Rödvinsfondue
Är det någon som har något gott recept på fondue med rödvin? Eller nåt annat gott tips? Vi funderar på att äta det på nyår.
Tack på förhand
Är det någon som har något gott recept på fondue med rödvin? Eller nåt annat gott tips? Vi funderar på att äta det på nyår.
Tack på förhand
Jag hade ett recept som liknar detta som jag googlade fram.
Rödvinsfondue
I fonduegrytan för 4personer
5 dl rött vin
5 dl vatten
2 köttbuljongtärningar
Kött
200-300g oxfilé
200-300g lövbiff
Rödlök
skivade färska champinjoner
Blanda vin, vatten och köttbuljongtärningar i fonduegrytan, sätt på spisen och värm upp försiktigt, för över till fondueställningen. Låt var och en trä sina spett, koka köttet i fonduegrytan och servera med rödlök och champinjoner. Några goda dipsåser till är perfekt som röror.
www.nogg.se/blogg.asp&intShowMenu=a2&idHomepage=1559
Spelar det någon roll vad man tar för rött vin?
Nej, det tror jag inte men jag tror att Du ska välja ett vin Du tycker är gott.
Jaha, jag som är lite dålig på röda viner, nåt tips på nåt bra? Jag har ju några flaskor stående som jag fått. Kanske kan ta någon av dem isåfall.
Det tror jag säkert. Jag är ingen hejare på vin heller men ett lite mustigare är säkert att föredra.
Har Du kollat in bolagets hemsida? Kolla upp vad det är för vin Du har hemma och se sedan vad de tycker vinet passar till.
Ja det kan jag ju göra. Tack för tipset
Har ni nåt tips på någon annan fondue som man kan äta som gravid oxå?
Vi har oxå tänkt äta det på nyår men det funkar ju inte med rödvin då...
Å, nu blev jag hungrig . Fondue är ju sååå gott!!! Ta ett ganska kraftigt vin till fonduen så det blir smak av det!!!
Om du är gravid kan du ju också ha med fläskfilé och kycklingfilé. Går utmärkt att fonduera (nytt ord ?). Annars blir ju nötköttet väldigt mört även om det är genomstekt i fondue.
man ska dock passa sig lite för kycklingfile, det är trots allt råa saker man har att göra med. något som gör sig väldigt bra för fonduer är rostbiff. det äter man ju ofta lite rosa ändå.
vinfondue låter ju supergott, vi brukar bara ha buljong med purjolök i, det kan ju gravida äta iaf