• Fidelis ad urnam

Hur F*N kapar man 30cm stora klinkerplattor?!?!??!?!

Vi håller nu på och ska till att lägga klinkergolv i hallen, vi har 30x30 cm stora klinkerplattor.
    Nu ska vi kapa en, då vi behöver 9 cm stora klinkerbitar och använder då en kakel och klinkerkap.
    Men trots att vi skär och skär tills emaljen är ordentligt skårad och sedan sätter ner grejer man ska trycka med mitt på skivan knäcks skiten åt FEL HÅLL!!!!! och går i flera bitar!
    Kapen ska klara av klinker och kakel upp till 46 cm stora och 1,6 cm tjocka, men ändå går det inte!!
    Hjälp!!

• Svar på tråden Hur F*N kapar man 30cm stora klinkerplattor?!?!??!?!
  • Snygg men smart

HEj,
    vill bara tipsa om ett bättre forum för sådana frågor:

byggahus.se

Där finns många kunniga personer.

• Fidelis ad urnam

tack, ska kolla där

• AnneSophie

Kanske en kass klinkerkap? Vi har en diamanterklinkerkap som spolar vatten och hela fadderuttan. Den klarar allt utan minsta lilla flis ur. Men den gamla kapen...*suck*...hu vad många plattor den pajade.
    Tråkigt värre! Hoppas att det löser sig för er.

detached parent - evolution in progress
  • Fidelis ad urnam

Vi fick äntligen till det
    Mamma sa till mig att sätta själva tryckgrejen MITT på klinkerskivan, men så hittade jag en video där de visade hur man gör och han satte tryckgrejen längst ut på klinkerkanten.
    Vi testade det och DET FUNGERADE!!! Inga fler spruckna klinkerskivor!
    Ringde och skällde på mamma

• Venusmannen

Eller köp en billig klinkerkap på närmaste byggvaruhus. Finns i priser från strax under 400 kr.

• Fidelis ad urnam

Venusmannen: Tack för tipset, men kapen vi har är helt ny och endas använd en gång.
    Anledningen till att det blev fel var min mammas dåliga förklaring till hur man använder den.

• Fidelis ad urnam

venusmannen: JO, det hade varit en bra idé om det verkligen inte hade fungerat med kapen vi har.
    Men då vi hittade en video på hur man gör och nu kapar som aldrig förr behöver vi inga ytterligare verktyg
    Tack ändå.

• mariagbg

Knäck plattan mot knät, efter du "rispat" den med kakelskäraren. Vi fick det tipset av försäljaren i kakelaffären där vi köpte vårat kakel, hade samma problem son du. Våra plattor innehöll rödlera och de gick sönder väldigt lätt... Inte bara åt "fel" håll utan de splittrades i 100 bitar.

Lycka till med kaklingen.

Svar på tråden Hur F*N kapar man 30cm stora klinkerplattor?!?!??!?!