Hej,
Jag åker till Finland titt som tätt och kan bara varna för Viking Line. Sist hade jag lyxhytt men det var ingen skillnad, det var fest och oljud HELA natten, inte kul när man åker med barn och vill sova. Silja är helt klart bättre, men 24-timmars kryssning till Åbo är ingen hit med färjan Silja Festival som går från Stockholm på kvällen, gammal, sliten och - sist jag åkte - en spya i korridoren. Silja Europa går på morgonen från Kapellskär (norrtälje ungefär) och är en trevligare båt med mera att göra på. Den brukar vimla av fulla finnar, men jag har inte känt mig lika störd där. Personligen skulle jag föredra en 36-timmars kryssning med Silja till Helsingfors. Båtarna är jättefina och reanre i och med att båtarna står i Helsingfors mellan ca 9 och 17 på dagen, då hinner personlen städa. Nackdelen med Helsingfors är att det är blåsigare i och med att båten färdas mera på öppet hav. Åker man till Åbo gungar det max 2 h, även om det är ganska hård vind. Birka känner jag inte till annat än att sonens dagistant som är 50+ brukar åka och dansa på den. Hoppas ni hittar på nåt kul! Kolla www.silja.se och www.vikingline.se också!