• smz

Kläder vid dop????

Vi har dop den 18e och jag börjar få lite panik över vad jag skall ha på mig.

Jag har en svart lång kjol och en mörklila ärmlös topp till, jag undrar om jag kan ha det?
    Kanske ser väldigt mörkt ut?
    Ser det dumt ut att ha bara armar i december?

Tacksam för svar!!!!

• Svar på tråden Kläder vid dop????
  • Miss Daisy

Jag ska ha en lila klänning som är knälång och har lite pärlor på bröstet och slits på sidan! Över det kommer jag att ha en transparant svart blus och högklackade stövlar. Min sambo kommer att ha en kritstrecksrandig kostym, jeans, och en vit skjorta som man har utanpå byxorna (svårt att förklara hur den ser ut). Min svärmor tyckte att vi skulle klä oss mer traditionellt men det är ju vårt dop så vi gör som vi vill denna gång. Om du känner dig naken med bara ammar kan du inte ha en tunn blus över eller köpa en sjal? Finns mkt sjalar i affärena nu när nyårsfesterna börjar närma sig.

• Stora

Jag hade svart långärmad topp med begie "kanter" och begie manschesterkjol. Vi hade dop den 24 oktober. Så här års är väl kläder rätt mörka. Jag tycker det är helt OK. Jag har ofta svart till fest o fint.

• Lilla C

vi hade jätteblandad stil på dop vi var på, jeans, långbyxor, kjol, klänning... ta vad som är bekvämt och snyggt om man är stående längst fram i kyrkan förstås! mörka färger samt längre ärm och ben är väl annars mest vintrigt?

• Junija

När jag blir osäker på vad jag ska ha så brukar jag välja gråa byxor eller kjol. Det känns neutralt och är varken för mycket åt det ena eller andra hållet.
    Så kan man ha en top eller blus i någon annan färg.

Hoppas du hittar nåt du blir nöjd med .

• LinaT

Jag tycker absolut inte att det blir för mörkt, det låter snyggt!
    Däremot kan det vara värt att överväga en sjal eller liknande att ha på sig under själva dopet, enligt gammal god ton ska man ju inte ha bara axlar i kyrkan...

• malinka2

På lilltjejens dop (i augusti) hade jag en vit klänning som senare visade sej vara genomskinlig...hoppla! Nu ska vi oxå ha dop till vår son den 18 dec o jag har ingen aning!! Vi ska döpa hemma så då känns det inte riktigt lika viktigt att va "perfekt" . Jag älskar lång klänningar såjag får väl rota runt lite i garderoben! Mörkt gör sej ju snyggt nu innan jul!

• Sommarbebis

Har samma problem. Vi ska ha dop den 11:e. Klänning är ju alltid snyggt, men det kan man ju inte ha när man ammar... Och mina gamla kläder kommer jag inte riktigt i än, så jag förstår ditt problem. Man ska ju ändå stå där framme och synas.
    Men jag tycker att ditt val låter bra. Kanske med en sjal om axlarna om det kommer många äldre släktingar som kanske har nån uppfattning om att man inte ska ha bara axlar.
    Lycka till!

• Miss Daisy

Jag har hittat en klänning på Kappahl som man kan amma i. Man kan dra ner klänninge så att man kan få fram tutten. Har letat som en galning...

• smz

nu har jag vart ute å köpt en ny "stass" att ha på dopet!

• Junija

Vad blev det för stass?

*nyfiken *

• pärla

Vi har dop på söndag och jag har köpt svarta byxor, svart linne och en brun manchester kavaj, så ska jag ha en svart scarf med silvriga ränder på.. Sambon kommer att matcha med svarta byxor och brun skjorta..(Fast svärmor tycker han ska ha kostym..)

• liin

Vi har oxå dop den 18. Jag ska ha ett par svarta byxor med fickor på sidorna, samt dragsko nere vid fötterna. Till ska jag ha en svart v-ringad tröja med vit-svart-randig skjorta under. Pappan ska ha svart kostym med för modligen en rosa skjorta under.

Jag köpte ett par kostymbyxor som jag sedan lämnade tillbaks för det var inget jag trivdes i. Vill ha kläder som jag känner mig bekväm i en sån speciell kväll.

• smz

Jag och PÄRLA kommer nog att se lika ut på våra dop....
    Det blev svarta byxor, svart linne och en beige sammetskavaj med paljetter på ryggen.

Ha en trevlig kväll allasammans!

• Soldyrkaren

Jag snor lite utrymme under den här tråden. Hade tänkt ha en grå kritstrecksrandig kostym på dopet, men nu är byxorna slut i min storlek och bara kavajen (som är skitsnygg!) finns kvar. Kavajen är i lång modell, har slag och knäpps med två knappar fram. Frågan är om jag ska köpa bara kavajen i alla fall, men vad sjutton ska man ha till då? Någon som har något förslag? Kan man ha enfärgade gråa byxor t.ex.(det blir ju inte riktigt i samma ton då)?

• Junija

soldyrkaren:

Det borde väl gå bra med gråa byxor tycker jag. Eller en grå kjol/klänning...

Svar på tråden Kläder vid dop????