• ande

Förrätt till inbakad oxfile?

Jag söker en hyfsat enkel förrätt till inbakad oxfile som vi ska ha till nyår. Har letat runt överallt men vet inte riktigt vad som passar. Det bästa är om det går att förbereda innan eller att det går snabbt att tillreda. Som efterrätt tänker vi har vit chokladmousse. Har ni något förslag?

• Svar på tråden Förrätt till inbakad oxfile?
  • sarik

Vi tänkte bjuda på lite plock - typ parmaskinka, oliver av olika sorter... Dvs inget att laga - bara att ställa fram. ´+ en roligare fördrink.

• C81

Kanske tråkigt men jag skulle köra på klassikern med rostat vitt bröd, gräddfil, lyxig rom och gräslök (?) eller vad det är man brukar ha till. Käns väldigt nyårsaktigt

• Therese6699

Jag har ett förslag som är lätt, men som är lite dyrt.

Förra nyår serverade jag hummer. Jag köpte hummer, delade dom på mitten. Tog ut köttet. Blandade det med creme frachie, citronpeppar och lite annat... Sedan tillbaka i hummer och servera det på fatet... väldigt dekorativt och jättesmarrigt!

Kram
    Tess

• C81

Någon kunnig som vet vad det kallas som jag tog upp tidigare? Vad är det för grönt man brukar ha till? Så gott, tänkte fixa det själv

• ande

Är det vanlig dill du menar?

• Mamasnest

Honungsmelon med parmaskinka är lätt och fräscht tycker jag.
    Annars håller jag med om att hummer kan vara en underbar förrätt, men då gratinerad. Jag har en recoept på det som jag själv tänkte prova till nyår om någon är intresserad.

The only certainty is that nothing is certain.
  • C81

ande

Ja det kanske det var? Vad brukar det kallas då man beställer det ute? så dålit minne

• ande

Mamasnest. Hur gör du med melonen och parmaskinkan, det lät som i min smak?

• C81

Hummer var en superidé. Finhackad ödlök brukar man ha i receptet som jag bubblar om

• Mamasnest

ande: Det enklaste är väl att bara skära melonen i tunna skivor, rulla skinkan och försöka dekorera snyggt med lite "gräs".

• Sara 81

C81

De låter som att du menar lojromstoast eller skagentoast, på den sista ska de ju även vara räkor.

• morsa ra

Avokadohalvor med creme frachie, en klick röd eller svart stenbitsrom o lite pressad citron över tycker jag är gott!
    Man äter med sked ur skalet

• Mamasnest

ande: Jag är lite nyfiken på din inbakade oxfilé. Du har inte lust att dela med dig av receptet?

• MERlight

Den där grattinerade hummern blev jag väldigt sugen på!!! Hoppas att den innehåller vitlök också...

• MERlight

Vad ska ni föresten ha till efterrätt???

• Evenstar

Vi ska ha helstekt oxfilé och till förrätt blir det stekta pilgrimsmusslor med blandade späda salladssorter och citrussås. :)

• ande

Mamasnest - Titta i tråden "recept på nyårsrätter, tack". Där har Edisa skrivit ner ett recept som vi tänker prova. Verkar smaskens tycker jag!!!

Svar på tråden Förrätt till inbakad oxfile?