Bråttom !! Måste man ha pass för att åka på 24 timmars kryssning till Finland???
Åker inte så ofta.
Åker inte så ofta.
nej. nej nej.
nej de tror jag absolut inte att du behöver, jag har då aldrig behövt de...
Man behöver inget pass för att åka inom Norden!
Du måste ha godkänt leg/id i varje fall. Och ring och kolla om ditt svenska id gäller.
Är ni alldeles säkra mitt åke ut i augusti
gud va bra jag börja bli lite orolig eftersom jag ska åka på fredag
och kom att tänka på det
Resa inom Norden
Vid resor inom Norden krävs inte pass för svensk medborgare. Du bör dock ha med en giltig legitimation för att styrka din identitet, bland annat om du tar in på hotell, campingplats eller liknande.
Resa inom Schengen
Du bör ha med ditt pass när du reser till ett annat Schengenland. Visserligen behöver du inte visa passet vid gränsen men det behövs för att kunna styrka din identitet och medborgarskap vid vistelse inom Schengen. I dag är passet den enda handling som uppfyller dessa krav.
Det kan även inträffa att något land inför gränskontroll vissa perioder av särskilda skäl.
Dessa länder deltar i Schengensamarbetet:
Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Frankrike, Tyskland, Belgien, Nederländerna, Luxemburg, Spanien, Portugal, Grekland, Italien och Österrike. Irland och Storbritannien deltar bara i vissa delar av Schengensamarbetet och har personkontroll vid gränserna.
Schengenavtalet innebär att ingen personkontroll görs vid gränspassage mellan medlemsländerna i Schengensamarbetet. Huvudsakligen består Schengensamarbetet av slopad inre gränskontroll, gemensam standard på den yttre gränskontrollen, gemensamma viseringsregler, polissamarbete, narkotikabekämpning, rättsligt samarbete och ett gemensamt spanings- och efterlysningsregister kallat Schengens informationssystem, SIS.
Nejdå, men du måste ha med legitimation.
Ha det så kul i Finland!
håller emd resten och så ler du mot kameran när du går på båten så blir bilden bra också =)