• Lillan7704

Skillnaden mellan tamkanin & vildkanin??

Är det någon som vet hur man ser skillnad mellan en tamkanin och en vildkanin? Utseendemässigt alltså?
    Om det finns någon skillnad vill säga...? Kan inget alls om kaniner..

• Svar på tråden Skillnaden mellan tamkanin & vildkanin??
  • Koff

Dom utekaniner jag har sett är väldigt små i jämförelse med min dvärgvädur jag har hemma. Dessutom har dom inte dessa jätteöron som han har, men annars vet jag inte alls. Antar att dom inte är lika vänliga och tama som tamkaniner.

Varför undrar du?

• Lillan7704

Jag och min sambo hittade en kanin nu ikväll.. Den bara satt vid sidan av vägen och skakade.. Vi stannade för vi ville kolla om den var skadad och den darrade som ett asplöv, men gjorde inga försök till att smita ifrån oss. Det rosslade som tusan när den andades och verkade vara väldigt nerkyld och i mkt dålig kondition, hade en massa smådjur krypandes överallt... Den var en gråspräcklig och jag vet att färgen finns hos både tama och vilda kaniner.
    I alla fall så tog vi den med oss, hade inte hjärta att bara lämna den där, och svepte in den i hundens badlakan som vi hade i bilen och körde den till djursjukhuset. Den rörde sig inte ur fläcken i famnen på mig under hela resan dit, tog ca 20 minuter. Verkade mer som om den njöt av att få lite värme.
    När vi kom till djursjukhuset fick vi bara lämna den där eftersom vi inte äger den, och nu är den det enda jag tänker på.. Hur den kommer klara sig, OM den kommer klara sig och om den kanske är någons husdjur...

Ska ringa till dom i morgon och höra hur det har gått, men det är ju långt dit ju..

• Koff

Lillan7704

Åhhh, all heder till er!!! Gråter en skvätt faktiskt. Helt fantastiskt att det faktiskt finns folk som gör sånt. Allt man hör är bara elände hela tiden.

Ni kommer få ett fantastiskt 2007. (tror på karma)

• Lillan7704
    Koff skrev 2006-12-29 02:03:57 följande:
    Lillan7704 Åhhh, all heder till er!!! Gråter en skvätt faktiskt. Helt fantastiskt att det faktiskt finns folk som gör sånt. Allt man hör är bara elände hela tiden. Ni kommer få ett fantastiskt 2007. (tror på karma)
    Åh, tack!

Jag tyckte så synd om den, kunde inte lämna den.. Om det är en vildkanin får den i alla fall vård nu och om det inte går att rädda den så får den i alla fall somna in på ett humant sätt och slipper att plågas till döds..
    Vi sa att om den klarar sig och det visar sig att det är en tamkanin så tar vi hem den hit och sätter upp lappar i området där vi hittade den.. Förhoppningsvis så hör någon av sig så den kommer hem igen.. Annars så har vår dotter fått en egen kanin!
  • Koff

Lillan7704

Man måste förbarma sig över dessa stackars djur.

• Lillan7704

Har pratat med djursjukhuset idag och den lilla kaninen är nu i kaninhimlen. Det var en vildkanin och ingen tamkanin.. och den hade kaninpest..
    Känns tråkigt och lite vemodigt måste jag säga, men samtidigt känns det skönt att den slapp lida mer än den redan hade gjort och att den fick somna in lugnt och stilla, istället för att gå en grym och plågsam död till mötes.
    Den har det bra nu och det är det som är huvudsaken!

• K J N

Förmodligen var det Myxomatosis - ett riktig gissel.

Mellan 1953 och 1955 så dödade Myxo över 95% av alla kaniner i England, i Frankrike dog 35% av alla existerande kaniner på sex månader

Paul Armand Delille heter mannen som medvetet släppte lös kaninpesten i Europa och som nästan utrotade den vilda kaninen.

Han tyckte att kaninjakten med skjutvapen var för långsam och ineffektiv...

Det har tagit 50 år för kaninstammen i England att hämta sig men nu är de flesta kaninstammar i gengäld resistenta i större eller mindre utsträckning - idag dör "bara" ca 50% av en frisk population vid ett utbrott av sjukdomen.

Myxo dödar kaninen långsamt, döden tar ungefär 10-15 dagar innan kroppen succesivt bryts ner av feber och bakterieinflamationer.

Inga rovdjur tar heller en kanin drabbad av Myxo då kaninen i deras ögon uppträder underligt och anses därmed som farlig - det blir alltså inget förkortat lidande för kaninen igenom att rovdjuren dödar dem.

Jag har skjutit den här typen av kaniner och de var då ofta både blinda och döva av sjukdomen, på nära avstånd så kan man tydligt se deras rosa rinnande ögon och på längre avstånd känner man igen dem eftersom de inte flyr undan utan pendlar bara planlös med öronen för att lyssna in ljud som de inte längre kan uppfatta.

Svar på tråden Skillnaden mellan tamkanin & vildkanin??