• Lilla Li

Lågt blodtryck men hög puls?? Nån som kan nåt om sånt.

Var hos BM idag och fick en förklaring på varför jag mår så dåligt på morgonen ( Är i v 31 ) Jag hade 100/54 i blodtryck och jag brukar alltid ligga på 120/60. Så det var ju lågt. Men sen såg jag att min puls som brukar ligga runt 80 låg på 101!! Vad är detta. Kan nån förklara lite om detta för mig.
    MVH
    Sara

• Svar på tråden Lågt blodtryck men hög puls?? Nån som kan nåt om sånt.
  • nasselina

Frågade du inte din BM när du ändå var där?
    Jag skulle också vilja veta. Jag vet att jag har lågt blodtryck men antar bara att jag har hög puls. Om du inte hinner få ett svar kan jag fråga min BM, ska dit på fredag!
    Säkert helt naturligt, men alltid bäst att kolla upp.
    /N

• Ulrica80

Hjärat slår nåra extra slag när man e gravid eftersom blod mängden ökar & Och det är helt normalt att bltr sjunker i samband me graviditet.

• mamma på landet

Det är som Ulrica80 säger. Blodtrycket sjunker för att blodkärlen påverkas av hormoner och blir slappare. Då pressar inte blodet mot kärlväggarna på samma sätt.

Blodmängden ökar med 20-50% under graviditeten, för att försörja livmoder och moderkaka. Man kan alltså ha flera extra liter blod. Men hjärtat ökar inte sin styrka, så för att orka pumpa runt allt blod måste det slå fortare. Sen kan man ha dåligt HB och då kan man få hjärtklappning av att hjärtat kämpar för att få runt det lilla syre som finns.

Jag väntar tvillingar och har antagligen mer uttalade besvär än annars. Mitt blodtryck är vanligen 125/80 och nu ligger det oftast på 100/65 eller så. Pulsen har ökat från 60 till 89.

Men det lär vara ett friskhetstecken!

• Lilla Li

Nasselina: Nej, såg inte pulsen förrän jag kommit hem. Fråga gärna för det vore kul att veta. Lycka till
    Ulrica 80 och mamma på landet: Va bra!! Friskhetstecken till och med. Tack för hjälpen!
    Kram Sara

Svar på tråden Lågt blodtryck men hög puls?? Nån som kan nåt om sånt.