• stenbock77

Kan man ändra dygnsrytm för en 2,5 månaders?

Min dotter är 2,5 månader nu och hon somnar oftast varje natt nån gång mellan kl 03 och 05 på morgonen. Sedan sover hon oftast 8-9 timmar så jag får min sömn, men det idealiska vore ju om hon kunde somna senast kl 24... På dagarna är hon vaken några timmar i taget och sover lite då och då. Frågan är om det är möjligt att förändra hennes dygnsrytm eller om man får leva såhär tills hon väljer att sova tidigare själv? Jag ska ju inte vara alltför missnöjd eftersom jag har läst andras insändare där de knappt får nån sammanhållande sömn alls.

• Svar på tråden Kan man ändra dygnsrytm för en 2,5 månaders?
  • Carisma95

Personligen tror jag inte man ska börja "testa" och ändra sovrutiner riktigt än. (När de är så små).
    Men hur funkar det med nattningen ? Är hon svår att lägga? Inte trött tidigare? Övertrött?

Be true to yourself and you will never fall...
  • digimax

Prova lägg henne lite tidigare och inte låta henne sova för sent på eftermiddan..annars kommer det nog av sej självt så småningom ska du se

• Agnes Julia

Jag tänker så här att det är vi som föräldrar som måste hjälpa dom små liven till att få rätt dygnsrytm, det klarar dom inte själva!!
    Ett par dagar måste man ju kunna styra lite för huvudsaken är att dom får sova så som dom vill/behöver när dom väl har fått rätt dygnsrytm! 

Det där är ju så olika på oss föräldrar..jag som har börjat jobba måste ju ha det så att lillan sover på nätterna och inte halva dagen men för ni som är hemma heltid med era barn så kanske det spelar mindre roll!!
    Men som sagt hon/han kommer inte att kunna vända på dygnet själv dom behöver vår hjälp till det!!

Detta är vad jag tror!! Hoppas att det kommer att gå bra!! //Sandra

• apache

Hon kommer att ändra dygnsrytm av sig själv,jag tycker inte man ska styra över så små barns sovtider,ha lite tålamod så löser det sig så småningom.

• Carisma95

Agnes Julia:

Personligen tror jag inte så små barn har en uppfattning om vad som är dag och natt. Deras behov är äta och sova!

• Jenny m Benjamin

I de allra flesta fall så ändrar de själva sin dygnsrytm när de är redo för det. De här första månaderna är det allra lättaste att bara följa babyns rytm. Att börja mixtra är alltför ofta ett recept för att skapa sömnproblem.

Men om du ska börja styra det så börja med kanske en kvart åt gången, och räkna dessutom med att hon byter rytm fllera gånger till under den här tiden så att du kanske får börja från början igen. Det är inte nödvändigtvis ett bakslag, utan bebisar byter dygnsrytm och rutiner med jämna mellanrum de första sex månaderna eller så...

• Hanna

Vi "ändrade" dygnsrytm på vår tjej nnär hon var 5 veckor (två mån nu). Hon sover också bra, 10-12 timmar med 1 eller två matpauser, men hon somnade alldeles för sent, ca 03 eller 04 och i värsta fall 05. Nu somnar hon 22-23, vi började bara att lägga henne tidigare och det fungerade bra.

• lilldex

Vi har gjort en sak som fick vår son att gå och lägga sig mycket tidigare. Nu slocknar han 19.30 varje kväll som en klocka. Grejen är kanske lite omständig, men när han var 2,5 mån så åkte vi till Thailand på semester och när vi kom hem så skötte tidsomställningen resten... hihi.

• fantasy

japp det går att ändra dygnsrytmen på en 2 och en halv månads gammal bebis, ju tidigare desto. men då krävs både tålamod och att man är tydligt och konsekvent för att det skall funka. jag styrde om min lilla donna vid en månads ålder och det tog ungefär en vecka sedan somnade hon då vi la henne i sången utan protester.

ser ingen anledning till varför man skall följa bebisens dygnsrytm till varje pris om man kan ändra den till det bättre,för att vi skall funka som föräldrar så måste ju även vi få gå och lägga oss en hyfsad tid.

• Agnes Julia

Carisma95

Jag tror inte heller att dom har uppfattning om vad som är dag och natt utan det jag menar är jag tror att vi föräldrar måste hjälpa dom små att få rätt dygnsrytm, jag tror inte att dom klarar det till 100% sjäva.

Jag tror inte att det är skadligt för bebisen att försöka prova att ändra sömnen!! Det kan bli ett par jobbiga dagar men det är nog ingen fara på lång sikt!!

