• Anonym

Var jag hans leksak?

Kort sammanfattning:

Jag 20, han 30 träffas, båda har sambo. Han "terroriserar" mig i 2 år innan jag ligger med honom efter att jag flyttat ifrån sambon. Han ringer ofta och vi träffas en del. Jag flyttar långt bort för att bli sambo med min nuvarande och alla år sen dess (ca 6) har han fortsatt att terrorisera mig med kärleksförklaringar och att jag är den enda han egentligen vill ha.

Han i sin tur har haft en del tjejer och bott med några sen dess. Men han har under hela tiden terroriserat mig ändå med att han älskar bara mig.

Han har ibland vänt sig till mig med sina tjejproblem och då har det låtit som om han vore kär i tjejerna i fråga, när det har varit problem med dom. Men jag vet ju hela tiden att han gått bakom ryggen på dom för att säga hur mycket han älskar mig. Typ han kan åka och handla bara för att kunna komma ifrån för att ringa och säga hur mycket han älskar mig.

Ibland har jag nästan fått ställa krav på att han ska träffa mig när jag är i min hemstad. Borde jag behöva göra det när han säger att det är mig han älskar? Han säger att jag inte är fri och därför måste han prioritera sina tjejer då. Fast vi träffas en del ändå, men jag måste som sagt pusha vissa saker ibland.

Kan han älska mig så mycket som han påstår men prioritera sina tjejer just för att jag inte är fri? Eller är jag nån leksak som får honom att må bra men att alla hans vackra ord är lögner? Skulle han kunna ljuga om att han är kär i mig i dryga 10 år? Han hade en dålig julhelg med tjejen pga massa bråk och nu låter det som att han är kär i henne och vill göra allt bra trots att han hela julhelgen ringde och sa att han älskade mig. Och han har gjort det under hela deras förhållande...

Jag fattar att han inte har alla hästar hemma kanske men vem är det han vill ha? Är det rimligt att han räddar sitt förhållande med henne bara pga att jag inte är fri eller betyder det att jag bara är en leksak trots alla år av kärleksförklaringar från hans sida? Kan man ljuga om sånt så länge och vad skulle han få ut av att säga att han älskar någon som redan har en sambo och bor långt borta? Eller är han jättekär i henne trots allt?

• Svar på tråden Var jag hans leksak?
  • Dollars matte

Du har sambo, varför ska du fortsätta ha kontakt med denna killen då? Av det lilla du skriver här verkar ju du leka lika mycket med honom...

• olpansfamilj

jaa låter lite som kaka söker maka,,,,, usch, dåligt att gå bakom ryggen på sin sambo! Testa honom då, säg att du har lämnat sambon och kolla hur han reagerar......

• Anonym

För att vi är goda vänner och träffas genom jobbet osv mycket, min sambo störs inte av det om det är därför du frågar.

Jag vill bara veta om han kan ljuga om det under så lång tid utan att mena vad han säger och varför isf? Skulle bli glad om ni har lust att analysera situationen jag beskrev istället för varför vi har kontakt.

• Anonym

Jag har tänkt på det ibland men törs inte. Det skulle kännas så hemskt att ljuga så bara för att få en reaktion.

• Dollars matte

Jag menade mera: Vad vill du själv egentligen? Vill du ha honom? För varför undrar du annars, varför bry sig?
    Din sambo störs inte av att ni träffas, men vet han om hur killen håller på, vad han säger och hur ofta?

Om jag hade en sådan "vän" som fortsatte tjata trots att både jag och han var i var sitt förhållande, och om jag absolut inte ville något annat än vara vän och han inte kunde acceptera det, då skulle jag avsluta den bekantskapen och inte höras mer än nödvändigt (som i ditt fall genom jobbet). Någon som inte respekterar andras förhållanden tycker jag inte kan kallas vän och definitivt inte God vän.

