• Anonym (TS)

Hur ska man ändra sitt tänkande när det kommer till svartsjuka? Visst var jag töntig igår?

Jag vet med mej att jag är lite mer svartsjuk än vad som är nyttigt för mej och min relation, och jag vill ändra på det BUMS! Hur i helvete ska man tänka för att sluta känna dom där ilskna tankarna? Inte bara "han är ju med dej.." Det räcker inte, jag vill ha ett klokt "citat" inprintat i huvet som jag kan plocka fram varje gång jag känner hur det bubblar till i huvudet av svartsjuka.

Kan dra ett exempel som hände i går kväll. Min pojkvän mår inge vidare bra för tillfället, han har en utmattningsdepression och har precis varit på sitt första samtal med en kurator. Igår fick han ett låångt sms av hans tjejkompis Helens kompis. Alltså, han har en kompis som heter Helen och Helen har en vän som heter Lena som även hon har varit deprimerad till och från en längre tid. Den här Lena smsa min pojkvän igår och skrev att om han vill prata så finns hon där, hon vet vad det handlar om och bla bla. Det bästa hon tyckte han kunde göra var att tas kontakt med en psykolog osv. Sen många kramar Lena.

Jag blev sur, skittöntigt eller hur? Hon ville ju bara stötta, men jag blev svartsjuk. Som fan Trots att han var den som visade mej smset och sa "titta vad jag fick" Det är från Helens kompis Lena.

Så hjälp mej att ändra tänkande, för visst var det töntigt av mej att ens sura över det där? Jag vill skärpa mej så han inte försvinner ur mitt liv.

• Svar på tråden Hur ska man ändra sitt tänkande när det kommer till svartsjuka? Visst var jag töntig igår?
  • idiblon

Tja, töntigt av dig att sura vet jag inte. Eller jo förresten. Men det har ju förmodligen med din självkänsla att göra. Att du är rädd för någonting. Jag måste dock påpeka att det verkligen är ett gott tecken att han visade dig detta sms. Det betyder ju att ni två kan prata med varandra (om du nu inte förstör det?) och att ni går sida vid sida. Du ska inte må dåligt över det, utan du måste acceptera att ni är två olika människor som inte sitter ihop. Ni är två individer, och för att få behålla hans respekt så måste du nog inse att det är bättre att du jobbar med dig själv och fortsätter vara en egen person som får honom att fortsätta åtrå dig, än att du faller i kläng-gropen som gör att du tvärtom kan bli riktigt obehaglig för honom. Lycka till.

• Anonym (jag också)

Det är svårt, och jag har inte lyckats heller efter 5 års förhållande. Han hade många tjejkompisar när vi träffades men nu är inga kvar. Jag pallade inte det. Första natten jag var ifrån honom tog han med sig en tjejkompis hem, de festade och hon somnade på soffan. För jävligt..!
    Det är ju bra att du vet att det är du som ska jobba på det. Jag försöker att inte spy galla över honom om jag blir svartsjuk utan håller inne med det. Men det är jättejobbigt. Han var en inbiten ungkarl när vi träffades och har varit ute och festat mycket. Hans kompisar är fortfarande singlar så tyvärr är det enda sättet för honom att träffa dem att ses på krogen. Men det är bara att bita ihop... Men utekvällarna blir allt glesare. Det ger inte honom något längre. Dessutom börjar hans kompisar ragga brudar sent på natten och det är ju inte hans grej längre...

• Anonym (TS)

Tack ska ni ha! Tjaa.. Anledningen eller rättare sagt en bidragande orskak till min osäkerhet är att jag inte för allt så länge sen tog mej ur ett förhållande fyllt med psykisk och fysiks misshandel där jag blev bedragen på grymma sätt. Man kan ju inte låta bli att bli ärrad av såna relationer, men jag vill inte straffa min nuvarande för att mitt ex var ett arsel som gjorde mej osäker..

Även jag lider av depression efter den relationen och äter medicin mot det. Så visst jobbar jag på mej själv. Han vet att jag är osäker och antagligen därför han visar smset, han säger själv att han inte har någonting att dölja utan uppskattar däremot att jag är ärlig om det och står för min osäkerhet.

Dock har han sagt att jag är en av de finaste männiksor han någonsin har träffat, att jag har ett hjärta av guld som stöttar honom så trots att jag själv har tufft med min egen person. Gulligt tycker jag! Han säger även att jag till skillnad från hans ex får honom att INTE känna sej låst utan att det är skönt att veta att jag inte surar för att han tex är i garaget eller på kaffe hos sina vänner.

• idiblon

Ts: Men det är ju jättebra! Med andra ord så har du kommit långt.

• Anonym (TS)

Hoppas det Jag vill bara slippa känna sån där osäkerhet och ilska som jag gjorde igår. Jag blir tyst, sur och kort. Sen går det en stund och jag glömmer bort att jag skulle vara sur. Sen kommer ångesten och jag tänker FAAAN det är ju INGETING att sura på honom för. En annan människa som nu råkar vara av det kvinnliga könet stöttade min kille och han avfärdade det. Vad är det att vara sur över. INGENTING; det fattar jag ju egentligen men just då blir jag skit larvig, som en barnunge.. Grr!!

