• Lajm

"Slår du man dig?"

Jaha... så ska frågan "slår din man dig" bli obligatorisk att ställa på MVC. (se t.ex. www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14327908.asp)

Jag försvarar inte på något sätt alls de som spöar upp sina fruar/sambos/flickvänner/whaterver men det börjar kännas lite som häxjakt på oss stackars misshandlande, brutala män.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-27 09:27:31:
    "Slår din man dig" skulle givetvis rubriken vara...

• Svar på tråden "Slår du man dig?"
  • Benganfans

Det där e ju helt sjukt... Häxjakt på oss män det är vad det verkar bli mer och mer inom barn frågan.... snart får man väl bara lämna en burk i kylen sen löser kvinnorna allt själva.

• Mikkel räv

Jag tycker inte att det är så upprörande. Det finns väldigt få forum där en misshandlad kvinna kan få "komma ut" och om MVC kan hjälpa någon att ta sig ur ett förhållande präglat av våld och förtryck så gärna för mig!Sen beror det väl på hur och när frågan ställs för att den skall fylla sitt syfte.
    Känns detta verkligen hotande?

• Lajm

Nej, för de som VERKLIGEN blir misshandlade så skall man göra allt som står in sin makt för att denna ska komma ur förhållandet, oavstett vilket kön det är på den misshandlade.

Men det jag vänder mig mot är att det i princip skall räcka för en KVINNA att antyda att hon blir slagen för sin socialtjänsteman för att MANNEN automatiskt skall få 6 månaders besöksförbud.

Hur lätt tror du inte att en försmådd kvinna tar till detta vapen? Jag har en bekant som har stridit i över 4 år nu för att få delad vårdnad över sina barn utan att lyckas... Bara för att hans fru benhårt hävdar att han misshandlar henne och barnen. Det har t.o.m. varit så att han låtit en läkare "besiktiga" barnen innan han lämnar över dem till henne och dagen efter har hon varit inne på BVC med sönderslagna barn... Och soc lägger då på ett besöksförbud...

• Anders80

Lajm, sånt är ju för djävligt att höra om, det finns visserligen på tok för många män som misshandlar kvinnor, men man får inte glömma att det finns många kvinnor som mer än gärna vill skada män också, både sina nuvarande och sina ex.
    Bara att ta som ett exempel här på FL: www.familjeliv.se/Forum-5-98/m15372481.html

Sen blir det ännu värre när barnen drabbas som i det senaste fallet. Vissa personer är inte lämpliga att vara förälder, oavsett kön.

• Dofilus

"Klart att min sambo slår mig, vi har ju precis köpt en ny fin piska."

• Mikkel räv

Lajm och Anders - självklart finns det de som missbrukar systemet här som överallt annars. Det är minst sagt för jävligt,
    Lajm, att din kompis skall bli utsatt för detta av sitt ex. Men misshandel mot kvinnor är ett oerhrt stort samhällsproblem, som kvinnors våld mot män INTE är! Hur hemska de enskilda fallen än är!

Som det är nu anmäls uppskattningsvis bara vart femte fall av mäns våld mot kvinnor, kan vi hjälpa någon genom en sådan här åtgärd så...

