• Linrob

Spara bröstmjölk??

Jag har precis kommit i gång med amningen på min sju dagars lille kille. Jag har märkt att jag läcker från det andra bröstet då jag ammar. Köpte därför en mjölkuppsamlare som jag sätter på det bröst jag inte ammar och på så sätt fångar upp mjölken. Märkte i natt då jag ammade att det är rättså mycket mjölk man kastar bort. Hur ska man kunna spara den mjölken på smidigaste sätt. Vad jag förstår ska man ju inte blanda nyutpumpad mjölk med sedan tidigare nedkyld mjölk. Fick ett tips från en bekant om att frysa ner i istärningar. Hur ska jag göra då rent praktiskt. Självklart så kommer jag att koka mjölkuppsamlaren nu första gången jag ska använda den, men räcker det sedan att jag mellan amningstillfällena diskar ur den med hett vatten. Sedan så använder jag mig av en sån där som man gör iskuber i och häller i mjölken eftersom till tärningar som jag fryser in. Måste jag först ställa in mjölken i kylen så att den först kyls ner och sedan hälla i formen för istärningar....eller??

• Svar på tråden Spara bröstmjölk??
  • HaraMati

nja, lite svårt att förstå vad du menar exakt.
    Men regeln för sparad mjölk är, 3 månader i frys, 3 dgr i kylen, o 3 timmar ute.
    Hoppas att det hjälpte ;)

• Viran

Det räcker med att du diskar uppsamlaren efter varje amning och kokar 1 gång per dygn.
    Jag vet inte hur man skall göra med mjölken, men jag tror att du kan hälla mjölken direkt i istärningen oc de inte sitter i hop för mycket. Tror inte att den frsta mjölken tinar pga det.
    Kom i håg att du inte kan micra mjölken sen bara, för då förstöra viktiga ämnen, värm i vatten bad i stället...

Elvira, stolt mamma till Lilja och Otilia födda 040920 v. 30+3
  • Miss Upsey Daisey

räcker att du lägger i isbrickor och ställer i frysen... du behöver INTE ställa i kylen först..

Kan vara bra att koka uppsamlaren emellanåt!

• JejDii

Du kan ställa den direkt i frysen,

och sen ska du inte glömma att koka istärningsformen innan också. Sen kanske det känns fräscht att ha en plastpåse runt istärningsformen när du har den i frysen, så att den inte kommer i kontakt med en massa annat.

Du behöver nog inte koka uppsamlaren efter varje gång.

Grattis till bebisen Hoppas ni mår bra

• Sagoprinsessan

Jag hällde upp mjölken i isplastpåsar, det var lättare att spara utan att de blev "snö" på dem å sen när man tog ut det va de bara klippa hål i påsen och hälla upp för upptining.

Svar på tråden Spara bröstmjölk??