• Plutten Augusti07

Jag har ätit varmrökt lax....

Jag har missuppfattat kostråden helt oc h trode lax var ok, har ätit rökt lax nu i jul men såg till min stora förskräckelse att detta inte alls var ok...

Eller? Hur tolkar ni kostråden från livsmedelsverket?

• Svar på tråden Jag har ätit varmrökt lax....
  • puffipuff

Det gör inget!!!!

Jag åt också det när jag var gravid. Det är så hysteriskt vad man ska äta och inte, men man ska inte äta det varje dag ;)

• Plutten Augusti07

åh tack....jag som är så noga med vad jag äter tyckte jag... Tycker ärligt talat det är ganskasvårt att undvika att äta allt farligt men ändå äta nyttigt..

• puffipuff

Jag blev inte klok på allt dom så. Det som är viktigt är att det ska vara pastöriserade ostar, ej parmaskinka och inte mögelostar. (men det åt min kompis i liten mängd och det hände inget)

• puffipuff

eller rättare sagt lufttorkat och det gäller även korv

• Plutten Augusti07

jag åt lite innehåll av camember ost, alltså inte skalet, innan ja viste att jag var gravid. Hoppas inte det var någon fara....

• Whoopsie

Varför inte helt enkelt ringa el maila till livsmedelsverket och fråga? Det är ju ändå deras rekommendationer, olika tolkningar kan nog ställa till det rätt rejält och man vet fortfarande inte vad de egentligen menar.

• puffipuff

Jag åt innehållet i brie när jag var gravid

• Plutten Augusti07

Ja det måste ju vara skalet som är värst....? eller?

• Filifjonkan1

själv struntade jag blankt i alla jäkla kostråd.
    förutom kaffe,ciggaretter.

• miababia

visst ska man väl vara försiktigare med vissa saker, men med det mesta så gäller det väl att man inte ska äta mycket. Äter man vissa saker nån gång under grav så tror jag inte det är någon fara.

• BaraPyssel

varmrökt lax är ju OK! Det är kallrökt du inte bör äta.
    Men är du orolig så ring din BM eller livsmedelsverket.

När jag var sugen på levergryta så sa min BM att jag kunde ringa livsmedelsverket och höra lite mig för!

//Joanna

• Greyliving

Varmrökt lax är helt ok att äta. Den är ju liksom tillagad och även rökt. Inga bekymmer. jag har själv medvetet valt det i jul då jag vet att kallrökt o gravad inte är bra. Så du, ingen fara med varmrökt lax.

• caramell74

Jag åt också varmrökt lax på julafton. Gick in och läste på statens livsmedelsverks hemsida (som står för alla näringsrekommendationer och kostråd). Tyvärr så avråder de från all rökt fisk såväl varm som kall.
    Hoppas länken funderar. Skrolla ner till "Fisk" där kan ni se klicka vidare. Är själv jätteorolig.

• listo

Varmrökt lax är i princip okej. Problemet som KAN uppstå med varmrökt lax är ju att den ofta förvaras i t.ex. vacuumförpackning, charkdisk eller liknande och i sådana miljöer finns risk för listeriatillväxt.

Därför är rekommendationen sådan att varmrökt fisk anses vara okej OM den är nyrökt.

I vilket fall som helst: gjort är gjort och risken för skadliga bakterier är inte särskilt stor.

• Alicia 72

miababia, Fast just med risken för listeria och toxoplasma så är det inte hur pass frekvent du äter det. Du vet ju inte VILKEN gång maten innehåller listeria, det kan vara redan första gången och då kan du och ditt barn bli smittat.
    Det ÄR inte vanligt men LSV väöljer fortfarande att rekommendera att man avstår då i de fall bebisen blir smittad är fosterskadorna så pass allvarliga och kan i värsta fall leda till döden (för bebisen).

Själv tycker jag just lax är superluddigt om vad man får äta eller inte. Det är beroende på NÄR och HUR och VAR den är gravad/rökt, etc så jag avstår. Älskar lax men det känns ändå lättare att avstå än att ta ovanstående risk. Hur liten den än är.

/A

• tvilling77

Håller med dig Alicia72: Jag undviker oxå helt gravad/vakuumförpackad varm/kallrökt lax, trots att jag äälskar det! Det räcker ju med EN gång för att man ska bli smittad även om risken är väldigt liten...jag kan nog avstå några månader!

• Kärleksbarn

All lax ar ok att ata, men man bor undvika att ata gravad lax! Men om man atit det en ganag sa ar inte det hela varlden! Du behover ju inte gora det ofta. Men all lax ar bra har jag fatt veta av min BM sa lange det inte ar gravad.

• Alicia 72

Kärleksbarn;
    På Livsmedelsverkets hemsida står att man ska undvika varmrökt, kallrökt samt vakumförpackad fisk. Dessutom ska gravad, om den inte är nygravad (och hur ofta har man koll på det om man inte gör den själv), fisk undvikas.

Och som sagt, man kanske kan äta lax 100 ggr utan fara men det kan också räcka med EN, du vet ju inte om laxen är listeria, toxoplasma-smittad.

Svar på tråden Jag har ätit varmrökt lax....