• jossefina

Julfirande muslimer från Bosnien?

Vi känner en familj där båda föräldrarna är Bosniska muslimer, men familjen har bott i Finland 9 år nu.
    Jag blev mycket förvånad då vi fick en kasse julklappar från dem och julkort med önskan om en God Jul.

Det känns lite snopet att vi inte hade något till dem. Deras son är en av vår sons bästa kompisar och jag har blivit god vän med mamman.
    Eftersom de inte har pyntat sitt hem med ljus i fönstren, julgran osv så trodde jag inte att de alls har någon jul....

Nu skulle jag vilja att någon berättar för mig hur man firar jul i Bosnien.

• Svar på tråden Julfirande muslimer från Bosnien?
  • notsofantastic

Är man muslim så firar man inte jul alls i bosnien. Jag tror att de köpte presenter till er bara för att vara hövliga. Är man bosnienserb så firar man jul men det är inte alls lika stort som i Sverige. Fast vissa som är bosnienserber men bor i Federationen firar inte heller jul. Fast ljusstakar och stjärnor har jag aldrig sett i Republika Srpska ens.

Julgran brukar vissa familjer däremot sätta upp, men då inte för att fira julen utan för att fira det nya året.

Kommer inte från bosnien själv men har rest väldigt mycket till de fd. jugoslaviska länderna.

• jossefina

Så familjen har valt att ta seden med julklappar från vår kultur då?

Det är ju bra för barnen att inte behöva känna sig annorlunda. Alla frågar ju vad man fått i julklapp. Det finns nämligen väldigt få invandrare på vår ort.

• Hope 1975

Jo men detta med julklappar det har vi många Bosniska familjer i Göteborg som kör med ändå, ta seden hit och dit, jag tror att man väljer det bästa...

Och när företaget bjuder på julbord är de med allihopa. Det är bara det mest kristna sederna som inte finns, men å andra sidan tror jag att det är många kristna familjer som inte har krubba eller går på julotta...

Det är väldigt stor skillnad på Europeeiska muslimer och dem från mellanöstern. Så skulle jag nog säga. Utan att ha trampat på några tår måste jag lägga till att det finns undantag från alla länder och kulturer.

• sky1208

Jag kan tala om från en malaysisk synpunkt.. julen är en kommersielt firande i malaysia.. samtidigt alla olika ras fira olika högtider tillsammans. tex, kinesk nytt år firas tillsammans med de kineser, indiska, muslimer, punjab, ceylonese.. everyone is invited

Vi ger julklapp för vi tycker det är kul, ingenting märkvärdigt som i sverige där man måste ger dyra saker... det är skillnad hur kristna fira jul i malaysia och hur svenskarna fira här.. för där borta fira man på juldagen..

det man gör är göra ordning till den 24:e, sedan till midnight mass (midnattsmass) som är oehört viktig.. sedan då kan julfirandet börjar.

här är det julskinka som gäller men i malaysia, det är malaysisk mat och mycket grönsaker (inte ett enda grönsak här på svensk julbord, tyvärr)

Svar på tråden Julfirande muslimer från Bosnien?