• Razzla

Hur får man bort röklukt?

Hejå hå..

Vi har igår äntligen fått soffan vi trånat efter. Den är 1 år gammal och jag har sett den flera gånger men aldrig känt eller tänkt på om den luktar. Nu kom den hem då igår och den stinker rök!! Finns de nått bra man kan få bort de värsta med eller är de vanlig rengöring och vädring till max som gäller?

• Svar på tråden Hur får man bort röklukt?
  • Äppelpaj

En skål med ättika brukar ju kunna få bort röklukten ur ett rum så det kanske funkar att låta den stå i samma rum som soffan ett tag?

• Razzla

Äppelpaj..

Ok men stinker de inte ättika då istället? Grannen ställer ättika i trappen (av någon underlig anledning) och de trycker in i hela våran lägenhet.

• Snoxie

Vi fick ärva svärfars soffor (skinn) för ett par år sen och dom lukatde massor av rök.
    Vi tvättade med såpa och vatten flera gånger men det hjälpte inte så värst mycket.
    Vi provade även IKEAS absorb och vädrade hela tiden.
    Till slut så lukade det mindre för att efter ett tag förvinna helt.

Så tålamod är nog det som funkar bäst
    Det försvinner, men det tar tid.

VÄDRA VÄDRA VÄDRA

*Våran lilla groda blev en prins 060131*
  • Äppelpaj

Ingen aning... Men hellre ättika än rök.

• Nallemajatjejen

Få ut röklukt ur möbler är så vitt jag vet nästintill omöjöigt. Möjligtvis kan det bli bättre om ni vädrar och piskar den. Men helt lär det knappast gå ut.
    Har ni köpt den begagnat eller varför luktar den rök?

• Razzla

Ja vi har köpt sofforna från av en kompis till svärmor och dom är helt i skinn och man kan inte ta loss dynor mm. Den är vit till färgen och inte alls gulnad eller smustsig på annat sätt mer än just de att den luktar.

Vill ju inte att skinnet torkar ur så jag vet inte riktigt vilka medel jag kan ta till.. får nog ev bli ättika över en natt iaf så kan man ha dörrarna stängde och kanske vädra sammtidigt..

• Nallemajatjejen

ätikan ska ju "suga upp" röklukt men allt lär ni inte bli av med. Vädra dagen efter istället annars tror jag inte ätikan får samma effekt.

• Gose

Ättika men det är ju svårt med en stor soffa... Ring och prata emd en kemtvätt de brukar ha bra förslag även möjligt att ni kan köra dit den och de ångar av den för några hundra kronor, ett annat alternativ som är lite dyrare är att ställa den i en tryckluftskammare med ozon som man ställer in möbler som brandskadats, det har de kontakt till genom kemtvätten oxå eller försäkringsbolag.

Lycka till

• Vargtass

Tänd en rökelse med någon god doft som du gillar! Många tycker inte om rökelser men när den slocknat så lägger sig bara aromdoften kvar och kanske i soffan med? Annars kör lite med doftljus eller sådana där doftoljor i vattenkrus ovanför ett värmeljus. Har du tillgång till att göra en eld i spis så släng in några kvistar lavendel i brasan (brukar jag göra). Det ger en god doft!

Svar på tråden Hur får man bort röklukt?