• Tetrisan

Någon varit i EGYPTEN?

Hej!
    Någon som har varit i Egypten med småbarn? Vi ska boka en resa tills i vår..
    Hur verkar det med vaccination? Behövs det? Kostar hur mycket?
    Lite erfarenheter o råd sökes....! Hur är Egypten som land? *nyfiken*

Kram Tetrisan

• Svar på tråden Någon varit i EGYPTEN?
  • Crazy Baby

Jag var i Egypten med dottern när hon var 10 månader! Vi var i Hurghada och bodde på ett all inclusive hotell! Vi såg inte mycket av själva landet, vi var två mammor med småbarn som åkte så vi var på hotellet hela tiden! Nu kanske det berodde på hotellet, men jag skulle inte åka tillbaka till Egypten om jag så fick pengar för det! Maten var kass, inget kul att äta samma smaklösa mat i 7 dagar. Personalen som endast bestod av män, var otrevliga och inte det minsta serviceminded!

Men som sagt, det kan ju vara att vi valde fel hotell!

• M R

Har aldrig varit där med barn, men kommer ALDRIG att åka dit igen. Reste runt i 4 veckor, träffade 1 st trevlig invånare....

• Tetrisan

Oj... vore kul med fler inlägg ;o) Gärna något positivt.. ;o) Eller finns det inget positivt...???

Vi har oxå tänkt oss ett all inclusive hotell.. verkar smidigt med barn..

• Crazy Baby

Dottern hade inget vaccin, frågade på bvc och de tyckte inte att det behövdes då dottern var under 1 år!

• Kreativ

jag var där som gravid, i Hurghada.. all inclusive.. jag skule faktiskt INTE åka dit med barn. Detvar bara öken öken öken, inget att se, bara hotellområdena som var trevliga. Såvida man inte betalar för utflykter osv men det kanske man inte gör med barn? Nej, jag rekommenderar inte just det stälet till barnfamiljer. Faktiskt.

Melvin, 6 månader.
  • Kreativ

vi vaccinerade oss, hur det är med barn vet jag inte.

Det finns en stor nackdel med all inclusive... är du där en vecka eller kanske ännu längre så blir du säkert less påmaten. O att inte få äta när du vill, anpassa efter deras öppettider... och så kan jag meddela att alla pooler var så svinkalla att jag bara såg två personer på hela veckan som faktiskt var där i!

Melvin, 6 månader.
  • Ramla

Jag är positiv när det gäller Egypten.......Jag har varit i Egypten 3 ggr tidigare. Nu var vi där senast i slutet av september med hela familjen (2 vuxna+4 barn).

Varit i Sharm el sheik, Hurghada och nu senast Makadi Bay (stort lyxigt turistområde).
    Vi gillar det landet för att det är solgaranti där.

Vi har besökt Kairo och sett pyramiderna, sfnixen, museét m.m. Varit på båttur med snorkling, Jeepsafari, besökt beduinläger......det är verkligen häftigt att vara ute i öknen och avslutningsvis se solnedgången. Det gäller att vara med för det går fort när solen går ner.

Jag tycker att om man åker till Egypten så måsta man åtminstone åka till Kairo och se pyramiderna. Det är också en häftig upplevelse att ha sett och varit inne i en också.
    Vi (jag+min man) ska åka igen, då vill åka en resa där Nilenkryssning ingår några dagar.
    Nu dom senaste gångerna har vi åkt al inclusive med all dryck+mat och det har varit helt suveränt på båda hotellen.

Ta med dig alcogel som du köper på apoteket hemma. Smörj händerna med det när du hanterat med deras egyptiska pengar, hälsat på någon m.m. Jag har hört att oftast när det är någon som blir magsjuk så är det via deras "svettiga" pengar.

Om du/ni råkar ut för "faraos vrede" (magont, diarré) så finns det bra hjälp att köpa på apoteket där nere. Det heter antinal och hjälper jätte bra mot kramperna. Vi ser alltid till att ha det med oss när vi kommer ner eller köper redan första dagen. Antialen hjälper direkt.
    Det är ingen idé att använda svenska tabletter mot magonda eller diarré eftersom det är en annan bakterieflora där. Vi har inte tagit några vaccinationer före.
    Det kan bli lite kyligare på kvällen när man åker i nov-dec, så det är att rekomendera att ta med något varmare. Det räcker med ex. en kofta. Ute i öknen blir det absolut kallt på kvällen.

Man måste prova på att snorkla eller dyka i röda havet. Det finns så mycket otroliga fina fiskar att se. Man ser mycket fina fiskar redan nära stranden. Man behöver inte åka ut på en båttur alltid.

Folket där är mycket vänliga. Men det kan bli jobbigt när man är ute och går bland butikerna. Alla vill ju att man ska komma in till deras butik. Men det är bara att säga vänligt att man inte är intresserad och gå vidare.

Det hör till att man ska pruta också om det inte redan står fasta priser. Det kan bli jätte billigt ibland fastän det redan är billigt från början.

