• Emmixen

Åldersgräns på film/bio

Tycker du att det är bra/att det ska finnas åldersgränser på filmer och bio (så som det är nu)?

Om ja: går du efter gränserna då, dvs om ditt barn är yngre får h*n inte se filmen/bion då?

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag tycker att det är bra att det finns, men det kan ju hända att jag sett ngn film från 15 fastän jag bara är 14 nu. Men det ger lixom en liten hum om hur läskig/hemsk filmen är.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Åldersgräns på film/bio
  • Nyfiken gul

ja åldersgräns är bra helt klart... men jag går nog efter sunt förnuft...  det finns filmer jag tycker man inte ska se förrän man är vuxen - o då hjälper det inte att det är 15-års gräns på filmen...

• Maria med 3

Jag har en 3-åring och han har nog fått se en del filmer som står från 7 år på.
    Jag tycker gränserna är bra.

• foxy

jag "går efter det" litegrann... skulle nog inte låta min son se en som är rekomenderad fr 15år då han är tex 7år... kanske en som e fr 11år men jag vill nog se den först å avgöra själv vad jag tycker är ok..

vissa barnfilmer är lite väl läskiga.. de borde oxå ha vissa åldersgränser...

• Nyfiken gul
    foxy skrev 2006-12-28 19:11:36 följande:
    jag "går efter det" litegrann... skulle nog inte låta min son se en som är rekomenderad fr 15år då han är tex 7år... kanske en som e fr 11år men jag vill nog se den först å avgöra själv vad jag tycker är ok..vissa barnfilmer är lite väl läskiga.. de borde oxå ha vissa åldersgränser...
    jag håller med!!

Bara för att det är barntillåtet betyder det inte automatiskt att inget är läskigt eller obegripligt...
  • Dino78

¨Får bli det JAG tycker är lämpligt. Vilket innebär att en film från 11 år kankse inte min tjej kommer få se medan en film från 15 kan fungera när hon är 11.

DIF i själ och hjärta
  • Lyxmorsan

Jag tycker det är vettigt men tar ändå inte ansvaret från föräldrarna att verkligen kolla upp vad det är ens barn tittar på, bara för att det står 11 år kanske just MIN elvaåring inte "tål" filmen. Sedan tycker jag det är riktigt korkat att föräldrar skäller på biopersonalen som inte släpper in yngre barn i en film för 15 o uppåt (som det var här när Bondfilmen släpptes, MÅNGA föräldrar gav personalen skit o sa att de väl ändå kunde vara hyggliga...och detta i barnens närvaro!)

//mammisBJ *m döttrarna 03+06 och ängeln 93 *nysvensk västkustbo*
  • Eliva
    Emmixen skrev 2006-12-28 19:51:25 följande:
    Jo, så är det ju, men en femtonårsfilm får man inte se om man är elva och har vuxet sällskap.. www.emmixen.se
    Nix, eftersom 15-årsgränsen även läser "barnförbjuden". Det är den oavsett sällskap.
    Men läser man folks inlägg här verkar inte alla veta om det, tex är det (rent lagligt) helt ok att en 3-åring ser en 7-årsfilm med sin förälder.
Svar på tråden Åldersgräns på film/bio