• Sophilina 83

Måla möbel vit men...

Hej på er alla inredningsexperter
    Nu ska ni får hjälpa en riktig amatör på området när det gäller att måla om möbler!

Min kära sambo kom hem med en furu TV-bänk idag, jättefin, men den ska självklart bli vit
    Nu är det så att jag inte bara vill ha den helt vit, utan jag vill få den att se lite gammal o "sliten" ut...
    Hur gör jag detta på bästa sätt?

Det är obehandlat furu, så räcker det med att bara måla på eller måste jag göra nåt innan jag börjar?

Kram, god fortsättning o tusen tack på förhand!!

• Svar på tråden Måla möbel vit men...
  • chase

Om jag vore som du skulle jag måla möbeln vit och sedan slipa på dess kanter med sandpapper så att den ser lite lagom sliten ut.

• Sophilina 83

Ja, jag funderade lit epå det oxå, det kanske är både det enklaste o snyggaste? För då blir dne ju sliten på riktigt
    Ska man bara ta på kanterna så dte blir bra eller kan man även dra ett par tag på de plana ytorna tror du?

Sen undrar jag om det räcker med att bara måla den en gång, vill inte ha den så där lysande kritvit om du förstår hur jag menar

Tack för ditt snabba svar!!

• chase

Känn dig för. Ta först på kanterna och om du inte tycker det räcker så dra några tag på hela möbeln. Hoppas det blir snyggt!

• Sophilina 83

Tusen tack för din hjälp!!
    God fortsättning o gott nytt år!!!

• Alise

Måla, spänn fast den efter bilen och kör på grusväg!

• mallansprallan

Det finns något medel man målar ovanpå färgen sen så den typ krackelerar lite (stavas det så?). Finns i färgaffären.

• VinTiff

Sen ska du använda antikvit men för att den ska vara hållbar så tycker jag du ska använda en lackfärg..

Är sex snuskigt? Bara om det görs bra.
  • apache

Ett fint och litet gammaldags slitet utseende får man om man använder grundfärg (alltså matt färg) och målar många tunna lager och slipar försiktigt efter varje målning.Slipa sådant som kanter och hörn eller där möbeln skulle bli naturligt sliten.

Lycka Till

Svar på tråden Måla möbel vit men...