• vakttjejen

barnvakt/svartjobb?

Hej!

Undrar lite hur ni gör med barnvakt till era barn. Vi har en 8åring en en liten tjej på 1 år. Vi är nyinflyttade i jönköping och har inga släktingar här som kan passa barnen när vi skulle behöva det ibland. Hur har ni andra gjort? Vad ska man betala en gymnasitjej per timma och hur ser ni på att det blir svartjobb?

Kram

• Svar på tråden barnvakt/svartjobb?
  • Söderböna

Det finns information på Skatteverkets hemsida om var gränserna för skattskyldighet mm går när privatpersoner anlitar någon för att till exempel passa barn.

Du behöver INTE betala arbetsgivaravgifter mm från första kronan. Jag är helt motståndare till att anlita svart arbetskraft, inte minst för att den man anlitar går miste om vit lön. Jag tycker inte att en gymnasietjej/kille skall behöva göra entré på arbetsmarknaden med svartjobb.

• Telus

När jag studerade var jag barnflicka till en familj och då fick jag 50 kr timmen svart, sen hade jag tillgång till deras bil, fick mat, hade ibland barnet hemma hos mig och följde även med på semester till Frankrike.

• Miss Upsey Daisey

ofta är ju svartlön bättre än vit lön när man är så pass ung... man slipper betala skatt osv...

Anser faktiskt inte att det faller under kategorin "svartjobb".... många tycker det men ja, tycker det är något som alla gjort i alla tider utan att det blivit några direkta protester... Hur många här på fl har inte suttit barnvakt som tonåringar och fått nån/några hundringar för en kväll... ?

• Söderböna

Jamen Linda, det som många har gjort som tonåringar faller i de allra flesta fall under gränserna som skattereglerna har. Det gör att det faktiskt inte är fel.

För att ha koll på vilka gränserna är så är det bra att ha koll på skatteverkets hemsida, som jag skrev tidigare. Då vet man ju när man gör rätt eller när man gör fel. Och man vet vad man skall säga när journalisterna ringer på dörren

• aquagirl

Tycker du ska betala en Gymnasietjej "svart". Det blir ju VÄLDIGT dyrt om ni ska betala henne vitt.

Och vilken gymnasietjej skaffar f-skattesedel för att passa erat barn i några timmar i månaden då och då?

Tycker att ni ska skaffa barnvakt så att ni kan komma ut och få lite "egentid".

• vakttjejen

Kollade lite på deras hemsida. Har jag rätt i att om inkomsten är lägre än 10 000 kr /år så betlar man inga skatter och avgifter?

• Fru Mi

Man får tjäna 16800kr/år utan att skatta men det måste ändå redovisas. Och arbetsgivare ska betala arbetsgivaravgift. Så har jag fattat det iaf.

• Kinne79

Fast i Jönköping borde ni ju kunna få tag på en högskolestudent, alltså någon som är lite äldre!

Svar på tråden barnvakt/svartjobb?