• CosmicCat

Smålandsvillan??

Är det någon som byggt hus från Smålandsvillan??? Vill höra både positivt och negativt, de har ju ganska bra priser, beror det på dålig kvalitet??? Man brukar ju få det man betalar för... Har du dåliga erfarenheter får du gärna "brodera" ut texten Finns det något du skulle valt annorlunda idag med facit i hand??

• Svar på tråden Smålandsvillan??
  • barasara

jag vill också veta...hoppas på din tråd lite och PUFFAR

Stolt mamma till Delia 060131
  • Anna Lw

Hänger med och säger : Jag vill oxå veta! 

--*?♥ Emma 24 juni 2006 ♥?*--
  • Anna Lw

hmmm  måste hålla igång tråden så att någon som byggt en smålandsvilla ser denna tråd!! 

Vilken villa har ni tänkt bygga om det blir av?

--*?♥ Emma 24 juni 2006 ♥?*--
  • mammaNena

Jag har hört mycket negativt om dom. precis som du skrev, man får ju vad man betalar för.. vi va mycket inne på dom förr, men ska inte välja dom.. va och kollade på deras hus på "hus knuten" i göteborg. Lister runt dörrar, fönster och trappor va snea och ett utställnings hus borde väll visas perfekt. har hört många som har haft krångel med att det har möglat i husen. 
    Men alla hus ifrån olika hus firmor e ju säkert nån skavank på, men som sagt, man får vad man betalar för..
    jag väljer inte smålandsvillan!!

• Carisma95

TS
    Beror ju helt på vad du menar med "bra pris"....
    Jämför du smålandsvillan standard (vad som ingår i priset) så är det inte så billigt jämför med andra.
    Exempelvis måste du betala extra för att bara få en trappa upp till övervåningen (på 1 1/2 plans hus).
    Mycket "tillval" som man MÅSTE betala extra för att få.

Skulle jag vara du skulle jag nog kolla på annat. Om inte annat verkligen jämföra VAD det är som ingår i priset! Framför allt när de gäller så "enkla" saker som en trappa. Men även om ni känner att ni vill ha parkett, kakel/klinkers m.m.
    Det finns andra hustillverkare som är lite dyrare, men där sånt ingår.

Det behöver alltså inte bli dyrare i slutändan! Stirra er inte blinda på "baspriset"!

Kolla även mer på forumet på www.byggahus.se
    Sök på smålandsvillan så får du fram mycket mer info, positiv och negativ.

Be true to yourself and you will never fall...
  • Snusse

Hej!

Vi har en smålandsvilla, vi har inte byggt det själva men köpte det knappt ett år gammalt.
    Vi är jättenöjda med vår villa. Mycket som ingår i prist är ju kanske inte det man vill ha utan att man väljer tillval och då åker ju priset upp. Som carisma95 sa så tillkommer en massa, som trappa, veranda, takkuppa mm.
    Så som sneda lister, bubbliga tapeter och annat fel tar man upp på slutbesiktningen, för sådant förekommer nog hos alla byggföretag och är sånt som de är skyldiga att rätta till.
    Det är ett välgjort hus med tex bra fönster, väl isolerat både för ljud och kyla.
    Jag tycker att man får mycket villa för pengarna!

/ snusse

• Carisma95
    Snusse skrev 2006-12-27 18:34:09 följande:
    Hej!Vi har en smålandsvilla, vi har inte byggt det själva men köpte det knappt ett år gammalt.Vi är jättenöjda med vår villa. Mycket som ingår i prist är ju kanske inte det man vill ha utan att man väljer tillval och då åker ju priset upp. Som carisma95 sa så tillkommer en massa, som trappa, veranda, takkuppa mm.Så som sneda lister, bubbliga tapeter och annat fel tar man upp på slutbesiktningen, för sådant förekommer nog hos alla byggföretag och är sånt som de är skyldiga att rätta till.Det är ett välgjort hus med tex bra fönster, väl isolerat både för ljud och kyla.Jag tycker att man får mycket villa för pengarna!/ snusse
    Får man fråga vad ert hus slutade på i pris?
  • Miss Upsey Daisey

vi byggde nytt med smålandsvillan eller ja inte vi det var på totalentreprenad genom skanska.

Detta var INNAN allt blev tillägg.. Vi är nöjda!

Har inte inrett övervåningen ännu utan den är fortfarande bara som ett stort förråd..

Kan ju vara så att kvalitén beror lite på vilken firma som sätter ihop huset och som färdigställer allting. De hyr ju in lokala hantverkare som sätter ihop, lägger tak osv...

• Carisma95
    Miss Upsey Daisey skrev 2006-12-27 22:26:21 följande:
    vi byggde nytt med smålandsvillan eller ja inte vi det var på totalentreprenad genom skanska. Detta var INNAN allt blev tillägg.. Vi är nöjda!Har inte inrett övervåningen ännu utan den är fortfarande bara som ett stort förråd.. Kan ju vara så att kvalitén beror lite på vilken firma som sätter ihop huset och som färdigställer allting. De hyr ju in lokala hantverkare som sätter ihop, lägger tak osv...
    Kvalitet kan givetvis även ha med hantverkarna att göra. Men i det stora hela brukar det nog även handla om virke, isolering, produkter som installeras m.m.
  • Mellismamma

Kan starkt rekommendera en konkurrent till smålandsvillan, ÄLVSBYHUS, mer prisvärt, dock lite "enklare" standard men mkt trivsamt hus!

Svar på tråden Smålandsvillan??