Som du skriver så måste du "pusha på" för att få träffa honom. Skulle det kännas bättre om han släppte allt för din skull? Du låter ju onekligen svartsjuk på hans flickvänner...
    Så ställ dig frågan: Vad vill DU? Börja där och ta reda på resten sen när du har bestämt dig...

• Dollars matte

För att analysera situationen utifrån den vinkel du vill se den:

Jag skulle tippa på att han bara vill hålla kvar dig som reserv, någon att ta till om ni skulle råka bli singlar samtidigt någon gång i framtiden. Och det verkar ju som att du köper hans snack och ger någon form av respons, annars hade han förmodligen gett upp för länge sen. Han har kanske separationsångest, rädd för att bli ensam.

Men visst kan det lika gärna vara så att han verkligen älskar dig. Eller att han har fått någon form av hang-up och inte kan släppa dig. Eller att han blandar ihop vänskapskänslorna med kärlek om ni står varandra nära. Det är omöjligt för någon annan än honom att svara på, så då kommer jag tillbaka till frågan: Vill du verkligen veta svaret och varför?

• Anonym

Vad vill jag? Jag tycker mycket om honom förstås. Men mest vill jag veta vad han tycker och vill. Jag gillar att analysera saker, skulle ha velat vara psykolog.

Jag är nog inte svartsjuk utan det handlar mer om att jag tror att han ljuger. För man tycker ju att han borde vilja göra allt för mig när jag är där om han nu älskar mig så mycket. Alltså typ, om han älskar mig så mycket som han säger så borde han göra vad som helst för mig tänker jag. Men det kanske inte är så? Han kanske kan älska mig men ändå göra något med sin tjej för att jag inte är fri?

Så du tror att man kan ha någon som reserv i 10 år utan några starkare känslor? Är det så du menar?

Och näää, kanske vill jag inte veta svaret.

Jag tar gärna emot fler analyser och kommentarer.

• ericsmamma

en dum fråga, om han har varit efter dig i 10 år, var du bara 10 år när ni träffades då ??

• Anonym

Jag var 20 när vi träffades.

• ericsmamma

läste lite bättre nu......du var kanske 20 när ni träffades...jag trodde att du var 20 år nu....

• Anonym (galet)

ojojoj!! Känner såå väl igen det du beskriver!! För 8 år sen träffade jag en kille som blev helt galet kär i mej...lika snabbt tog det slut. Under dessa år har han fått "spelet" många ggr och förklarat sin kärlek för mej, skickat blommor, mail, sms, börjat gråta på krogen osv... Bott ihop med några tjejer och sett ut att ha det bra. Undrar verkligen oxå om jag verkligen är hans stora kärlek eller om en kille kan spela så?? Är inte alls intresserad av honom men det är ju lite halvtungt när han uppvaktar!! Svårt att förklara....

• Dollars matte

Ja, absolut tror jag att man kan ha en reserv så länge. Dock kanske inte för seriösare ändamål utan mer om lusten faller på och tillfälle ges... Jag har en sån sedan ca 5-6 år tillbaka, som jag vet att jag skulle kunna "roa mig med" om vi var singlar samtidigt. Vi har ingen kontakt alls, mer än att vi växlar ett par ord om vi råkar på varandra på krogen vilket händer max 2 ggr/år, men varje gång berättar han att han "längtar" efter mig osv trots att han har haft flickvänner och sambos från och till. Men han är rak med sina avsikter, inga kärleksförklaringar eller vackra löften. Och jag är inte intresserad av att ta reda på om han menar mer åt andra hållet heller, jag är nöjd med det jag har. Det är därför jag är nyfiken på varför du bryr dig så om vad den där killen vill, varför älta/analysera om du har ditt på det torra? Eller nyfiken och nyfiken, det har ju inte jag med att göra, jag vill mest påpeka att du kanske borde analysera dig själv i första hand...

