• gommi

laktosfria recept

Hej

Vi ska bjuda hem 8 personer på nyår (vi är 10 tillsammans) och en av gästerna är laktosintolerant. Please finns det någon som har några goda recept utan laktos???...just nu har jag bara total hjärnsläpp så jag behöver hjälp

förevigt tacksam :)

• Svar på tråden laktosfria recept
  • SeTa

Du kan göra samma mat, men byta ut mot laktosfritt. Finns massa sånt!
    Skriv vad du tänker bjuda på, så kan jag omvandla det åt dej!

• trazzlan

Laga det du tänkt men använd laktosfri mjölk/grädde till ev. sås och stek i mjölkfritt margarin. Vill du inte ha det till alla är det ju bara att ta undan till de intoleranta och göra deras. Lycka till med matlagningen och hoppas att det blir en trevlig fest! Gott nytt år!

• Ramla

Det är oftast bara att byta ut till mjölk- eller lactosfritt. Jag både bakar och lagar mat som vanligt med att byta ut.

Det finns så mycket man kan använda. Det är inga problem. Om jag ska laga något med mjölk så får alla mjölkfritt. Det blir ingen skillnad och det är gott och ibland t.o.m. godare.

Jag tål inte alls mjölk. Det finns mycket mer bra låglactos och helt fritt från lactos att använda.

• gommi

problemet är att alla gäster inte gillar laktosfri mat...dvs behöver jag göra specialmat till den ena gästen och vanlig mat till oss andra.
    Jag hade gärna velat göra en dessert med grädde (som man kan vispa) och choklad (och inte den där jättemörka bittra som är laktosfri)...vi har använt denna innan och ingen gillade den.
    HILFE!!

• den glada mamman

Jag skulle inte göra någon specialmat. . . Känns lite synd om den laktosintoleranta gästen när det dessutom finns så mycket bra laktosfria grejer. Valios laktosfria vispgrädde går ju att vispa!

• Ramla

gommi:......jag gillar inte choklad så mycket........Men har för länge sedan köpt en helt mjölkfri god ljus choklad i en godisbutik. En vän som tål allt som smakade, tyckte den var god.
    Det finns även mycket goda chokladkakor både ljusa och mörka i hälsokostaffärer, iallafall här. Kommer inte ihåg vad de heter.

Brukar köpa en soja grädde som är nästan redan färdivispad i tetrapack. Den är mycket god. Har tyvärr ingen hemma nu, så jag vet inte vad den heter. Men om det bara ska vara lactosfritt så har ju Valio mycket bra sortiment.

Till såser och t.o.m. gratänger m.m. använder jag mycket oatly grädde el mjölken.

• Smultronhjärtat

Hej
    jag är lactosallergisk och det finns jättebra produkter som smakar precis som vanlig mjölk.
    Ost som är lagrag i mer än 4 månader innehåller ingen lactose.
    Är de mjölkproteinsallergiker är det en helt annan sak.
    Valios mjölk kostar 18kr/l lite dyrt men smakar precis som vanlig mjölk.
    Valio har oxå gräddfil, cremefraice, grädde, lättfil osv.

Hur m¨ånga rätter ska ni göra?

Jag skulle börja med en räksmörgås med majonäs och räckor, sallad, dill och citron på.
    Taco/köttfärspaj. kejos mat och bak margarin finns mjölkfritt och smakar precis som vanligt margarin.
    Kan du göra egen smördeg av.
    Du kan ha i ost och låglactose cremefraice du lär inte märka skillnaden.
    Du kan göra sallad med vinigrett till.
    Eller grillat med potatisklyftor
    Sås med ¨låglactose grädde/mjölk

vad hade du tänkt laga?

• Smultronhjärtat

är grädden vid sidan om ?
    Sånt fall kan du ju vispa två bunkar grädde en till låglactose och en till icke allergiska

• SeTa

Att säga att man inte gillar laktosfri mat tycker jag är märkligt. Jag har aldrig träffat på någon som har märkt någon skillnad. Numera så smakar ju allt i princip samma!
    Har du kommit fram till vad du ska bjuda på? Det är ju alltid trevligare om alla kan äta samma sak. Är du säker på att gästen inte klarar laktos alls? Många vuxna klarar det som är i mat.

• Angelflikkan

fråga först den laktosintollerante gästen om denne tål låglaktosprodukter eller inte..

gör han/hon det så är det inte några problem.. alla vanliga mjälkprodukter finns i låglaktosform. INGEN har märkt att det är låglaktos-mat som jag bjudit på, smakar likadant..

en sak som bör tänkas på är att i tex pulversoppor/såser/produkter finns oftast mjölk i form av mjölkpulver/vasslepulver/skummjölkspulver m.m..

vill du veta mer så maila gärna mig, jag hjälper gärna till..

du kan alltså laga samma mat till alla, ingen kommer märka ett dugg!!!

Svar på tråden laktosfria recept