• jocer84

Hjälp!! ang. Semesterkvot /Tj ledningskvot

Hej!

Nån som kan hjälpa mig tyda detta;
    Jag har fått en tjänst på 72,30 %
    Har en semesterkvot på 1,05 (innebär det att jag får ihop till ca en betald semesterdag i månaden?)
    Och har en tjänstledighetskvot på 1,47 (vad innebär det?)

Sedan står det utöver detta att jag har 4 fridagar/ mån??

Nån som kan hjälpa mig att tyda??

• Svar på tråden Hjälp!! ang. Semesterkvot /Tj ledningskvot
  • bomman

Semesterkvot eller semesterfaktor innebär att du gångar antalet sem.dagar som du har med det talet så får du antalet faktiska dagar. Tex. om du har 25 dagar 25*1.05.

Resten har jag inte koll på.

• jocer84

Jaså antalet dagar man jobbar i månaden då?

• bomman

Man har ju oftast 25 semester dagar på ett år. De 25 gångar man med semesterkvoten för att få det faktiska antalet semesterdagar.
    Ring den so har hand om lönerna och be han/hon förklara.

• jocer84

puff* nån annan som vet?

• sommartorpet

Inom landstinget betydde iallafall semesterkvot och tjänstledighetskvot det värde man slulle multiplicera sina lediga dagar med.
    Utgå från att man har 25 semesterdagar. Om en som är anställd så att man jobbar mån-fre så innebär dessa 25 dagar att man kan vara ledig 5 veckor.
    Jag jobbade natt, heltid 15 nätter i månaden. Skulle bara mina arbetsnätter räknats som semester så hade jag kunnat vara ledig 6-7 veckor istället för de 5 man ska ha. Av den anledningen fick man en semesterkvot som de uttagna semesterdagarna ska multipliceras med för att se hur många semesterdagar man tar på en ledig dag. Med kvoten 1,05 innebär det att om du tar semester över 10 arbetsdagar så går det åt 10*1,05 = 10,5 semesterdagar.
    Samma sätt gör man vid beräkningen av hur mycket en tjänstledig arbetsdag innebär i "lönedagar".

Svar på tråden Hjälp!! ang. Semesterkvot /Tj ledningskvot