• sommarkompis

Domningar i händerna när ni sover?

Hej!
    Ja, precis som jag skriver så domnar mina händer på nätterna, sedan någon vecka tillbaka. Det är riktigt obehagligt och jag vaknar och måste röra på dem för att "få liv i dem" igen... Jag är i vecka 34. Är det någon mer som har så här och vet vad det beror på?

Sommarkompis

• Svar på tråden Domningar i händerna när ni sover?
  • Näckrosen

Så hade jag med i slutet av graviditeten. Det är vätska som samlas och trycker i handlederna (var det för mig iallafall).
    Jag kontaktade sjukgymnast på VC och fick handledsskenor att ha när jag sov.
    Domningarna blev bättre, men skenorna är inte så jättebekväma att sova med.
    /Cia

• Johannas mamma

Jag hade också så under min graviditet och det är helt normalt men jäkligt obehagligt.

• Teskedsmamman

Carpaltunnelsyndrom heter det. I handleden sitter ett ligament som utav vätskeansamling och hormonerna kan bli för trångt och då skapa problem som domningar och smärta.

Ta omgående kontakt med din BM och få remiss till arbetsterapeut så du får handledsskenor, om man ignorerar problemet kan det bli bestående efter graviditet och man får operera sig i värsta fall... jag hade det latent redan innan graviditeterna och var tvungen att operera mig i somras för att kunna fungera över huvudtaget.

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Skrot i magen (v.11) BF - 070724
  • miababia

Karpaltunnelsyndrom
    Gravida kvinnor drabbas ofta
    Karpaltunnelsyndrom är relativt vanligt hos gravida kvinnor, främst från sjätte graviditetsmånaden och framåt. Orsaken är de hormonförändringar som man får under graviditeten. Obalansen i hormonerna påverkar kroppens vätskebalans och kan göra att det samlas mer vätska i kroppens vävnader. Det kan i sin tur orsaka tryck på nerven.

jag har haft det ibland, det här svaret fick jag från min bm "Det du beskriver kallas karpaltunnelsyndrom, enkelt förklarat är det svullnad
    vid handlederna som stänger av nerverna. Vanligt vid grav. Kan behandlas m
    skenor som avlastar lite om det blir besvärligt. I vissa fall opererar man efter
    man fått barn. Det är arbetsterapeuten som provar ut skena om du tror det skulle
    hjälpa".

• Madreh

Jag har oxå samma problem, började för några veckor sen och jag har fått skenor att ha när jag sover. Ska även ha dom på dagtid då händerna domnar även dagtid, inte bara händerna utan hela vägen upp till armbågen. Inte skönt alls!

Vilken skillnad det blev när jag fick skenorna, jag lyckades sova en hel natt, det var så skönt...och man vänjer sig vid att ha dom på iaf gjorde jag det.

Visserligen hade jag tagit av dom i sömnen häromnatten, men det är ju en bagatell.

Hoppas du får hjälp snart.

• sommarkompis

Tack snälla för snabba svar, då vet jag! Ska kolla detta snarast med min BM! Lycka till ni alla!

Kram

• Sanna Marie

Mina händer domnar också men är något jag märkt tidigt på morgonen. Ibland kan jag inte ens stänga av väckarklockan.

Men för mig började det tidigt i graviditeten.....jag upplever det inte som värst obehagligt då det försvinner snabbt.

• Pico

Jag har oxå samma problem och fick skenor för snart två veckor sedan. De hjälper inte helt men det blir iaf bättre och jag har inga problem att sova med dem.

• bamselina

Samma sak här, men jag har struntat i skenor. Min MVC-läkare sa att man kan lika gärna prova med inlinesskydd för de är betydligt billigare.

Jag hoppas att mina händer blir bättre efter förlossningen, såg att någon skrev att besvären kan bli bestående utan skenor, jag hoppas att det inte gäller mig......

• hummelhonung

Jag har bortdomnade händer på nätterna. Dagtid går det över men tre fingrar på höger hand är helt bortdomande sedan en tid tillbaka. Jag är i v. 40 och har inte orkat göra ngt åt det. Hoppas det går över automatiskt efter förlossningen, fast jag förstår att man inte ska ta det för givet... Kanske ska skaffa såna där skydd ändå, fast det är så kort tid kvar på grav... ?

• Gummsesnuffsan

Här är en till med bortdomnade händer och en bit upp i armarna. Jätteobehagligt!! Jag ska till BM på tisdag, jag får be om skenor då.

• Näckrosen

Bamselina: Jag fick låna mina skenor gratis från VC. Och jag får behålla dem så länge jag behöver. Sjukgymnasten tyckte jag skulle behålla dem tills jag har fått de barn jag planerar, så jag inte behöver komma tillbaka för varje graviditet.

• Madreh

Jag har oxå fått mina och behnöver inte lämna tillbaka dom, jag var hos arbetsterapeften ( felstavat men vadå?) och provade ut mina, var där idag oxå och fick även ett par andra att ha på natten, dom sitter bättre än dom första och så är det inte så många remmar på. Kardborren på dom första skaver lite på sambon...vad vet jag, jag sover ju.

Hon som jag pratade med sa att man ska ta det på allvar och att man kan få bestående men av det annars, problem med det efteråt oxå och att det kan bli aktuellt med operation isf. Har man väldigt mycekt besvär även under graviditet så kan man få bli opererad även innan barnet fötts, det görs i lokalbedövning, och aldrig att jag skulle göra nåt sånt, jag är såå rädd för sjukhus och allt sånt, skulle antagligen svimma på väg in i operationssalen, eller under tiden om jag måste sitta där och se resten runtomkring.

Jag tycker verkligen att ni som inte bryr er så mycket om era domningar ska ta och göra det för er egen skull, det kan ju bli svårt att hålla bebisen sen med bortdomnade händer och armar.

• thesmokejumper

Ja jag får så i hela armarna ibland :)

• Himalya

här är en till. Är i v. 31. Sover med skenor som jag fick hyra i ca 3 månader för 100kr st. Känns ju som lite epngar att lägga ut om det kan förebygga så det inte blir sämre och man blir tvungen att operera. Hoppas på att det går över efter förlossningen, är ju så irriterande att inte ha nån känsel i fingertopparna ens på dagarna.

Svar på tråden Domningar i händerna när ni sover?