten mycket fortare om man tar den tjocka...

• IdaB

Tänk på att ifall du köper en madrass som är knölig på ena sidan så ska en vara vänd uppåt!(om den e köpt på ikea alltså) O då bör du inte ha en bäddmadrass.. för då tar man bort funktionen med luftfickorna ifall den lill* hamnar på mage i sängen..

Lycka till!!

• Tulip

Tack för tipsen!

Och det där med den plastade frottén måste jag nog härma!

♥♥♥ vecka 32 ♥♥♥
  • IdaB

Vi har en oval säng Stokke från b-hus till den finns ju ingen bäddmadrass så vi kör med en tjock handuk över plastade froten o det funkar utmärkt de me!

• Suskiv

IdaB

Bubblorna på bubbelmadrasser har inget med luftgenomstömning att gör utan endast med avlastning. Bubblorna ger ett mjukare tryck mot kroppen än vad en bubbelfri madrass gör.

• IdaB

suskiv..

De oxå, men det jag skrivit ovan är en del av vad vi fått lära oss på utbildningarna , jobbar på barnavdelningen på ikea!

• Betty2

IdaB: Måste fråga dig som jobbar på Ikea och ändå har valt en annan säng. (Ursäkta TS att det blir lite O.T.) Var det någon särskild anledning till att du inte valde en Ikea-säng, eller var det bara för att du/ni ville ha en oval säng? Jag såg att Ikeas sängar har 2 höjdlägen, medan Babyproffsens sängar har 3 höjdlägen. Har det någon stor betydelse? (Väntar mina första barn, tvillingar, och har ingen aning om vad som är bra/viktigt. )

• Betty2

Och så måste jag ju fråga Tulip/TS:
    Vilken Ikea-säng köpte ni/tänker ni köpa? Jag kikade själv förut (på nätet) och tyckte nog mest om Hensvik.

• Ottosson

Tänk på att du måste köpa madrass på IKEA för IKEA sängar är lite mindre än andra, så att madrassen passar. Vi köpte den för 129:- och sonen har sovit på den i 2,5år tills igår när han fick en ny

• IdaB

det var ju den ovala sängen som vi fastnade för, ikea har ju haft en sån tidigare som var sååå mycket billigare, men fick inte tag i nån tyvärr så det blev en dyr säng istället

Det beror på vilken säng du väljer på ikea, tex diktad har 3 höjdlägen!

Den säng som vi har har bara 2lägen o det har ju funkat för oss, men kan tänka mej att det högsta läget skonar ryggen lite mera, fast iof så tycket inte jag att det var jobbigt att böja mej ner lite till O då blev ju jag snittad å.

• Neline

Vi har Hensvik från Ikea och är såå nöjd!!
    Men jag märkte också att man måste köpa deras madrass, madrass-skydd mm för våran jättefina dyra Laban madrass-skydd passade inte alls...

Sanna 051122** Lillebror 0702??
  • Tulip
    Betty2 skrev 2006-12-26 12:57:05 följande:
    Och så måste jag ju fråga Tulip/TS: Vilken Ikea-säng köpte ni/tänker ni köpa? Jag kikade själv förut (på nätet) och tyckte nog mest om Hensvik.
    Puh, tillbaka efter ett antal timmar på IKEA, och jag är inte på bra humör! Skrikandes

Vi tänkte köpa Diktad, men när vi hade plockat ihop allt annat (madrass etc) och kom till lageravdelningen, hade de ingen Diktad hemma, så det blev ingen säng idag! (Och det som vi hade plockat på oss fick vara kvar det med.) Det är tur vi bara bor 7 km bort, annars hade jag varit riktigt sur. De får ev. in 7 st nästa vecka, men jag fick inget klart besked, och det går inte att reservera en heller...

Ja ja, jag får väl ringa och kolla (eller kolla hemsidan, trots att jag inte alltid litar på uppgifterna där...) varje dag nästa vecka.
    ♥♥♥ vecka 32 ♥♥♥
  • sesssan

Jag har också Hensvik är bara i v 32 men sängen är bäddad redan...funderar på att göra nån slags himmel säng..nån som har nåt fint tips på hur?

Vi längtar efter dig
  • Betty2

IdaB: Tack för informationen. På Ikeas hemsida står det att Diktad bara har 2 höjdlägen, så det var bra att få veta att det inte stämmer. Får åka ner till varuhuset och kolla/jämföra i verkligheten. Eftersom jag är ganska kort och antagligen har kortare armar än genomsnittskvinnan ( ) tänkte jag att det kanske kan vara skönt med 3 höjdlägen, så att man inte behöver byta till det nedersta läget lika tidigt.

Tulip: Aj då, vad irriterande att den inte fanns på lager... Hoppas allt finns hemma när ni åker dit nästa gång.

• IdaB

betty2.. jasså gör det, vet ju att de ska bytas ut till 2lägen men här i sundsvall har vi dem gamla kvar än iaf...

• Betty2

IdaB: Aha, då får jag kolla hur de är som säljs här i Göteborg. Hoppas de har gamla kvar här oxå.

• Tulip
    IdaB skrev 2006-12-27 08:58:10 följande:
    betty2.. jasså gör det, vet ju att de ska bytas ut till 2lägen men här i sundsvall har vi dem gamla kvar än iaf...
    Fast det var på IKEA i Sundsvall jag var och det fanns inga Diktad kvar...
    ♥♥♥ vecka 32 ♥♥♥
  • Ms Jones

IdaB: måste fråga.. det är inte så att ikea har funderat på att återinföra lo, själsängen? (den ovala) den e ju sååå snygg och "ligger ju i tiden" liksom.. den borde ju gå åt som smör om de återinförde den?

• lilllinda

Till vår gulliver har vi madrass (den tjockaste, kommer inte ihåg vad den heter) + bäddmadrass

Svar på tråden Madrass + bäddmadrass till spjälsängen?