• Ramla

...glömde få med att de 2 senaste resorna så har vi haft al inclusive och det var jätte bra. Mattiderna var jätte bra, frukost, lunch, middag och mellanmål därimellan och massa olika dryck bara att hämta.
    Nere vid stranden hade de även strandrestaurang, så man behövde inte gå upp till hotellet för att äta lunch. Vi var jätte nöjda med al inclusive med maten och drycken. Nu senast var alla barnen barn och de var också nöjda.

• Kreativ

Som mellanmål fanns ju bara massa sötsliskiga kakor, té.. en vanlig enkel macka saknade jag, vi fick ta med det efter lunch/middag för att kunna få äta vettigt mellanmål.. o intevar det öppet när man var hungrig heller.. nä, vi gillade inte att man inte kund egå o käka precis när man ville. Det fanns restaurang på stranden där vi var också, så man slapp gå upp till hotellet..

Vi kte i november och det var kolsvart ute redan vid 16-17-tiden och då åkte tröjor på. Så ta med långärmade och byxor till kvällarna

För övrigt så var sängarna som att sova på sten, svärfar som var med fick ta soffdynorna och lägga på sängen för att skona sin höft, vi andra bet ihop och längtade efter vår egna säng Haha.

Det kryllar av katter också!!! Så dörren gick inte att ha öppen till rummet..

Melvin, 6 månader.
  • Tetrisan

Tack Ramla för ditt uttömmande svar! Vi har funderat på Makadi Bay.. det ser verkligen ur-lyxigt ut där!! =) O det var ju hur mycket mat som helst o välja på .. eller? (när det gäller allinclusive)
    Har ni vaccinerat er innan?
    Finns det mkt märkeskläder o så o shoppa... ? ;o)

• Ramla

Makadi Bay är ett jätte stort lyxområde för turister. Det finns allt där. Säkerhetskontrollen är enorm innan man blir insläppt.
    Jätte fint är det och bra att vara med barn också. Det är lugnare där än i Hurghada. Man kan ju ta en tur till Hurghada för att se lite av "kaoset" där. Jag och min man har varit där och trivts. Men när vi skulle åka med barnen så ville vi till ett lugnare stället.

Det finns mycket mat att välja mellan vid buffén. De har olika teman varje kväll från olika länder. Det finns alltid något att äta. Vi åkte ju sist med 4 ungdomar i olika åldrar och de är olika kräsna. Men det fanns alltid något.
    Gillar man söta efterrätter så finns det mängder att välja mellan. Men jag själv tog alltid frukt för det fanns det alltid mycket av. På Makadi Bay fick man även ut vattenflaskor med al inclusive. Helt perfekt. Makadi Bay är barnvänligt område. Vi bodde på hotel Saraya.

Vi tog inga vaccinationer innan. Vi har klarat oss förutom lite magont någon. Men deras antinal hjälper jätte bra.

Märkeskläder finns det mycket att shoppa. Våra barn var jätte lyckliga när de shoppade.

• Tetrisan

Tack det låter underbart!! =)
    Tittade i resekatalogen nu.. det var saraya vi tittat på oxå!!

• lilla my2

Vi var i hurghada och vår son var sex år, det är jag glad att han var, det är inget ställe för barn!!!!!!!!!!

Magsjukan man kan få ( väldigt många får den för det är såååååååå smutsigt där) är FRUKTANSVÄRD, jag åkte på den och tänkte att nu dör jag.

Titta på ett annat resmål om ni vill kunna slappna av

• Kreativ

Nu har jag kollat upp vad stället hette som vi bodde på, som jag alltså INTE rekommenderar för barn. Giftun Beach Resort.

Melvin, 6 månader.
  • Viclar

Vi var också i Hurghada och jag kommer ALDRIG att åka till Egypten igen. Det var smutsigt, äckligt och männen som arbetade på hotellet nästan antastade mig så fort de kom åt. Fy för...jag kunde inte gå på toaletten utan min man eller hämta handdukar till stranden, då var de efter en hela tiden.

• lizzy

vi var i sharm el sheik, när jag var gravid, och det var ett mycket trevligt ställe.. fint vatten god mat , mycket rent på gatorna. skall åka dit igen i april med vår dotter..

• Marlie87

Jag var med i Egypten i somras, och det var då två barn med, 2 och 5 år gamla. Vi bodde också på hotell där allt ingick, personalen på hotellet var super trevliga och väldigt gulliga mot barnen. Maten var helt okej, annat än vad man är van vid Ingen av oss lycklades bli sjuk och ingen av oss hade vaccination. Vi tillbringade nästan all tid på hotellområdet, lätt och smidigt med barn. Men allting fanns ju där, pool, havet, mat, affärer osv.

Inget ställe jag skulle åka tillbaka till, men jag skulle i princip aldrig åka till samma ställe två gånger... Bara när det gäller Grekland Hoppas ni får en trevlig resa!

Svar på tråden Någon varit i EGYPTEN?