• smulan73

Har ni fasta bytesdagar?

Ni som har varannanvecka bonusar, har ni fasta dagar som ni lämnar och hämtar barnet? Jag tycker det är så jobbigt när det aldrig blir som bestämt, det blir dålig planering, och det är ofta dålig framförhållning från mammans sida när det gäller byte. Vi har måndagar som byte, men det är ofta när pojken ska till henne som hon då ringer söndag och pratar med pojken först, och sen vill han till henne. Nu sist hade vi varit till min hemort, på väg hem (söndag)ringer hon på mobilen, och jag vet inte vad hon säger till honom, men senare under färden säger han att vi måste åka förbi henne för att han ska hämta sin skolväska som han glömt där. Nej säger min sambo, vi kan hämta den imorrn efter skolan. Nej, det stenvägrar pojken..Jag börjar ana oråd, men säger inget.. Vi åker förbi där, släpper av honom (kl är nästan 21 på kvällen), vi har en liten flicka som är snart 2 som vi vill hem och lägga... det dröjer innan han kommer.. mobilen ringer och det är pojkens mamma. Jo, han vill stanna kvar där, och kunde han komma in med hans grejor? Saken är då den, att hans grejor ligger i stuvade längst in i en takbox...Skicka ut pojken så vi får åka hem säger min sambo..Det blir ett jäkla liv, och diskussion... Till slut säger hon att vi får åka hem så åker dom efter oss och hämtar hans grejor...

Nu i jul skulle han ha varit hos oss, då han var förra julen hos henne, men även nyår, då hon ville det pga släktingar till henne som var här och hälsade på, och han ville det själv så ok, självklart! Nu ville hon att han skulle sova hos henne så skulle hon skjutsa honom till oss mitt på dan.
    Kl 15 kom han, och sen ringde hon igen på kvällen, ja då ville han tillbaka till henne senare på kvällen (skulle egentligen nästa dag)Så jag skjutsade honom dit.
    Sen fick vi höra av pojken att hon undrade vad vi (inkl honom) skulle göra i nyår...

Suck, det var ju hon som ville ha honom då, är det automatiskt vi som ska ha honom nu då??
    Vi har andra planer...

Man får ständigt ändra planer, och det känns piss!!
    Hur gör ni för att få det att funka?
    GOd förtsättning!!

• Svar på tråden Har ni fasta bytesdagar?
  • åsis

Vi har fasta dagar för byte. Dessa har ordnats via samtal på soc, och mamman (som inte alltid vill följa detta) har efter samtal via advokat och tinget insett att det måste vara så här, eller diskussion av förändringar i god tid.
    Har era dagar skrivits ner via samarbetsavtal? Om detta avtal inte följs så kan man ta hjälp av polisen. En sak som gör att det känns mer allvar.

• Tezz72

Vi har måndagar som bytesdag och det har jag och min exman haft i många år! Så det blir det också för sambons barn. Det funkar bra för oss! Nu har mina barn firat julen hos deras pappa och så kommer dom på nyårsaftonen till mig, så det blir ju ingen byte måndag då, men det funkar för oss och har alltid gjort! Min sambos barn kommer också på nyårsaftonen, för dom har firat julen hos deras mamma! Och där funkar det inte alltid, hon har haft barnen 2 jular i rad nu, men men det funkar det också!

• sol1

jag har mina stora barn varannan vecka och vi byter söndagar kl 17 så det inte blir nåt strul med att den ena sitter å väntar. under jul å nyår som vi har vartannat år så oavsett vems vecka det är så går barnen över 22 dec-29 dec sen 29 dec - 5 jan. det blir mest retvist sen styr vi så att som nu är barnen hos sin pappa och kommer hit igen 5 jan å detta är i vanliga fall min vecka då kommer jag ha barnen från 5 jan till söndag 7 januari för sen är vi ju tillbaka på våra gamla veckor, tycker det funkar bra är rättvist å så. har även ett bonusbarn som normalt sett bara är här varannan helg men vi kör samma datum med honom över jul å nyår.

• Tessa606

Vi har "byte" på fredagar. Barnen går till skolan från ena stället och hem från skolan till andra stället. Vi kom på att barnen tycker det är jobbigt när vi vuxna är med vid bytet så därför gör vi så här..
    Runt jul och semestrar har vi gjort upp i god tid var/när barnen ska vara och då lämnar vi barnen hos deras mamma eller tvärtom, det funkar oxå bra.

• Maria med 3

Vi hade fasta dagar (han har slutat ha barnen alls nu). Skulle vi ändra nåt så bestämde vi först mellan föräldrarna om det fungerade, sen fick barnen komma med i diskussionen.

Inget har varit skrivet i sten utan var det nån släkting på hans sida som hade kalas på vår helg så var det inga problem att byta/låna barnen över kalaset eller tvärtom.

Jag tror det är viktigt med rutiner kring bytet och att inte barnet kan ändra sig hela tiden. De kan ju ändra sig från ena minuten till den andra och jag tror det är för stort ansvar att lägga på ett barn.

• Madde A

Usch vad jobbigt.
    Min "styvsom" bor långt härifrån o kommer inte så ofta.
    Men min son är här varannan vecka och han kommer hit/åker hem på söndagar.
    Hans pappa o jag har bra kontakt så vi bestämmer vilken tid utifrån vad vi ska göra.

Mamma till Kevin 990701 Elias 060902
  • Nettis1976

Vi har fasta tider som vi byter. Varje måndag efter fritids går han hem till den han ska till den veckan. Funkar kanon.

Klart vi hjälper varann om nån behöver byta eller bara ha en dags barnledigt.

• Mamman med två pojkar

Jag har min äldste son varannan vecka, vi byter på fredagar och det går jättebra.
    Min exman och jag har bra kontakt och har aldrig några problem att byta eller ändra dagar, det känns skönt för det skulle vara trist om det inte fungerade att prata med varann.

• Tjofsen

Vi har fasta tider. Förut var det varannan helg på fredag till söndag. Nu är det varannan vecka. Fredagkväll hämtar min sambo henne och så går hon hem själv fredagen efter från skolan.

• smulan73

Tack alla för svar! Det ordnade sig, men det är trist att det inte ska gå att samarbeta! Jag håller med om att visst ska man kunna byta om det behövs, men inte var och varannan gång, och bara göra allt struligare än vad det är.. jag tycker det går ut över pojken..
    Jag önskar att det var bättre kommunikation över huvudtaget mellan dem...
    Tack igen och lycka till med barn och bonusbarn!!

• Tezz72

Tack själv och lycka till med allt!

• Turboathena

Japp måndagar är det byte på fritids :)

Svar på tråden Har ni fasta bytesdagar?