Göra egen sushi!
Tänkte testa att göra egen sushi! Men jag tänkte först höra med er som vet. Måste man ha rå fisk eller går det bra med gravad eller rökt lax. Vad behöver man förutom sushikittet man kan köpa i mataffären och fisk?
Tänkte testa att göra egen sushi! Men jag tänkte först höra med er som vet. Måste man ha rå fisk eller går det bra med gravad eller rökt lax. Vad behöver man förutom sushikittet man kan köpa i mataffären och fisk?
rökt el gravad lax går utmärkt att använda
för att få en california roll behöver du crabsticks, gurka och avocado. mina favvisar!!
De hade inga kit så jag plockade ihop lite av varje. Jag läste att man kunde använda räkor så det köpte jag, crabsticks kanske hade vart bättre.
Hur gör man med gurka, skär man små bitar eller tunna skivor.
Jag brukar köra med rökt lax. Det är väl inte "riktig" sushi men gott ämdå.
ingredienserna blir bäst om man skär dem i långa stavar.
man gör långa stavar, rätt tunna, av gurkan, likaså med avocadon. det är alltid lättast, sen lägger man dem bredvid varandra och rullar ihop. guuud vad sugen jag blev på sushi nu! inte snällt!
Jag brukar såna där rullar. Nori? Ett sjögräsark + suschuris och sedan lägger jag tunna stavar av gurka och kanske morot + lax och wasabi i mitten o rullar i hop.
Stavar var en bra ide.
Praktiskt med rökt eller gravad lax då man får tunna skivor direkt.
Hur är det med såser och smaksättning? Hur gör ni?
den enda såsen man ska ha är soja med wasabi i