• MajaLarsson

plockmat till ostbrickan??

ska till min bror på nyår å brynja (flickvännen) har bett mig ta med kex, vindruvor å tandpetare...hon ska fixa ostbricka nämligen!

men vill ta med nåt mer, som tack för att vi får komma eller vad man ska säga!
    men vad?? nåt som e lätt att plocka å äta stående...

å vad ska man köpa för kex??

äter själv inte "fina" ostar så jag ahr ingen aning!
    tänkte ta med mig dom där små röda ostarna oxå....

• Svar på tråden plockmat till ostbrickan??
  • Mickis74

* En stor bricka med hackade grönsaker och ett par skålar dip...
    * En stor chokladask

Finns bra förpackningar med blandade kex på affären...brukar innehålla dom vanligaste. Jag brukar köpa dom.

• sarik

Oliver (svarta och gröna) i olja. Själv föredrar jag dem med kärnan kvar. Brukar finnas i burk eller lösvikt. Honungsmelon är gott till salt. Salta kex - breton eller saltiner tycker jag är gott. Det brukar finnas runda små salta kex också...

• Lundby87

När det gäller oliver så hade jag hällre lagt en extra slant och köpt riktiga kalamate oliver. Mer smakrika tycker jag finns i massa olika smaker

• ica003

Vet inte vad ni har för smak, men här kommer några tips.

* mininachos: nachochips, lägg på tacokryddad färs, lite riven ost och gratinera i ugnen. Är iof sig gidast att värma lite innan man äter.

* snittar med mumsigt pålägg

*tunnbrödsrullar>(50 st) Blanda leverpastej (50g) och bostongurka (2 msk) och ev konjak (½ msk). Bred på ett tunnbröd (5 st) , rulla ihop. Slå in i plastfolie och låt ligga i kylen minst en timme. Skär varje rulle i 10 bitar.

• Mickis74

* små, kryddiga korvar

* Tunnbröd med hamburgerkött och pepparrotsvisp
    Bred smör på tunnbröd.
    Täck med skivat hamburgerkött.
    Bred över pepparrotsvisp.
    Rulla ihop och dela i mindre bitar. Sätt ihop med tandpetare.
    (Jättegott)

• lillaEgo

Ölkorvar, orientaliska frukter (det brukar vara billigt till nyår), marinerade vitlökar, inlagda kronärtskockor (åh, så gott!) och parmaskinka passar på en ostbricka.

• Mithera

Oliver (gärna ICAs gröna med kärna), salami eller liknande i bitar som man kan spetsa på en tandpetare, päron i klyftor,

Vad gäller kex så är digestive, breton, saltiner och vanliga veterån (såna där som man kan ge bebisar) goda till ostar...

• lillaEgo

eller sådana små rostade mackor som är hårda som en skorpa med olika smaker (kommer inte på namnet) och sådana olivröror (tapa something) som finns i flera olika färger o smaker på burk. Gott!

• MajaLarsson

åh, vad mycket gott!!

*oliver e mumsigt, så det blir det!
    *bra tips med blandade kex i samma förpackning mickis!
    *ölkorv å salami ska jag skriva upp!
    *vågar jag köpa marinerade vitlöksklyftor?? luktar det inte mycket??
    *parmaskinka! jättebra tips! e d mycket dyrt??
    *honungsmelon ska jag fixa, atck för tipset! passar ananas till ostbricka??

*ica003: gratinerade nachos e helt i vår smak men vill inte ta hela ostbricketemat från svägerskan...

*lillaego: rostade mackor med olika smak?? *nyfiken*
    tapenade menar du va?? aldrig ätit, men ska prova!

*emmmi: kalamante oliver - vad e det??

gärna mer tips!

• ica003

sessan> jag bara hasplade ur mig saker som jag provat, visste ju inte alls vad du tänkt dig

Jag tycker nog att all slag frukt (utom möjligen banan) passar till ostbricka.

• MajaLarsson

ica003: jättebra tips va d iaf!

men jag orkar nog inte ställa mig å göra tunnbrödssnittar heller för tänk om ingen vågar smaka??
    det e en bunte kräsna människor som gärna kör på det gamla vanliga! *tråkmånsar*
    stor kredit till brynja som ens vågar prova ostbricka, det skulle inte jag vågat!

• lillaEgo

Åh, vad jag fick googla nu.

Crostini menar jag!

zeta.ballou.se/templates/product.aspx

Fast dessa ser mer runda ut än de jag tänkte på (fast jag tror att det är Zetas som saluför dem). Hur som...de finns i olika smaker. De med oliver är smaskigast men de med vitlök är godast och DE stinker man av men vad gör det? De är ju så goda! Och, ja det var tapenade jag menade. Finns flera smaker på burk av samma märke som pesto.
    *förklarar begripligt...en annan dag*

• Mithera

tapenade kan du göra själv, busenkelt. Mixa valfritt antal burkar med gröna oliver (m. pimimento), smaka av med olivolja, salt och vitpeppar. Supergott till kexen som "lilla ego" tipsade om .

• MajaLarsson

mithera. du får det att låta så enkelt!

ska prova! suttit å smaskat i mig oliver i kväll....mums!

• ica003

Sessan> aha, jag tänkte nog lite fel med tipsen då. Tänkte att jag kan väl inte skriva typ bara "korv", ifall du ville ha tips på nån man "lagar till". Trodde nästan mina tips var lite för enkla Så var det typ tvärtom. haha.

men oliver och salami och frukt funkar alltid

Lycka till!

• Mithera

sessan: DET ÄR ENKELT! Bara man har en stavmixer så .

• MajaLarsson

mithera:jadå, stavmixern har jag precis vågat mig på att använda igen till bebismaten efter en incident i våras... AJ AJ AJ säger jag! "rensa" aldrig vid kniven om du råkar ha handen på on-knappen!

ica003: här e vi enkla vettu!
    skulle gärna ha lite mer tillfixat men jag å ett par tjejer till e väl dom enda så d e bara att anpassa sig!

• ica003

usch, nu får du mig att låta sådär märkvärdig... det är jag inte, oxå väldigt enkel av mig. Mina tips är inte så krångliga, men är man rädd att folk inte ska äta så kan det kvitta med arbete

• MajaLarsson

hehe, ingen fara ica!
    har kompisar som e fööör kräsna lixom... för att inte tala om min sambo! han e helt hopplös! *morr*

jag skulle gärna köra på tacos temat förresten, vi hade bestämt tacos om vi skulle varit hemma!
    har laddat upp för det!

• Zenobia

Päron kan man ha till ostbrickan också.

Sen kan man köpa krustader och fylla med skagenröra. Lätt och enkla mumsbitar.

Svar på tråden plockmat till ostbrickan??