• E81

Hur länge ska man koka råa kikärter?

Trist tråd, jag vet Skrattande, men jag har köpt en påse råa kikärter och ska göra hummous (?) till nyår. Hur länge ska råa kikärter kokas för att bli som kikärterna man köper på burk? Tacksam för svar, helst innan årskiftet! Glad

Världens finaste Anton kom den 19/6-06
  • Svar på tråden Hur länge ska man koka råa kikärter?
  • Lola Jämtland

Står det inte på förpackningen?

//God Jul och Grått Nytt Hår
  • Mint

Det står väl på påsen?

Iallafall ska de väl ligga i blöt 12-24 timmar nånting, och sen kokas i 1-2.

• E81

det var ingen svensk påse så jag förstår knappt ett ord av vad som står. men okej, ligga, i kallt vatten?, i blöt i 12-24 timmar och sen koka i 1-2 minuter då, eller?

• Isorfidien

Grundrecept för kikärtor

Blötlägg 2 dl kikärtor i 6 dl vatten 8-10 tim. Koka i nytt vatten 8-10 lit ca. 60-90 min.

För att få mer lättsmälta kikärtor kan Du efter blötläggningen låta dem groddas i 1-2 dagar (glöm inte att sköja dem några gånger per dag!) Kokas sedan i 6-7 dl vatten i ca. 25 min.

www.vegan.se/produkter.htm

• E81

Då ver jag helt ute och cyklade med att koka dom i 1-2 minuter! Tack så mycket för era svar! Känner att jag kanske borde ha varit lite mer praktisk och köpt kikärter på burk, men det får bli en utmaning.

• Apif la deuxième

Det är torkade kikärter du köpt, inte råa

• Isorfidien

E81

I min familj äter vi mycket baljväxter då jag en gång i tiden var vegetarian samt att min dotter valde redan som spädis att vägra äta köttprodukter så då blev det baljväxter.

Ett tips till dig är att koka hela påsen med kikärtor, ät det du vill ha denna gång och låt resten svalna. Paketera in allt i en påse (eller flera portionsförpackningar) och släng in ärtorna i frysen så har du till nästa gång.

• E81
    Apif>>> Du ser, jag har ju noll koll! Glad Men förstå då vad stolt jag kommer vara över mig själv när jag inte bara gjort egen hummous, utan även egen hummous på egenkokade kikärter! Skrattande

Isorfidien>>> Vilken bra länk! Ska absolut frysa in kikärterna!
  • Apif la deuxième

E81, jag tror det blir skitbra. Dessutom har jag själv en påse torkade kikärter hemma, uta en enda anvisning på, så jag hade också hjälp av tråden. Har du köpt Tahini?

• E81

Nej, det var det enda jag såg att jag saknade när jag läste receptet igår. Men kummin har jag, bara en sån sak! Jag som brukar nöja mig med att ha salt, peppar och typ chili hemma. Försöket med hummous får bli lite träning inför en massa nya, nyttiga maträtter jag ska laga efter nyår. Första nyårslöftet någonsin! Ska göra falafel också, men då fuskade jag och köpte falafelmix. Generad

• Mint

Haha, nej, 1-2 minuter hade nog inte gjort så stor skillnad! Det är rätt svårt att göra fel med ärt- och bönkok tycker jag. När de kokat en timme kan du ju ta upp en och provkänna, är den så mjuk som du vill ha den så har de kokat klart. Det blir nog jättebra! Lycka till!

Svar på tråden Hur länge ska man koka råa kikärter?