• englabella

Första katten slickar på nya kattungen...?

Har sedan en vecka en liten kattunge (hona) som vår första katt (hane) på 2,5 år från början morrade och fräste på. Men nu sover de ihop och han slickar henne massor. Är det normalt och varför gör han så?
    När det är "lekdags" hoppar han ibland väldigt hårdhänt på henne håller fast och sparkar med bakbenen. Blir orolig att han ska göra henne illa. Är detta lek? och kan jag lämna de ensamma?

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Första katten slickar på nya kattungen...?
  • Heidi1

katter tvättar varandra.det låter som lek d andra...äldre katten lär upp kattungen..katter e ju rovdjur.du kan lämna dom själva utan att va rädd

• Cokkie

Min underlägsna hona tvättar jämt min hane

• Felicia6

Sådär gjorde mina katter oxå då vi fick hem lilla
    Dom bråkar fortfarande precis sådär, fast dom levt tillsammans i över 3 år nu.
    Tro mig, lillkatten säger ifrån då det inte passar sig längre

Hemma från thailand
  • englabella

ibland kommer det pip från den lilla i "leken" och då går jag emellan. Kanske inte så bra men blir ju rädd...

• Felicia6
    englabella skrev 2006-12-27 18:54:36 följande:
    ibland kommer det pip från den lilla i "leken" och då går jag emellan. Kanske inte så bra men blir ju rädd...
    du behöver inte gå emellan, för du vet ju inte vad det pipet egentligen står för..
    Utan låt dom hålla på, du märker om det är allvar, för då blir dom skogstokiga.
    Katterna måste få lära sig att umgås ifred
    Hemma från thailand
  • englabella

ok. tack felicia!
    är lite nervig och så rädd bara att den lilla ska få ont. hon är ju så himla liten i jämförelse och han håller henne hårt. Är det en typisk kattlek???

• Felicia6

englabella, ja jag tror det är det, för jag vet flera katter som leker på det sättet
    Om dom reser ragg och morrar o så åt varann, då kanske man borde ha ett öga på dom, men oftast är det lugnt. Speciellt om han brukar tvätta henne

Sen så ska jag säga att jag var lite undrande i början oxå, eftersom jag aldrig haft katter innan dessa, men jag lät dom ändå va, och ja, dom håller ju på nu med, är en slags buslek för dom

Hemma från thailand
Svar på tråden Första katten slickar på nya kattungen...?