• Anonym

Galet, skönt att jag inte är ensam trots allt.
    Själv har jag svårt att tro att någon skulle hålla på så länge utan att kärlek var inblandat. Men jag är kanske naiv? Jag tror att din menar allvar men inte min. (Hmm, vad är det för fel på mig? )

Min snubbe hör av sig flera gånger i veckan, med stora kärleksförklaringar varje gång. Det handlar om att flytta ihop, gifta sig, skaffa barn och ja, allt sånt som faktiskt är stora saker i ens liv.

Dollar, vad jag fattar av dig och killen ifråga så ger ni inga löften och du kan roa dig med honom säger du. För mig låter det mer som om ni vill vara kk båda två, men jag kanske har fel? Min kille snackar ju alltid om hela kitet så är inte det skillnad då? Och det är han som pressar på, inte jag.

Åhhhh, jag vet inte vad jag ska ta mig till! Vi ska dessutom ses är det meningen med jobbet på kick-off snart...

Ibland tror jag att jag skulle kunna glömma allt om jag visste om han talade sanning eller inte ang sin kärlek till mig.

• Dollars matte

I början hade det kanske kunnat bli lite mera mellan oss, men av olika anledningar det blev inte så. Sen träffade jag en annan, han fortsatte försöka ett tag men gav upp efter ett tag när han inte fick någon respons från mig. Om det skulle kunna bli mer igen nu vet jag inte, och är som sagt inte intresserad av att ta reda på heller då jag är lycklig och seriös i mitt förhållande.
    Kanske är det skillnad, kanske inte. Vissa (både killar och tjejer) har sina "metoder" som de tror funkar, och kan lova guld och gröna skogar bara för att få nån dit de vill. Säger inte att det är så i ditt fall eftersom jag inte känner er, men vet om andra som både har spelat det spelet och som har blivit utspelade.

Men jag undrar ändå vad du har sagt till honom. Uppmuntrar du honom på något sätt? Säger du åt honom att sluta eller ger du hintar om att du också känner något? Det var det jag menade i mitt första inlägg, i så fall leker ju du lika mycket med honom, om du hintar men ändå är tillsammans med andra.
    Om det han säger är sant, vad gör du då? Lämnar du din sambo för honom? Kan du lita på någon som uppenbarligen har lätt för att gå bakom ryggen på sina flickvänner? Eller om du inte har tänkt lämna sambon, kan vänskapen vara densamma som tidigare när du säkert vet att han vill något mer som inte du vill? Om han inte talar sanning, kan du fortsätta vara vän med någon som har ljugit för dig i 10 års tid? Det kanske är bättre att leva i ovisshet...?

• Anonym

Du är gullig som svarar Dollar.

Men vad får han ut av att säga till någon han sällan kan träffa att han älskar mig om han inte gör det?

Jag säger inte så mycket faktiskt till svar. Ibland har jag väl sagt att om jag var fri av andra orsaker än honom så kanske vi kunde försöka men inte så mycket mer.

Jag skulle nog aldrig kunna lita på honom eftersom att jag vet vad jag vet. Tyvärr. Och det skulle nog vara ett hårt slag att få veta att någon kan ljuga om något sånt här i 10 år, oavsett vad jag känner för honom.

Det får nog bli att leva i ovisshet. Jag tänker ju knappast skilja mig för att se om han talade sanning.

Men jag skulle sååå gärna vilja veta hur det ligger till så ge gärna era åsikter om vad ni tror. Det hjälper att bolla tankar och erfarenheter från andra.

• Anonym

Kom på en sak under natten, det är ju inte så att jag alltid måste pusha för att ses, men det har hänt ibland. Hans ursäkt när han inte har gjort något för mig som att prioritera mig framför sin tjej om vi kan träffas är att jag inte är fri. Och att det skulle vara annorlunda om jag var det men att han måste prioritera henne just nu. Frågan jag ställer mig är om det bara är ett "bra" svar han drar till med så att jag inte kan kräva något annat eller om man tänker så när man vet att man inte kan få någon, dvs mig, och måste hålla en annan varm, dvs tjejen?

Svar på tråden Var jag hans leksak?