Jag håller med om att det kan bli knasigheter när man väl är mitt uppe i det men för eller senare ska dom ju ändå sova på natten och vara vaken på dagen!!

Vi ändrade på Agnes sovperiod när hon var runt 7 veckor och det blev knas i ett par dagar men sen är hon som en klocka, men som sagt olika för olika barn naturligtvis!!!

• Agnes Julia

oj oj oj...ja men nu är det ju så oxå att varje barn och varje förälder är olika så jag kan ju bara prata om vad som funkat för oss..och det har jag gjort hela tiden!!  
    Det var ju en fråga och jag svarade enligt vad som funkat för oss, och du säger vad som funkar för er! Eller hur!!!?
    Inget ont om er som inte ändrat på era barns sönmrutiner alls....det är så himla olika vad som funkar på barnen..ingen är den andra lik!!! 
    Det där känner man bäst som förälder till sitt egna barn vad som fungerar!!

• Agnes Julia

Carisma 95
    hm...läste lite mer på länken du skickade och blir tveksam på om du hade läste hela artikeln?!

• Carisma95

Agnes Julia:

Om du syftade på
    "Man kan varsamt hjälpa dygnsrytmen på traven redan när barnet är mycket litet. Om man vill kan man börja införa en behaglig nattningsrutin som hjälper barnet att varva ner när det blir sömnigt på kvällen. Man bör också dämpa ljuset i sovrummet under natten. På dagarna är man tillsammans med sitt barn när det är vaket och piggt"

Så jo, jag läste hela artikeln. Men detta handlar ju inte om att "hjälpa" barnet genom att hålla det upp på dagen, "tvinga" det att sova på kvällen, inte ge mat på natten osv.

Men visst, som du säger det kan ju vara så att det faktiskt funkar på vissa barn. Men personligen tycker jag iaf inte att man ska "mixtra" med småbarn då det bara har "sova-och-äta-rutiner" som de följer. Varför rucka på det. Då är man ju lite inne på "mat var 4:e timme" igen...

• Agnes Julia

Ja vi alla gör det som passar oss...over and out!!!!

Trevlig nyår på er alla!!!

• Hattifnattentanten

När sover hon senast innan klockan 03 (sista middagsluren)? Det man kan prova är väl just det som står i carismas citat, att dämpa ljuset framåt kvällen en stund innan "läggdags" (ev. inför sista middagsluren) och att dra ner på ljud och andra aktiviteter samt försöka hålla det mörkt och lugnt om hon vaknar igen.

• stenbock77

Lite blandande åsikter om hur man bör göra. Jag kanske ska ta det lite lugnt, men faktiskt göra lite försök. Om hon vaknar lite tidigare och matningarna (får ersättning) förskjuts till lite tidigare så borde hon kunna somna tidigare.

Carisma 95:
    Hon har varit övertrött många nätter och bara gråtit. Men har börjat hålla henne på ett annat sätt vid nattningen och det har fungerat ganska bra. Somnar fortare (åtminstone de senaste 3 dygnen)än när jag som innan gick runt och vyssjade henne i mina armar i några timmar per natt. Vem vet hon kanske bara inte har gillat att ligga på rygg så hon ska somna in. Nu hålle jag henne så att hon ligger på mage mot min kropp och hon somnar mkt fortare.

Beeblebrox:
    Senaste tiden har hon sovit vid 21, men vaknat vid 24 och hållit sig vaken ca 2-4 timmar innan hon somnar in för nattsömnen. Det idealiska vore ju om hon sov till kl 06. Kanske kan ske om matningarna förskjuts så att hon är mätt och lugn. Försöker ha det mörkt och ganska lugnt på kvällarna så att hon ska få in skillnad på dag och natt.

Jag får testa vidare. Och lovar höra av mig första natten hon har somnat vid 22-23-tiden och sovit hela natten.

• Carisma95
    stenbock77 skrev 2006-12-30 13:11:23 följande:
    Carisma 95:Hon har varit övertrött många nätter och bara gråtit. Men har börjat hålla henne på ett annat sätt vid nattningen och det har fungerat ganska bra. Somnar fortare (åtminstone de senaste 3 dygnen)än när jag som innan gick runt och vyssjade henne i mina armar i några timmar per natt. Vem vet hon kanske bara inte har gillat att ligga på rygg så hon ska somna in. Nu hålle jag henne så att hon ligger på mage mot min kropp och hon somnar mkt fortare.
    Skönt att höra att det funkar bättre.
    Problemet när det bli övertrötta är ju att de inte kan slappna av och därför inte heller somna.
    Vid första tecken på trötthet på kvällen så la vi våran son. INNAN han bli för trött.
Svar på tråden Kan man ändra dygnsrytm för en 2,5 månaders?