• Anne78

Konisering, fler som ska göra eller har gjort?

Jag har grava cellförändringar och har fått tid för att göra en slyngkonisering i januari. Känns inte så jättekul men jag är glad att jag gjorde cellprovet så att förändringarna upptäcktes. Läkaren frågade mig om jag ville ha lokalbedövning eller göra ingreppet under narkos och jag valde att vara sövd.
    Fler som har erfarenhet av detta, som har opererats eller ska opereras?

• Svar på tråden Konisering, fler som ska göra eller har gjort?
  • Anonym (jag med)

Jag har gjort en slyngkonisering i september 2004. den gjordes under en kort narkos, vilket jag tror är att föredra. Hade inga komplikationer efteråt och de två kontroller jag gjort efteråt har varit ua.
    Fick lite lugnande innan, tror inte de gjorde ngn större verkan iochförsig.

Lycka till!

• Anne78

Ja, jag är glad att jag valde narkos. Jag har läst lite bloggar och annat där tjejer som gjort ingreppet med lokalbedövning berättar. Inga trevliga upplevelser precis...

Hade du mycket ont efteråt? Enligt läkaren så ska det räcka med att vara hemma 1 dag efter ingreppet.

• Rose77

Hej, gjorde det under lokalbedövning och inget jag kommer att välja igen. Det gjorde inte särskilt ont utan jag körde tom hem efteråt men det gör man ju inte om man blir sövd.

Då jag har lätt för att blöda så hade dom svårt att stoppa blödningen så det tog lite längre tid än vanligt.

• Anne78

Min mamma har lovat att köra mig till och från sjukhuset, skönt att slippa åka buss. Jag har aldrig varit sövd förut så jag vet inte alls hur groggy jag kommer att vara efteråt.

• Anonym (jag med)

Hej igen!
    Jag var lite sliten samma dag men jobbade dagen därpå. Mådde inte dåligt, hade inte ont och blödde inte nämnvärt!

• Anne78

Ok! Jag trodde att man skulle ha jätte ont i flera dagar efteråt.

• G P

Jag har gjort en konisering. Fick dock inte välja gällande bedövning utan det blev narkos.
    Blev körd hem, hade inte velat ta bussen hem ska jag säga. Hade ont i magen resten av dagen (gjorde den på morgonen), men dagen efter kändes det inget.

Blödde inte heller speciellt mycket.

Kan ju tillägga att jag fick inte köra bil efteråt och det rekommenderades att jag skulle ha sällskap hem, ifall något hände (pga narkosen).

Alla kontroller efteråt har varit ua så nu är jag tillbaka in det vanliga systemet sas.

• trädgårdstjejen

Har också gjort det, under lokalbedövning och lugnande. Fick inte köra hem själv pga lugnande. Det otäckaste var faktiskt bedövningen, som innehöll adrenalin. Inte särskilt ont eller så men skulle ändå inte vilja göra om det.

• SysterHedvig

jag har gjort en konisering för lätta cellförändringar och den gjordes under lokalbedövning. Jag skulle inte vilja ha den gjord i narkos, lokalbedövning räckte gott. På eftermiddagen hade jag lite mensvärksliknande värk och tog ett par alvedon för det, men inget mer.

• arianne03

Undrar varför de gör slyngkonisering öht i Sverige? Jag gjorde för svåra cellförändringar i Australien. De använde laserablation, det tog kanske 10 minuter under lokalbedövning och jag kunde gå hem själv.
    Har fått det uppkollat i Sverige efteråt, och de var helt häpna över hur snyggt det var.

Svar på tråden Konisering, fler som ska göra eller har gjort?