Med avfärda så sa jag "ska du inte svara, det var ju trots allt en fin tanke av henne" Nää sa han, varför. Känner ju inte henne så väl och vill ju inte prata med henne. "Men säg tack iaf sa jag" Nej svarade han..

Då fick jag ångest och tänkte, usch tänk om han känner sej låst pga mej nu och inte vill svara för "husfridens" skulle.

Dock tycker jag faktsikt att han kan tacka för omtanken. Det tycker jag, på riktigt. Ska fan tvinga han till det ikväll.

• Anonym (jag också)

Jag blev också utsatt för otrohet efter ett långt förhållande. Jag uppmuntrade mitt ex att prata med sin tjejkompis när vi hade problem i förhållandet, och vad hände? Just det! De hade sex! Det är väl själva f-n vad sådant kan ställa till för resten av livet! Jag har också förklarat för min sambo varför jag regerar som jag gör ibland. Han är inte alltid så förstående men visar också alltid alla sms till exempel. Fortsätt att vara ärlig mot din kille. Förklara exakt vad du känner och att du inte kan bemästra de känslorna än, samtidigt som du inte ger honom några skuldkänslor. Jag märker ju att du som jag är förbannad på dig själv som inte bara kan släppa alla idiotiska tankar. Lycka till med allt!

• idiblon

Ts: Jag tycker iallafall att du låter väldigt vettig, ändå. Du låter lite lik mig i tänkandet. Om det nu kan kallas vettigt, det vet jag inte.

Fast om jag vore du så skulle jag nog bara låta det vara, nu.

• Anonym (jag också)

Håller med idiblon. Släpp det där nu!

• Anonym (TS)

Anonym Fan vad tråkigt att du har samma historia som jag Jävla arseln, dom spökar för en trots att man gjort sej av med dem. Det är nog det som gör mej riktigt förbannad med. Att den där idioten till och med gör sej hörd i min relation med en fin kille. Blir liksom arg på sexet för att han gjort mej såhär jäkla osäker och att en fin människa får ta skiten han orakat.
    *Tänker onda tankar*

Precis som du sa, så blir man förbannad på sej själv, helt jäkla sant!!! Det är nog f*n det som jag är mest irriterad över om jag tänker efter. För nu när jag tänker tillbaka på igår så var jag nog argast över att jag ens brydde mej. Inte arg på henne eller honom utan på att jag brydde mej. Fan, tack. Det hade jag inte riktigt tänkt på!

• Gaidin

Att han visade dig SMSet tyder ju på att han inte har annat än ärliga avsikter.

At du skriver här och är medveten om att du är mer svartsjuk än du behöver är ju också ett tecken på att du är medveten.

Altså är halva ditt problem redan löst

Om han vil vara otrogen mot dig så är han ju det oavsett om han får SMS, skickar SMS, om du tillåter det eller inte. Om du visar svartsjuka så blir det nog bara enklare för honom att motivera sig att dölja saker. Om han har portarna öppna för andra så har han det oavsett om du tillåter det eller inte, eller hur?

Jag tycker att du skall försöka att berätta för honom att du blir svartsjuk. Tala om för dig att du har lätt för att bli sårad men att du egentligen vet att du litar på honom och inte vill att han skall ändra på sig för den sakens skull. Tala om att du vet att det ligger hos dig och att du inte medvetet vill bli sur eller såra honom.

På så vis så får han en förståelse för dig och kan hantera din svartsjuka lättare. Inte lätt, men lättare.

Men man måste ju ändå sätta en gräns någonstans. Om han får SMS och pratar med andra kvinnor kan ju vara OK men det är inte ok att flirta o s v. Var tydlig och framförallt var tydlig mot dig själv.

• Anonym (TS)

Absolut, jag släpper det. Skiter i att be honom tacka! Jag ska inte lägga mej i om han vill eller inte vill svara! Jag skiter i det nu

Uj vad skönt det var att lufta lite. Komma till lite insikter. Som anonym sa, man är mest arg p sej själv, det är ens kön tanke att ta fram nästa gång man känner den där känslan. Då ska jag försöka tänka så att jag egentligen bara är ledsen över att jag ens reagerar och så stannar jag vid att fundera i min stillhet.

Åh idiblon, vettifan om det alltid är så hälsosamt att tänka som vi tycks göra Har du någonsin fått höra att du tänker på tok för mycket?? I have!

• idiblon

Ts: Om jag har fått höra det...? Absofuckinglutely!

• Anonym (TS)

Gaidin

Nu har jag läst ditt inlägg tre gånger och vill tacka för kloka ord! Du har helt rätt i det du skriver och du beskrev precis så som det skulle kunna funka för mej att lägga fram _mitt_ problem för honom. Jag ska absolut säga/prata med honom ikväll och nämna det på ett sånt sätt som du gjorde, det lät enkelt och cleant sas. Tack så mycket

• Anonym (TS)

idiblo

Misstänkte det By the way så tokdiggar jag Sex And The City med

Svar på tråden Hur ska man ändra sitt tänkande när det kommer till svartsjuka? Visst var jag töntig igår?