• ceciliaa

Barn som inte tål fisk...

Vi misstänker att vår dotter som är 10 mån inte tål fick eller iaf är överkänslig mot det.
    Är det så att man inte tål all fisk eller kan man bara vara allergisk mot viss sorts fisk?
    Hur yttrar sig allergin för era barn?

• Svar på tråden Barn som inte tål fisk...
  • Magic1

Som jag har förstått det hela bör man ta bort all typ av fisk. Vet inte hur det är med skaldjur men här hemma har vi valt att ta bort dessa med.

Eftersom min flicka var liten och inte gick upp så mkt i vikt misstänkte läkarna att hon hade fiskallergi. Barn som är allergiska mot fisk kan tydligen ha svårt att växa ordentligt. Sen kräktes hon då hon åt fisk. Ska säga att hon är mjölkallergiker oxå.

• Marie30

Vi har inte fått konstaterat att vr son inte tål fisk - bara äggallergi är fastställt genom pricktest. Han har reagerat när jag ätit lax (utslag i ansiktet, ryggen och magen samt ibland halsen) och sedan ammat men annan fisk verkar jag kunna äta utan problem. Vi har dock inte vågat ge honom någon fisk direkt än.

• ceciliaa

Marie30: Vet du om de e nåt speciellt med just lax? Var den e fångad...m.m. Liknade utslagen knottbett? Hur länge satt prickarna i?

• Marie30

Har inte forskat i om det är nåt speciellt med lax. Hörde nånstans att allergi mot lax inte är så ovanligt och har nöjt mig med det. Det kan ju vara så att han reagerar mot fler sorter och att det kan ha med tillagningen att göra så jag vågar inte svära på att det ÄR så här

Utslagen ser ut som röda prickar stora som ett fjärdedels knappnålshuvud och de sitter med någon eller ett par millimeters mellanrum. De sitter i i några dagar, vi brukar smörja med mildison (receptfritt från apoteket). Dock finns det en del föroämnen som vår läkare kallar "irritanter" och det är sådant som man egentligen inte är allergisk mot men som kan göra att reaktionen håller i sig längre och drar igång den igen. Innan vi kom fick veta det så kom och gick prickarna i flera veckor och vi fattade ingenting. Exempel på dessa "irritanter" är morot, allt rött (tomat, bär osv), starka grejer som pepparkaka, citrusfrukt.

Hoppas att det ordnar sig för er!

• Linastrumpan

Min dotter får klåda i ansiktet och svullnar i ögonen och läpparna när hon äter fisk men inte när hon äter lax! Vi har pricktestat mot fisk(torsk) när hon var 10mån men det gav inte utslag. Enligt läkaren så är allergitester på barn yngre än ett år inte helt tillförlitliga då deras immunsystem inte är fullt utvecklat. Vi ska låta bli all sorts fisk framöver och se om symtomen försvinner och sedan testa med ett blodprov när hon är 1.5år. I bästa fall har det vuxit bort.
    Lycka till.

Svar på tråden Barn som inte tål fisk...