• Anonym (gravid)

Någon med lichen?

Finns det någon mer här som har lichen sclerosus? Jag har haft lichen i några år och behandlas med dermovat kräm. Nu är jag gravid och använder inte salvan i lika stor utsträckning. Däremot har jag haft några små blödningar ( är i v 8) och funderar på om det kan bero på tunna slemhinnor?

Är det någon som har lichen här, gravid eller ej, får ni gärna berätta hur det går för er och hur det har påverkat ert liv / graviditet!

• Svar på tråden Någon med lichen?
  • Endag

Hej, jag är en av de som drabbades av Lichen för några år sedan, fick då börja smörja med Dermovat.
    Hur har det gått för dig nu när du är gravid? ..

• Kul

Jag har Lichen sen typ 2 år. Det konstiga är att jag inte märker av det längre. Jag smorde med Dermovat under ca 6 månader och sen hade jag uppehåll pga något, minns inte vad, och efter det har jag inte haft ont! Men när jag hade besvär var det pest! Fy vad ont jag hade..

• Endag

Kul-
    vilken tur att det gick över för dig.
    Hur ofta smörjde du med dermovat?
    Innan du började smörja hur ont hade du?

• Kul

Jag fick ett schema så första månaden smorde jag varje dag och efter de varannan dag så trappade jag ner till 1 gång i veckan. Jag hade RIKTIGT ont..kunde knappt nudda då började jag gråta! Hur är det för dig nu? Har du problem?

• Kul

Vi pratar väl om Lichen i underlivet? kan ju ha de på hela kroppen..

• Anonym (gravid)

hej på er tjejer!
    Jag fick veta att jag drabbats av lichen (i underlivet) när jag var 20 år. Vid det laget var jag helt förstörd, hade sår och sprickor överallt, kunde knappt gå på toa än mindre mysa.. Men jag träffade en underbar gynekolog och även en kurator som hjälpte mig komma över min oro. Idag, 7 år senare är jag ganska symptom-fri. Har inga sprickor eller liknande, har ett fungerande sexliv och ingen klåda längre. Har lärt mig att leva med lichen och använder dermovat någon/några ggr i veckan. har inte längre problem i underlivet utan längre bak nu.. (mot analingången.. ursäkta..)
    Någon av er som haft problemen där?

Är det någon av er som varit/ är gravid? Använde ni dermovart under graviditeten? ( kan ju påverka fostret står det, men min gyn sa att man kunde ta tunnt lager om man verkligen behövde..) Jag är inte gravid längre (ma) men hoppas bli det snart igen..

Dela gärna med er av era erfarenheten angående lichen. har trott att jag nästan var ensam om det här!

*kram*

• Anonym

Hejsan.
    Jag har levat med LS i 26 år nu och är i stort sett till 90% symtomfri nu i över två år, detta efter jag slutade med p-hormoner. Jag andvände dermovat under mina graviditeter och de var inga problem. Har även haft problem längre bak, så de förekommer.
    Jag hoppas att du blir bätttre snart.
    Kram.

• Endag
    Kul skrev 2007-01-24 19:10:44 följande:
    Vi pratar väl om Lichen i underlivet? kan ju ha de på hela kroppen..
    Ja.
    JO man kan ju ha över hela kroppen. Men det har inte jag.
    samtidigt får jag väl vara "glad" , om man nu kan kalla det så för detta är inget vidare att ha *suck* för jag har varken haft stora problem med sår (jo bara ibland innan mensen..)
    Min BM sa att en graviditet kunnde förbättra denna sjukdom, kan det stämma??? Jag hoppas på det! För jag vill verkligen bli av med det.
    Använder ni barnolja elle`?
    Ett, tu tre,,,,,,Hopp!!
  • Kul

Just nu använder jag ingenting. Men när jag hade ont så använde jag Dermovat och olivolja tror jag det var. Jag har inte varit gravid med LS så jag vet inte..Jag har inte haft problem längre bak

• Renstjärna

Hittade precis tråden, så jag testar och ser om ni är där fortfarande...

Jag fick lichen diagnostiserat vid 7 års ålder, men sedan försvann det i tonåren. När jag var runt 20 kom det tillbaka och då blev det oräkneliga besök till gyn för att få hjälp med behandling. Jag har testat Bentnovat, Dermovat, Mildison, Locoid och en del andra krämer och salvor. När jag slutade med minipiller blev jag plötsligt MYCKET bättre och jag har lärt mig hur jag skall behandla de besvär jag fortfarande har och det funkar jättebra, även om huden är osmidig och skör.

Problemet med cortisoner är att huden blir tunnare, så man får passa sig så att den inte blir FÖR tunn för då kan man få sprickor p.g.a. det.

Jag har dock funderingar på hur det skall bli när/om (peppar, peppar...) man blir gravid. Hur skall man kunna föda vaginalt när huden är så skör. Känns som om man skulle spicka både kors och tvärs - finns liksom ingen flexibilitet i huden. Är det någon som har haft detta problem och ändå fött barn?

• Endag

Jo då jag finns kvar..
    Har oxå Lichen.
    Jag & min sambo har försökt bli med barn ett bra tag, men problemet är ju att jag får så ont ..
    men nu har vi fått hjälp via insemination, för två veckor sen .. men ajaja .. det gjorde ont .  Tyvärr lyckades det inte .. men vi ska få ett till försök.
    En BM sa till mig att lichen skulle bli bättre när man blev gravid, men man undrar ju om det verkligen är så.

Skulle oxå vilja veta om det finns någon med detta problem som blivit gravid, och hur det blev ...

Ett, tu tre,,,,,,Hopp!!
  • Renstjärna

Endag: Jag har också fått höra att det kan bli bättre vid graviditet. Med tanke på att min lichen blev radikalt mycket bättre när jag kom i puberteten (=hormoner) och sedan när jag slutade med minipiller (=hormoner) är det kanske inte helt otroligt att det skulle förändras vid en graviditet (=hormoner). Man kan ju hoppas!

Svar på tråden Någon med lichen?