• Barn o Katt Mamma

Tomtegröt i micron????????????

Ja....som rubriken frågar.....!!!!

Hur gör man tomtegröt eller risgrynsgröt i microvågsugnen
    på bästa och godaste sätt?????

Snälla du........ge mig ditt bästa tips eller råd därom!!!

Ha en fortsatt trevliga helger!

• Svar på tråden Tomtegröt i micron????????????
  • zoomzoom

Hej,

Jag tror att det är svårt att göra det i micron - först ska man ju koka 10 min med vatten och sen 50 min med mjölk om jag inte missminner mig... Men ett tips är att köpa färdig tomtegröt som finns i "korvar". Den är god och går utmärkt att värma i micron.

• Barn o Katt Mamma

zoomzoom.......tackar för ditt snabba svar.........

Men jag har gjort tomtegröten i micron förr, så det funkar, men jag har inget recept kvar, tyvärr.

Vet att det var så käck för man behövde inte gå och passa grytan, eller få brända kastruller...

Flera förslag........tackar jag för!!!!!!!!

• Smurfan JM

Menar du göra från grunden i micron? Det vet jag inte.
    Men det går utmärkt att köra sådana där färdiga "korvar" (upplagda i tallrik då), samt tidigare tillagad gröt.

• Barn o Katt Mamma

Jamen.....från grunden skall det vara.....dvs med råa, okokte risgryn.....!!!!!

• Barn o Katt Mamma

pufffffffffff........

• Barn o Katt Mamma

puff......vet ingen.........är det så???????

• carola1977

Risgrynsgröt i micro
    -Risgrynsgröt 4 portioner

1½ dl runda risgryn (135g)

3 dl vatten

1 msk margarin

6-8 dl mjölk

½ tsk salt

1½ msk strösocker

1. Blanda risgryn, vatten och margarin i en rund 2½ l form eller gryta. Koka under lock på full effekt i 5 minuter.

2. Tillsätt 5 dl av mjölken. Fortsätt kokningen under lock först på full effekt i 5 minuter eller tills mjölken har kokat upp.

3. Sänk till 350 watt och fortsätt kokningen i 15-20 minuter.

4. Tillsätt mjölk till önskad tjocklek, rör om och smaka av med salt och socker. Låt stå kvar i micron en stund före serveringen.

• Barn o Katt Mamma

Carola 1977.........Tackar .........äntligen, vad jag väntat på ett recept......skall rusa till affären imöra och införskaffa lite fler gryn.....och sen........bums på micron!!!!

TACK TACK TACK TACK........(ler).........TACK!!

Svar på tråden Tomtegröt i micron????????????