• Anonym

läkare eller ssk här? har en fråga angående blodsmitta!

har en fråga som jag är alldeles nojjig över!

idag på jobbet så stack jag mig på en nål, ingen kanyl utan en vanlig broschnål från min kollega!
    Blir alldeles nojjig över att hon kanske har någon hepatit eller hiv, det kan man ju ha utan att veta om det! Hon sa att hon inte hade stuckit sig på den men det kan man ju glömma!
    så till frågan: Om hon skulle ha stuckit sig igår och jag stack mig idag kanske 12 timmar efter skulle en sån smitta kunna smitta på det sättet?

jag klämde ut blodet på engång och tvättade och hade handsprit mne jag kan inte lugna ner mig och jag vågar inte längre amma min dotter!

tillägger att jag frågade en ssk på jobbet och han tyckte jag skulle lugna ner mig för "det var väl ingen som hade stuckit sig på den de senaste 30 sekunderna sa han!

• Svar på tråden läkare eller ssk här? har en fråga angående blodsmitta!
  • Anonym

jag är bara undersköterska, men hepatit smittar lättare än hiv. hiv smittar inte lika lätt om det är torkat men det gör hepatit. är du orolig så kan du ju testa dig o se om du fått ngn smitta, men tror inte det om det är en kollega som haft nålen,

• Clavi

Nej det är absolut ingen fara. Om det inte fanns färskt blod på nålen behöver du inte vara orolig. Jag lovar.

BF 070723
  • Anonym

efter hur lång tid kan man testa om man blivit smittad? gällande hiv så vet jag att det ska gå minst tre månader va? men helst 6 månader! Hur är det med hepatit?

• Anonym

nu börjar jag ju nojja över att tänk om hon rev sig när hon tappade broschen så det kom blod och då handlar det om minuter! Men hon sa bara -vad tappade jag för hon hörde att ngt lossna så jag tror ju inte att hon rev sig men mitt förnuft lyssnar inte på vad jag tror just nu!

tack för era svar!

• Anonym (ssk)

Glöm det, det finns ingen risk.

• Anonym

Tack anonym!!!!! Är du ssk? känns så konstigt att lita på någon som inte visar sin signatur men å andra sidan så gör ju jag inte dte heller!

• Clavi

Jag läser till syrra och har själv stuckit mig på en nål som jag innan hade stuckit en patient med. Allt gick bra för mig då men jag kan väl på något sätt förstå oron.
    Du behöver inte vara orolig!

BF 070723
  • Anonym

Hej!
    Jag är infektionssjuksköterska och stöter på människor som utsatts för risk att smittas ganska ofta i mitt jobb. Det kan vara allt från poliser som bråkat med bovar till doktorer som stuckit sig på något. Risken för att man ska smittas av HIV eller någon form av Hepatit beror ju givetvis på olika faktorer, t. ex hur mycket smittat blod man exponerats för.

Du behöver ABSOLUT inte vara orolig! Risken för att broschen var lite smutsig av något annat, t.ex damm, och att du blir lite irriterad i huden är mycket, mycket större än att du skulle drabbats av någon blodsmitta. DET ÄR INGEN FARA!

• Anonym

Kära ts, du verkar väääldigt nojjig!!
    Det är ju en BROCH du pratar om, inte en spruta!
    Varför litar du inte på din kollega, varför skulle hon luga?
    Det låter mest som tvångstankar! Amma lugnt vidare ditt barn, du!

• Anonym (ssk)

Hej! Nej det stämmer att jag är anonym, känns konstigt att vara annat i en anonym tråd. Jag är ssk inom akuta-beroendevården och ca hälften av våra patienter bär blodsmitta, så jag vet en del om riskerna. Även om det funnits färskt blod på broschnålen (vilket är ytterst, ytterst osannolikt) och din arbetskamrat skulle bära på blodsmitta vilket jag inte vet om du har belägg för, så är risken minimal att det skulle ge upphov till någon smitta hos dig. Med tankte på alla faktorer som säkert är till din fördel så, lägg ner din oro. Om det skulle vara en liten mängd färskt blod med hiv smitta så tror jag det sägs vara 0,4 proc risk att man blir smittad, den siffran beror naturligtsvis på mycket annat, men att den är, som tur är, låg. Hepatit siffrorna är högre, tror det rör sig om 3 proc eller så.

Svar på tråden läkare eller ssk här? har en fråga angående blodsmitta!