• Hackades

Allergisk mot kärn- och stenfrukter. Hjälper det att mikra?

Jag har hört att man kan mikra t ex äpplen och då försvinner ämnet man är allergisk mot och då ska man kunna äta det. Nu undrar jag om detta stämmer, om någon prövat. Jag vet ju inte hur länge man ska mikra för att säkert veta att det försvunnit, vågar ju inte riktigt pröva mig fram heller eftersom jag inte vet hur jag reagerar om jag blir allergisk.

Någon som vet lite mer om detta???

• Svar på tråden Allergisk mot kärn- och stenfrukter. Hjälper det att mikra?
  • Treklövern

har en väninna som är allergisk mot äpplen, men hon kan äta äpplen om de är micrade.

Svårt att säga åt dig att prova.... ;o) Men det kanske går att höra efter på någon allergimottagning???

• Hackades

Treklövern:

Ja, kanske ska höra med dem. Tack för svaret. Då verkar det funka iaf, bara man vet hur länge man ska mikra.

• Peos Mamma

Jag e alergiskmot äpple tex....men kan äte det i tex paj...så rent teoretisk så borde det funka....kram

• Alvarin

Jag kan äta tillagade stenfrukter, men inte färska. Proteinet bryts ner vid tillagning. Skalet är ofta värst för mig.

• Pink Rose

Tror det snarare gäller överkänslighet isåfall, inte allergi. Men jag kan ha fel, men jag har aldrig hört talas om något såndant vid allergi.

• Hackades

Linda26 och Alvarin:

Jag kan också äta all tillagad frukt men längtar så efter att kunna äta färsk frukt! Skulle va toppen om det fungerade. Lite svårt att hitta på mellanmål när man är allergisk mot de flesta vanliga frukterna.

• Emmixen

Jag är också allergisk mot kärnfrukter och vissa andra bär och sånt vi inte vet riktigt vad. Har testat att äta en clementinklyfta i helgen och det gick faktiskt bra, så då kanske jag kan börja äta clementin! Banan går också bra, men absolut inte äppel, päron och sånt..

• Hackades

Emmixen:

Visst är det trist att va allergisk! Jag har utvecklat alla mina allergier i vuxen ålder och det blir bara fler och fler. För några månader sedan reagerade jag på mango, som jag kunnat äta tidigare. Däremot hade jag tidigare reagerat på plommon och nektariner så det var väl inte helt oväntat. Bananer och citrusfrukter är inga problem för mig. Kan även äta bär. Önskar bara att man hade lite fler frukter att välja bland till mellanmål och fruktsallad. Vore ju fantastiskt om man kunde äta dem efter att man mikrat.

• Arga Klara

Skala och tillaga, funkar för mig. (Äpple/päron/persika/nektarin/körsbär etc)

• Panna82

Jag kan äta alla kärn- och stenfrukter tillagade eller konserverade.

Jag kan även äta äpplen från mina föräldrars träd utan att reagera. Varför är det så?? Någon som vet?

Svar på tråden Allergisk mot kärn- och stenfrukter. Hjälper det att mikra?