Hämtat från BRÅ's hemsida:
    Den anmälda misshandeln mot kvinnor har ökat med knappt 30 procent de senaste tio åren, till cirka 24 100 anmälningar enligt statistiken för år 2005.
    Ökningen av misshandel mot kvinnor beror troligen såväl på att man i dag, i högre grad än tidigare, anmäler misshandel som att det faktiska våldet har ökat. Samtidigt finns ett stort mörkertal. Brå har i tidigare studier uppskattat att bara vart femte fall anmäls till polisen.
    I cirka 72 procent av samtliga anmälda misshandelsbrott mot kvinnor är gärningsmannen en person som kvinnan är bekant med. Oftast handlar det om att mannen och kvinnan har en pågående eller avslutad nära relation.
    21 procent av samtliga misshandelsbrott mot kvinnor klarades upp med så kallad personuppklaring (år 2005). Det innebär att åklagaren efter utredning har en skäligen misstänkt person och att åklagaren har beslutat om åtal, åtalsunderlåtelse (kan till exempel hända om personen är under 18 år eller om brottet är bagatellartat) eller strafföreläggande (böter och/eller villkorlig dom).
    I lagföringsstatistiken sker redovisningen efter lagrum, det vill säga misshandel och grov misshandel. Det är därför inte möjligt att särskilja hur många som blivit lagförda för misshandel mot män, kvinnor respektive barn. År 2005 var den genomsnittliga utdömda strafftiden för misshandel närmare fyra månader och för grov misshandel ett år och sju månader.

• Lajm

Jodå Mikkel, jag kan allt det där.

Det jag vänder mig mot är att de tuffar till det så att rena MISSTANKEN att mannen misshandlar sin kvinna eller sina barn räcker för en lång avstägning. Jag hade för mig att vi hade ett sådant rättsystem att man var oskyldig tills man är dömd.

Det som också skrämmer mig är att det är en ensidig skrivning. Det går alltså inte att stänga av en mamma som man misstänker att slår sina barn...

• Mikkel räv

Lajm - jag menar inte - VILL inte gräla med dig om det här. Vi är nog egentligen mer överens än vad vi tror. Problemet är väl inte VAD problemet är utan HUR man kan komma åt det. Vårt samhälle ser ju tyvärr ut så att mäns våld mot kvinnor lätt får fortgå för att "ingen gör något". "Alla" vet "hur det är" men ingen vill vara den som tar ett första steg.
    Hur vi än vänder oss kommer någon i kläm, det gäller väl att se vad som kan ge störts positiv effekt?!

• kontirio

Mikkel räv,

Menar du att vi då skall frångå principen om att alla är oskyldiga tills motsatsen bevisats? Vårt rättssystem är uppbyggt enligt en teori om att hellre låta tio skyldiga gå fria än att fängsla en oskyldig, skall det hellre vara tvärt om anser du? Finns det fler områden vi skall specialjustera lagen på? Våldtäkter? Skattebrott?

An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • Mikkel räv

Kontirio - Självklart menar jag inte det!
    Jag talar inte om lagändringar här. Jag har inte nämnt något överhuvudtaget om huruvida jag tycker det är bra eller dåligt att blotta misstanken leder till avstängning! Pappor är oftast rättslösa i förhållande till mammorna. Men också detta är i förlängningen ett resultat av det patriarkala tänkandet - "mammor är bättre för barn eftersom de är kvinnor".

Det enda jag menar är att det finns få tillfällen då en misshandlad kvinna kan få tillfälle att "komma ut" med det hon går igenom, eftersom samhället ser ut som det gör. På MVC frågar de ju redan om förhållandet mamman-pappan är bra och fungerande, så att lägga till frågan om man någon gång utsatts för övervåld från sin partner tycker jag inte vore så annorlunda!

Det är inte att fråga om misshandel som verkar vara problemet utan de påföljder som rutinmässigt kommer. Jag tycker att det är bra att en process sätts igång vid misstanke om våld, övergrepp et c. Sen behöver den processen bli rättvisare och mer djupgående än vad den är idag, då mamman i stort sett alltid anses vara bäst för barnen.

Men i sakfrågan står jag kvar i min åsikt att jag inte tycker att det är en dålig ide med att fråga om våld i förhållandet.

• Xerxez

Läser jag fel, eller står det inte i artikeln att myndigheterna inte tänker utfärda några sådana riktlinjer?

Men skulle så vara fallet så tycker jag det är bra, med samma motivering som Mikkel räv ger ovan.  

Post hoc ergo propter hoc
Svar på tråden "Slår du man dig?"