magsjuka hos spädbarn?
Jag åkte på en lättare form av magsjuka igårnatt och har en dotter på 14 veckor. Kan så små barn få magsjuka?
Jag åkte på en lättare form av magsjuka igårnatt och har en dotter på 14 veckor. Kan så små barn få magsjuka?
Ja, min bebbe fick det!
Hur yttrade det sig och vad gjorde ni?
Ammar du? Om du gör det så är det absolut ingen fara. Det är det enda som man vet säkert att amning skyddar mot (enligt min bvc-sköterska). Hela våran familj har legat i ordentligt magsjuka men mina småtjejer klarade sig. Annars kan det märkas genom att de får lite vattnigare avföring och att de kräks lite oftare än vanligt.
Min dotter åkte på vinterkräksjukan
Inte så kul kan jag säga. Nu är min dotter visserligen 7 månader och således lite äldre än din dotter men jag tror nog att din dotter kommer fixa en magsjuka väldigt bra om hon i övrigt är en frisk tjej.
Magsjukan yttrade sig precis som hos vuxna. Kräkningar så fort hon fick ned något i magen samt feber. Det började med feber för min dotter. Råden jag fick från sjukvårdsupplysningen var att ge henne MYCKET att dricka, oavsett om hon fick upp det direkt. Det bästa är, om du (fortfarande) ammar, att amma ofta, ofta och ge resorb vätskeersättning (finns på apoteket från 3 mån) med tesked. Kolla så att hon kissar, annars kan hon börja bli uttorkad.
För oss var det hela över på 2 dygn ungefär.
Sen behöver hon inte bli sjuk för att du blir det. Oftast klarar sig spädisar ganska bra från magsjuka. Speciellt om de ammas.
Hoppas det fixar sig.
Han kräktes, diarré och hade hög feber. Gav vätskeerättning och ammade jätteofta!
Nja... Min dotter åkte som sagt på magsjuka trots att jag fortfarande ammar. Dock bara två gånger per dygn sedan hon var ett halvår ungefär
Amning ger inte något fullständigt skydd mot någon sjukdom!
Min yngsta dotter åkte på magsjuka när hon var 3 månader, ammades då så amning innebär inte ett absolut skydd mot magsjuka. Däremot fick hon en mildare variant än oss andra och det kan säkert vara amningen som hjälpte till.
Wilma fick amma på som vanligt medan hon var sjuk, petade nog i henne nån flaska ersättning också när jag inte orkade amma (var sjuk samtidigt själv + barnens pappa). Hon kräktes några ggr men var rel pigg, hade lite lite diarée.
Min son fick magsjuka vid 8 veckors ålder. Jag fick amma honom 5 minuter/varje timme dygnet runt till att börja med så att han inte kräktes upp det. Sedan när han fick behålla det kunde jag öka på eftersom. Han fick också vätskeersättning, men det ska man inte ge för små bebisar utan det måste vara via läkare. Vi var inlagda på sjukhuset en natt, men det var mer för att min son när han var liten var väldigt liten och inte hade så mycket att "ta av"...
Glömde skriva att magsjukan var över på 2 dygn men att han sedan hade diarré i närmare en vecka efter det.