• Mariamor

krupphosta

Hej!
    Jag och dottern på 16 månader är nyss hemkomna från sjukhuset. Hon fick komma till barnläkare efter att ha hostat mycket ca två dagar och haft väldigt jobbigt med andningen inatt.

Det var verkligen hemskt. Hon hostade och fick jätte lite luft när hon andades in. Panikslagen blir man ju men vi ringde sjukvårdsrådgivningen och fick råd.

Nu har vi fått hostmedicin till natten som hon ska bli trött av och jag hoppas det räcker, annars får vi åka in till sjukan igen om hon inte får luft.

Ni som har barn som haft krupphosta, får de tillbaka det? Har ni något bra tips på lindring? Kan alla barn få det?

Någon som vet? Så tacksam för svar!!!

• Svar på tråden krupphosta
  • Majsan70

Krupp är ju ett virus och ibland är det återkommande och vissa gånger så är det en enda gång de blir sjuka.

Alla mina barn har haft falsk krupp. Sonen längt eftersom han hade regelbundna attacker upp till 11 års ålder.

Bra medicin är ett måste och vi har alltid haft Lepheton Desenthol till våra barn, vilket har hjälpt bra.

Kall luft hjälper oxå när det är jobbigt.

• Mariamor

Ok, tack för ditt svar!
    Jag fattade det som av läkaren av själva "kruppen" inte är ett virus, utan att ett virus orskar att den triggas igång. Men att vissa barn för just krupphosta....????? Men jag kan ha fattat helt tokit också, var lite trött under besöket

Vi fick den medicinen, bra att du haft goda erfarenheter av den!

Ja, vi provar en promenad i vagnen om det blir jobbigt.

Kram

• Majsan70

Falsk krupp (Pseudokrupp)

Vad är falsk krupp?

Falsk krupp är en hastigt påkommande virusutlöst inflammation i de övre luftvägarna. Den är lokaliserad till strupen och den omgivande vävnaden. Det karaktäristiska symptomet är hosta som låter som ett sjölejon som skäller.

Sjukdomen uppträder oftast hos barn i åldern 6 månader till 5 år. Det är en vanlig sjukdom med god prognos. Äkta krupp är samma sak som difteri och det är en allvarlig sjukdom. Efter att vaccin mot difteri införts i barnvaccinationsprogrammet har det blivit en mycket ovanlig sjukdom.

• Majsan70

Så lite så.

Det är himla otäckt den första gången, men sen brukar det avta när man märker att man kan hantera det själv.

• tingeling75

Jag har två barn som har krupp, pojken är 9 år och hade sitt sista anfall för ett år sedan ungefär. Dottern är 16 månader och hade sitt första anfall i september. Pojken har alltid haft väldigt svår krupp, vi har haft kortison tabletter hemma för att ge honom. Det blev många turer till akuten innan vi fick ordning på honom, kruppen övergick alltid till astma framåt småtimmarna så därför var det nog extra svårt med honom. Vi har alltid haft Desentol hemma till honom (han är allergisk emot lepetonen, får hallunicationer av detta) för att lindra rethostan som kommer i efterförloppet av kruppanfallet (inte på alla). Sedan har vi använt oss av Mollipect och Bricanyl och Pulmicort( han är astmatiker) och detta har hjälp relativt bra. Kall, frisk luft, upprätt ställning, mycket att dricka och många barnfilmer har det blivit genom åren :) Framför allt DUMBO filmen, han ber om den fortfarande när han är sjuk :)

Tösen som är 16 månader har vi klarat utan mediciner än så länge men vi får väl se hur det blir i framtiden.

• Muppmamma

Mollipect och/eller kortison funkar inte på vår son. Det enda som funkar är Ventoline så det har vi hemma.

• Mariamor

Tack för era fina svar!

Just nu går jag bara och väntar på att hon ska vakna och hosta, eller att hon typ är medvetslös av medicinen... Kan inte riktigt slappna av.

Det var svårt att få i henne medicinen, hon gillade den inte, men tror det gick till slut.
    Men jag la henne klockan 21 och nu har hon sovit snart 2 1/2 timme utan ett pip!

Jag hoppas vi slipper detta igen, men nu vet vi vad det rör sig om iallafall.

Gott slut och gott nytt år på er!

Svar på tråden krupphosta