• Mamma Anna

Bästa kryssningen?

jag och min sambo tänkte ta och åka på en liten kryssning bara för oss själva (utan barn) och jag fick i uppdrag att kolla upp det, men vilken ska man åka med? det finns ju massor med båtar Silja, viking, Birka.
    Vi hade nog tänkt oss en 24 timmars kryssning.
    Jag som aldrig har varit på någon har ingen aning om vad om är bra.
    Det enda jag inte är intresserad av är nån slags tok-party-kryssning med en massa fulla människor som spyr i korridorerna (mina fördomar mót finlandsfärjor )
    Så kom med tips!!

• Svar på tråden Bästa kryssningen?
  • Zenobia

tycker silja är roligare, birka är dyrare och viking är mest ett passagerar fatryg inte kryssning och viking brukar vara mer party på med ungdomar.
    silja är de mer städat om man säger så.
    så jag skulle ta silja isåfall...
    vart ska ni åka då och när?

• Mamma Anna

vart spelar inte så stor roll faktiskt, det viktigaste är att vi kommer bort hemifrån , sambon vill åka innan jul men jag tror det blir tajt (måste hitta barnvakt och så).

• smn

Birka kan också vara ganska kul, ett dansbandsgolv och ett diskotek, och väldigt blandad publik.

• Mamma Anna

Förresten så vore det kul om det fanns SPA eller liknande på båten också.

• Viktoria74

Hej,
    Jag åker till Finland titt som tätt och kan bara varna för Viking Line. Sist hade jag lyxhytt men det var ingen skillnad, det var fest och oljud HELA natten, inte kul när man åker med barn och vill sova. Silja är helt klart bättre, men 24-timmars kryssning till Åbo är ingen hit med färjan Silja Festival som går från Stockholm på kvällen, gammal, sliten och - sist jag åkte - en spya i korridoren. Silja Europa går på morgonen från Kapellskär (norrtälje ungefär) och är en trevligare båt med mera att göra på. Den brukar vimla av fulla finnar, men jag har inte känt mig lika störd där. Personligen skulle jag föredra en 36-timmars kryssning med Silja till Helsingfors. Båtarna är jättefina och reanre i och med att båtarna står i Helsingfors mellan ca 9 och 17 på dagen, då hinner personlen städa. Nackdelen med Helsingfors är att det är blåsigare i och med att båten färdas mera på öppet hav. Åker man till Åbo gungar det max 2 h, även om det är ganska hård vind. Birka känner jag inte till annat än att sonens dagistant som är 50+ brukar åka och dansa på den. Hoppas ni hittar på nåt kul! Kolla www.silja.se och www.vikingline.se också!

• Viktoria74

Om ni gillar spa så ska ni hålla er borta från Silja Festival....har hört hemska historier om hur deras badavdelning städas...

• Zenobia

silja opera som igentligen går till tallin går till åbo vissa dagar i veckan tror det är torsdagar, den färjan är bara en kryssningsbåt. kan vara ett tips, kostar inte mycket dock =)

• Edwina

Birka har en alldelles ny båt som heter Birka Paradise där finns ett helt däck med spa, bad och rekreation. Dessutom finns artificiel sol året runt så att man kan sola (och bli brun) och tro att man é i Karibien. Ett stort utbud av restauranger i olika teman finns också liksom shopping, taxfree, dans, disco ock allt det vanliga.

Fördelen med Birka är att dera båtar bara riktar in sig på kryssningar dvs tar inte emot bilar eller folk som bara fraktas över utan alla är där för att kryssa. Nackdelen är väl att mål gruppen är något äldre men om du ändå inte är intreserade av röj så kanske det passar? På helgerna är det dock väldigt blandat. Hoppas ni får en rolig kryssning

• andypandy

jag åker alltid birka !! bra personal , ren och fräsch båt ( till skillnad mot viking ) bra mat - allt e bra ! då har jag bara åkt Birka Princess men ser fram emot att få testa nya båten Birka Paradise !!! den verkar superfin ! tv i ALLA hytter inte bara lyxhytterna !!! otroligt !!

• Winnie

Jag åker ofta med Viking och de har en jättebra spaavdelning.

Ang. festandet så tror jag att det är ungefär samma på samtliga båtarna; nämligen att på fredagar och lördagar är det mer röj och ungdomar. På vardagarna är det lugnare och dansband etc.

Åkte Silja och provade den för ett tag sedan, men jag föredrar viking helt klart. Men smaken är ju som baken...

Svar på tråden Bästa kryssningen?