• luckysun

Gener och hårfärg!

Jag har en liten fråga till er.
    Jag har cendréfärgat hår - typisk svensk hårfärg (mörkblont) vilket hela min släkt har. Ingen är rödhårig.

Min man är rödhårig med blek hy och hans farmor var mycket lätt rödhårig som ung men numer gråhårig.
    Ingen annan i min mans släkt är rödhårig.

När jag föddes hade jag kolsvart hår men blev mörkblond med tiden.
    Min man var blondröd när han föddes och därefter blev han rödhårig och riktigt lockig.

Nu undrar jag vad ni tror att vår bebis kan få för hårfärg?

• Svar på tråden Gener och hårfärg!
  • väderkvarn

Gissar på grönt :)

• AmiliaK

Oj vad svårt! Kanske blir den vackert rödhårig med prinsesslockar. Men det är ju inte alltid det går i rakt nedåtstigande led. Både jag och min sambo var blonda som barn så vi tippar på att vår bebis också blir det, men vem vet!

• Längtans Blå Blomma

Vilken hårfärg har de andra i din mans släkt?

Om jag får gissa så tror jag att rött är dominant över blont. Men då är ju frågan vad din mans andra gen är för färg.

• luckysun

Längtans blå blomma, dem andra i min mans släkt har mörkblont hår och en del är blonda men inga skiftar i rött.

• Emil06

Rödlätt i nån nyans! Som du sett på min sida så fick vår lille min nyans, dock lite ljusare, han var lite mörkare i tonen när han var nyfödd än vad han e nu!
    Det röda i en släkt har ju en tendens att ta överhanden, men det e ju ej säkert! Min sambo e mörk å föddes så, men var sen de första 2 åren linblond!
    Jag var fan livrädd att min unge skulle bli rödhårig vet ju själv hur det är att växa upp med det..... men han har nu en sån fin hårfärg tycker jag!

• Längtans Blå Blomma

Då är det nog 50/50

• Kegge

Jag tror det röda har en tendens att ta över som med bruna ögon fast där vet man ju inte heller!

Jag tror vi kommer få en rödhårig då min sambos morfar var rödhårig och sambo har röda stänk på armhår och skägg syns ännu mer när det är solblekt annars är han cendrefärgad.

Ofta är det väl så att blonda har lite rött i sig eller?

Sen har ju jag färgat mitt hår rött från att ha råttfärgat hår så jag tror på en rödhårig sak! hehe haha säkert!

Hade en granne med 5 ungar varannan var rödhårig och där var ändå mamman riktigt rödhårig.
    Blir spännande inget man kan göra åt iallafall!

Hoppas ni mår fint!

• J o E

Jag har väldigt rött hår och min man är lite rödlätt. Vi var säkra på att få värsta rödtoppen, men ut tittade en liten blondin! Ingen av våra föräldrar eller syskon är blonda, alla har rött eller brunt hår!

Hon är 2 1/2 och har inte tillstymmelsen till rött i håret än. Det kan ju ändras, men jag var rödhårig från den dag jag kom ut ur magen....

Nu väntar vi med spänning på nästa och får väl se hon h*n blir rödhårig eller inte...

• Kärleksbarn

{hh det dar ar svart kan jag saga, men ert barn skulle jag tippa pa kommer fa blont eller sandrefargat har!
    Min sambo har en svart pappa och finsk mamma han sjalv ar mulat med ljusare brunt har, men han ar ju oftast rakad pa skallen numera. Var dotter nar hon foddes var svartharig och mycket har!!!!
    Till sin forvaning ar hon lintott dvs. knallblond och bla ogon. Da har varken jag eller sambon bla ogon jag har grona och han har bruna. Jag var mellanblond som liten idag ar jag ljusbrunett! Hon har inte heller den minsta antydan till lite morkare pigment i hyn, hon blir inte ens brun pa sommaren som sin far eller mor. Lustigt hur det kan bli! Lockarna hon hade nar hon var liten forsvann sedan nar vi var tvungna att klippa haret.

Nu vantar vi barn nummer tva och vi tror att denna bebis kommer bli morkare iaf. for om man ser pa andras barn som har morka foraldrar sa har det alltid blivit att det forsta barnet ar ljusare och andra blivit morkare av nagon lustig anledning!??

Och JA det ar han som ar pappan....kolla i mitt bildgalleri sa ser ni bild pa mig, sambon och dottern.

• klubban24

Jag önskade att min dotter skulle få mitt hår, lockigt o rött men icke. Hon var kolsvart när hon föddes precis som sin pappa. Idag 4 år senare är hon en kopia av min blonda syster=) Tror dock att hon fått min ögonfärg alltid nåt hi hi. Får se om syrran i magen blir lite lik sin mamma iallafall=)

Svar på tråden Gener och hårfärg!